BOIG: rynek outletów ma duży potencjał

Outlet Toruń

Outlet Toruń

Polski rynek outletowy z roku na rok się poszerza. Dziś tworzy go 10 centrów wyprzedażowych, których łączna powierzchnia najmu to około 163 tys. mkw. Komercjalizację niemal połowy istniejących centrów outletowych prowadziła firma z największym doświadczeniem w sektorze obiektów wyprzedażowych: BOIG –The Blue Ocean Investment Group. Kolejne inwestycje outletowe, w które  zaangażowany jest BOIG, realizowane są w Białymstoku i Toruniu.

Jak pokazują badania, dzięki idei „smart shoppingu”, czyli strategii „sprytnych zakupów” polegającej na porównywaniu cen oraz szukaniu promocji i wyprzedaży, zapoczątkowanej w Stanach Zjednoczonych i rozpowszechnionej na całym świecie, polski rynek centrów wyprzedażowych dynamicznie się rozwija. Z obecności outletów korzystają klienci, którzy nie muszą  rezygnować  z towarów wysokiej jakości,  kupując je w niższej cenie w outlecie. Wykorzystują je też firmy odzieżowe sprzedające w centrach wyprzedażowych nadwyżki produkcji. Zamiast kosztownego magazynowania końcówek serii, zaległy towar trafia do outletów, gdzie sprzedawany jest w niższej cenie.

 – Co ważne, stawki za wynajęcie powierzchni handlowej w outlecie są zazwyczaj niższe od wynajmu lokalu w tradycyjnej galerii handlowej, a najemcy często osiągają w nich dużo lepsze obroty  niż w innych, regularnych centrach handlowych..  Wpływa to na rozwój tego formatu handlowego oraz systematyczny wzrost jego udziału w rynku, co  w konsekwencji prowadzi do zainteresowania deweloperów budową nowych centrów wyprzedażowych – mówi Tomasz Rydlewski, wiceprezes BOIG.

Badania wskazują, że centra outletowe to obiekty ponadregionalne,  na dojazd do nich klienci są w stanie poświęcić nawet 90 min. Największą popularnością cieszą się te zlokalizowane w pobliżu dużych aglomeracji,  jak np. sieć Fashion House ze swoimi outletami w Sosnowcu, Warszawie i Gdańsku, czy Ptak Outlet zlokalizowany pod Łodzią.                         

Silne, regionalne centrum wyprzedażowe, którego ofertę dopełni park handlowy ze stacją benzynową i restauracją typu drive-through realizowany jest w Toruniu. Outlet Toruń, którego inwestorem jest spółka  „Karawela”, powstaje w dwóch etapach.  W pierwszej fazie inwestycji, która potrwa około 18 miesięcy, powstanie park handlowy  o powierzchni około 10 tys. mkw. GLA; a  druga faza obejmie realizację outletu  o powierzchni 8 tys. mkw. najmu.  Outlet Toruń będzie pierwszym centrum wyprzedażowym w liczącym ponad 2 mln mieszkańców województwie kujawsko-pomorskim.

– Zainteresowanie jakie towarzyszyło prezentacji projektu Outlet Toruń na wrześniowych targach Shopping Center Forum pokazuje, że  inwestycja, która powstanie w tym miejscu będzie miała wielki potencjał. Województwo kujawsko-pomorskie to region, w którym dynamicznie rozwija się 5 dużych miast: Toruń, Bydgoszcz, Inowrocław, Włocławek i Grudziądz;  łącznie zamieszkuje je ponad 2 mln mieszkańców – komentuje Radosław Gadomski, Commercial Director w firmie  BOIG Property Consulting odpowiedzialnej za komercjalizację obiektu.

Jak informuje inwestor – usytuowanie Outletu Toruń tuż przy jednej z głównych dróg wyjazdowych z miasta – Szosie Bydgoskiej zapewni sprawny dostęp do obiektu klientom przybywającym do Torunia zarówno od strony Bydgoszczy, jak i Inowrocławia i  Włocławka.

