Zakupy online

W ubiegłym roku zakupy w sieci robiło prawie 60 proc. internautów z krajów Unii Europejskiej, głównie z Wielkiej Brytanii, Danii, Szwecji i Niemiec. Z badań wynika, że w internecie kupuje prawie połowa polskich internautów – pisze biuro statystyczne UE Eurostat.

Według statystyk Europejczycy najchętniej kupują w internecie ubrania i sprzęt sportowy, a także korzystają z sieci w celach turystycznych, płacąc za bilety lotnicze lub rezerwując wczasy czy noclegi. W 2012 r. robiło to 32 proc. badanych. Jedna czwarta użytkowników sieci zaopatrywała się online w książki, prasę i materiały w formie e-learningu. Tylko jeden na dziesięciu uczestników badania zamawiał w sieci artykuły spożywcze.

Z analizy UE Eurostat wynika, że 25 proc. polskich internautów kupuje w internecie ubrania i sprzęt sportowy, 21 proc. sprzęt AGD, a 9 proc. sprzęt elektroniczny. 14 proc. zamawia w sieci książki i gazety, a 8 proc. filmy i muzykę. 10 proc. kupuje w sieci żywność. Niewiele, bo tylko 8 proc. w sieci płaci za wczasy czy bilety lotnicze.

Jak wynika z analizy 75 proc. mieszkańców Unii w wieku 16-74 lat zadeklarowało, że korzystało z sieci w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie. Spośród nich 59 proc. robiło zakupy online. W 2012 roku produkty różnego typu w sieci kupowało aż 82 proc. Brytyjczyków, 79 proc. Duńczyków i Szwedów, 77 proc. Niemców, 73 proc. Luksemburczyków i 72 proc. Finów. Najmniej zainteresowani zakupami online są Rumuni (11 proc.), Bułgarzy (17 proc.), Estończycy i Włosi (po 29 proc.).

Wyniki dotyczące Polski są w miarę pozytywne. Nasi internauci coraz chętniej korzystają ze sklepów online. 47 proc. polskich internautów zadeklarowało, że w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie robiło zakupy w sieci.