Mimo, że sprzedaż mobilna w Indiach jeszcze raczkuje, to w przyszłości właśnie ten rodzaj handlu będzie determinować sukces na indyjskim rynku e-commerce – wynika z raportu przygotowanego przez Avendus Capital.

Indie mają dziś ponad 36 mln użytkowników smartfonów i 60 mln użytkowników komputerów stacjonarnych – czytamy w raporcie „India’s Mobile Internet. The Revolution has Begun”.  Łącznie w kraju mieszka ponad 160 mln internautów, a ponad połowa z nich (86 mln) łączy się z siecią przy pomocy urządzeń mobilnych. Jednocześnie rośnie grupa użytkowników sieci, którzy korzystają z technologii 3G. W ostatnich 3-4 latach ich liczba wzrosła do 22 mln osób.

Ale to dopiero początki penetracji urządzeń mobilnych w Indiach, bo rynek internetowy jeszcze nie zaczął rozwijać się w mniejszych miastach, gdzie dziś dostęp do sieci i sprzętu komputerowego niemal graniczy z cudem. W ciągu ostatnich 17 lat w Indiach założono jedynie 15 mln sztywnych łącz szerokopasmowego Internetu – zauważają analitycy.

Według nich w tej sytuacji wiele z osób, które jeszcze nigdy nie miały styczności z Internetem, po raz pierwszy skorzysta z niego właśnie przez smartfon. Mieszkańcy małych miejscowości właśnie w ten sposób będą korzystać z e-sklepów i poznawać możliwości handlu internetowego. Według danych zebranych przez aBay, obecnie ok. 50% mobilnych konsumentów w Indiach to mieszkańcy małych miast.

Co istotne dla handlu mobilnego, internetowi konsumenci w Indiach nie tylko rosną w siłę, ale są też pozytywnie nastawieni do płatności online. Dlatego handel mobilny powinien być dla sprzedawców internetowych w Indiach priorytetem – podkreślają autorzy raportu.

Przekonały się o tym te firmy, które już działają na rynku i obserwują stały wzrost dzięki sprzedaży mobilnej. Doskonałym przykładem jest tu platforma sprzedaży biletów Bookmyshow, której aplikacja mobilna generuje 25% wszystkich rezerwacji w serwisie. Z kolei aplikacja mobilna internetowego biura turystycznego Cleartrip przyciąga na jego strony 20% wszystkich użytkowników i odpowiada za12% rezerwacji – wyliczają analitycy.

Jedna z największych platform handlowych w Indiach, Snapdeal generuje 15-20% swoich obrotów właśnie przez urządzenia mobilne. Myntra i Yepme, internetowe sklepy o profilu odzieżowo-lifestylowym deklarują, że za odpowiednio – 12% i 10% ich obecnych transakcji stoi m-commerce. Szacuje się, że we wrześniu 2012 roku ok. 14% wszystkich odwiedzin na stronach zakupowych w Indiach pochodziło z urządzeń mobilnych.

avendus