Analitycy rynku prognozują, iż po ekspansji deweloperów w dużych miastach, na odkrycie wciąż czeka „ściana wschodnia”, której potencjał dostrzegł BOIG realizujący w Białymstoku pierwsze centrum wyprzedażowe w północno – wschodniej Polsce:  Outlet Białystok (13 tys. mkw. GLA). Ofertę sklepów odzieżowych, obuwniczych, czy sportowych, stanowiących typową ofertę centrum outletowego, uzupełnią hipermarket Carrefour, Rossmann oraz JYSK, czyli typowi najemcy dla retail parków. Największa ilość klientów odwiedza centra wyprzedażowe w weekendy, a poszerzenie oferty o retail park będzie gwarancją większej odwiedzalności w pozostałe dni tygodnia. Będzie to korzystne zarówno dla najemców retail parkowych, jak i dla outletu, a w konsekwencji pozwoli wszystkim wygenerować wyższe obroty. O ile bliskość regularnych sklepów z ofertą odzieżową stanowiłaby w przypadku outletu problem, to stworzenie synergii pomiędzy dwoma konceptami handlowymi – outlet i retail park pozwoli wygenerować nową jakość na rynku obiektów komercyjnych.

Inwestor obiektu uważa, iż sąsiedztwo sześciu dużych osiedli mieszkaniowych zapewni Outletowi Białystok stałą liczbę odwiedzających. Ponadto, w strefie do 90 min. jazdy samochodem znajdzie się aż 1,2 mln. potencjalnych klientów. 

– Outlet Białystok, którego otwarcie planujemy w przyszłym roku, stanie się jedną z najciekawszych  destynacji handlowych dla całego regionu, wliczając w to klientów z Białorusi, Litwy i Rosji, którzy już obecnie stanowią spory procent odwiedzających  białostockie galerie handlowe – mówi Tomasz Rydlewski, wiceprezes BOIG.

Eksperci potwierdzają, iż kluczem do wysokiej frekwencji i obrotów centrów wyprzedażowych jest systematycznie uatrakcyjniana oferta modowa dostępna w obniżonych cenach. Najemcami outletów w Polsce są głównie firmy odzieżowe i obuwnicze, za granicą natomiast, gdzie rynek ten jest bardziej rozwinięty, spotykane są także sklepy z meblami, akcesoriami wyposażenia wnętrz czy zabawkami. Jak pokazuje rynek, w Polsce w ostatnim czasie również marki luksusowe zdają się doceniać centra wyprzedażowe za to, że stwarzają one dodatkową możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców. Fashion House Outlet Centre Warszawa, jako jedyny outlet w Polsce, może poszczycić się  butikami marek luksusowych: Pinko, Trussardi Jeans, Lacoste oraz multibrandowym salonem ekskluzywnych włoskich marek: Max Mara, Pennyblack, Coccinelle, Pollini, Marella.  W ostatnim czasie oferta Fashion House Outlet Centres wzbogaciła się o kilkanaście nowych marek; swoje salony otworzyli m.in.: Hugo Boss, Tommy Hilfiger Accessories & Footwear, Tom Tailor, Salomon, Mustang,  Hi-Tec, Brugi,  Strellson, Albionei Regatta.

– Nasze blisko 11-letnie doświadczenie na rynku nieruchomości komercyjnych oraz wieloletnia współpraca przy komercjalizacji takich centrów outletowych jak sieć Fashion House Outlet Centres, czy największego obiektu wyprzedażowego w Polsce – Ptak Outlet pokazuje, że  popularność centrów outletowych w naszym kraju stale rośnie – mówi Tomasz Rydlewski, wiceprezes BOIG.  – Dzisiejsze outlety to nowoczesne obiekty z funkcjonalnymi, estetycznymi wnętrzami  niczym nie ustępujące regularnym galeriom handlowym.  Sądzę, że w najbliższych latach przybędzie centrów wyprzedażowych  w mniejszych ośrodkach z ofertą dopasowaną do wielkości, potencjału i siły nabywczej mieszkańców danego regionu – podsumowuje T. Rydlewski.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016