Rząd Indonezji planuje uregulować rynek e-commerce, donosi dziennik Jakarta Globe. Nowe przepisy mają służyć zapewnieniu bezpieczeństwa obrotu oraz ochronie praw konsumentów.

“Nasz pierwszy krok to uchwalenie nowej ustawy handlowej, która obecnie jest przedmiotem debaty w niższej izbie parlamentu” – powiedziała Srie Augustina, odpowiedzialna za handel krajowy w indonezyjskim ministerstwie gospodarki. Jakarta Globe podaje, że ministerstwo obiecało zakończyć prace nad nową ustawą do końca bieżącego roku.

Regulacje prawne w zakresie e-handlu byłyby korzystne zarówno dla sprzedawców, jak i dla konsumentów. „W pierwszej kolejności chcemy uregulować działalność przedsiębiorstw w branży” – powiedziała Augustina. Ustawa miałaby ustanowić specjalne warunki, które przedsiębiorcy musieliby spełnić aby sprzedawać towary na lokalnych rynkach. Takie rozwiązanie miałoby służyć ochronie interesów konsumentów. „Dla przykładu, będziemy wymagać aby produkty z branży elektroniki użytkowej były wyposażone w instrukcję w języku indonezyjskim” – twierdzi Augustina. „Nie będzie miał znaczenia fakt, jaką drogą odbędzie się sprzedaż produktu” – dodaje.

Wprowadzone w zeszłym roku przez indonezyjski rząd przepisy dotyczące transakcji elektronicznych nałożyły na operatorów systemów elektronicznych obowiązek rejestracji w Indonezji. Oprócz tego, ustawa zobowiązała operatorów do prowadzenia centrów wymiany danych i centrum kryzysowego na terenie kraju. Według specjalistów, uregulowania te stanowią przeszkodę dla międzynarodowych firm e-commerce w wejściu na rynek indonezyjski.

Według badań rynku przeprowadzonych przez firmę Vela Asia, suma transakcji online w Indonezji sięgnie w tym roku 8 miliardów dolarów, co oznacza, że wynik z zeszłego roku zostanie podwojony. Wynika to z faktu, że coraz więcej Indonezyjczyków robi zakupy online. Mieszkańcy Indonezji to znacząca grupa konsumentów – populacja kraju liczy około ćwierć miliarda mieszkańców. Pomimo znacznego rozwoju rynków online, Indonezja nadal doświadcza problemów z infrastrukturą, płatnościami elektronicznymi i powszechnością dostępu do Internetu. Głównym problemem pozostaje jednak logistyka dostarczania zamówionych towarów – granice Indonezja rozciągają się na przestrzeni archipelagu liczącego ponad 17 tys. wysp.

Indonesia ecommerce