wydajność witryn e-commerce
Shutterstock

Wraz z rozwojem nowych technologii, coraz łatwiejsze staje się tworzenie rozbudowanych witryn e-commerce. Jednak duża, ciężka strona często jest mniej wydajna. Matt Winn, menadżer ds. komunikacji i marketingu w firmie Volusion opowiedział Evigo.pl o tym, jak znaleźć złoty środek pomiędzy projektowaniem strony a jej wydajnością.

Dzięki ułatwionemu dostępowi do filmów wideo oraz do zdjęć o ogromnej rozdzielczości, witryny mogą stać się atrakcyjne wizualnie, lecz bardzo ciężkie. Design najnowszej generacji oraz interaktywność to cechy pożądane na stronie e-commerce, jednak często powodują one, że czas ładowania witryny szybuje w górę, a w efekcie staje się ona mniej przyjazna w użytkowaniu. Powoduje to, że użytkownicy wchodzą na nią raz i już nie wracają.

Co zatem wygrywa w walce pomiędzy atrakcyjnością a sprawnością witryny? Odpowiedź brzmi: jedno i drugie.

Oto kilka prostych rad, których stosowanie pomoże skutecznie balansować między atrakcyjnością i szybkością:

1. Używaj wysokiej jakości skompresowanych zdjęć. Materiał graficzny zamieszczany na Twojej witrynie, a w szczególności zdjęcia produktów, jest kluczowy dla strategii marketingowej. Aby zachować krótki czas ładowania, używaj typów plików, które pozwalają zminimalizować ich rozmiar bez konieczności pogorszenia jakości graficznej. Używaj plików jpg i gif, unikaj bmp i tif. Ponadto, nie zamieszczaj zbyt wielu zdjęć na jednej podstronie i unikaj dużych rozmiarów plików.

2. Unikaj niepotrzebnych, rozbudowanych treści. Mimo że cenne dla marki i dla konsumenta, pliki wideo ładowane bezpośrednio z Twojej witryny znacznie zwiększają czas ładowania. Aby zachować szybki czas ładowania, ogranicz pliki typu Flash do minimum i wykorzystuj darmowe serwisy, na których można zamieszczać filmy, np. YouTube.

3. Wykorzystuj możliwości Sieci Dostarczania Treści (Content Delivery Network, tzw. CDN). Niektórzy dostawcy usług wyposażeni są w CDN, czyli funkcję, która pomaga zmniejszyć czas ładowania witryn internetowych. Jeśli masz dostęp do tej usługi upewnij się, że jest aktywna tak, aby wykorzystać w pełni jej możliwości.

4. Zachowaj zdrowy rozsądek. Pod koniec dnia przeważnie widać, czy Twoja strona jest przeładowana treścią i powolna. Na przykład, jeśli zawiera więcej niż 10 zdjęć, film wideo i inne materiały wizualne, nie tylko rywalizują one ze sobą, ale sprawiają, że użytkowanie strony jest mniej przyjemne, a czas jej ładowania się wydłuża. Pamiętaj, kluczem do sukcesu jest prostota. Jeśli wydaje Ci się, że przesadzasz z rozbudowywaniem strony, to prawdopodobnie tak właśnie jest.

Walki między estetyką strony a czasem jej ładowania da się uniknąć. Postępując zgodnie z powyższymi dobrymi praktykami oraz wykorzystując podstawowe proste technologie możesz łatwo pogodzić jedno z drugim.

Matt Winn jest menedżerem komunikacji marketingowej w Volusion, pomaga nadzorować wysiłki marketingowe firmy. Matt napisał setki artykułów, stworzył filmy i seminaria poświęcone różnym aspektom e-commerce, od marketingu internetowego aż po projektowanie stron.

Volusion dostarcza rozwiązania dla wszystkich typów biznesów, od start-upów po duże konsorcja. Platforma Volusion obsługuje obecnie ponad 40 tysięcy firm włączając w to Intel, 3M, Disney, Toni & Guy, National Geographic i Peterbilt. Wartość transakcji dokonanych za pośrednictwem dostarczanych przez firmę usług przekracza 12 miliardów dolarów.