Odwiedzenie sklepu w celu obejrzenia produktu przed jego kupieniem jest ważne dla młodego pokolenia. 86% Europejczyków w wieku między 16 a 24 lat uważa, że sklep stacjonarny jest ważnym elementem zakupów internetowych. Opcja ta jest ważna głównie dla osób mieszkających na wsi i mających ograniczony dostęp do sklepów stacjonarnych, ale także dla osób z miast, które mają na co dzień dobry dostęp do różnego rodzaju sklepów.

„Jasne jest, że sklep stacjonarny uzupełnia świat online, często służąc za jego witrynę. Dobra lokalizacja i wysoka jakość usług nadal są niezbędne, jednak menadżerowie powinni również inwestować w strategię sprzedaży stacjonarnej oraz w nowe technologie. Na udany czas spędzony w centrum handlowym składa się nie tylko pójście do kina, ale też korzystanie z tabletu podczas wizyty w sklepie.” – mówi Peter Gold, szef sprzedaży międzynarodowej na Europę Środkową i Wschodnią w CBRE.

W sondażu uwzględniono  opinie ponad 10 tysięcy osób z 10 krajów europejskich, w tym z Belgii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Węgier, Włoch, Polski, Rosji, Hiszpanii i Szwecji. Jego wyniki pokazują, że młodzi Europejczycy są najczęstszymi odbiorcami sprzedaży wielokanałowej. Kupują zarówno przez internet, jak też w centrach handlowych i sklepach lokalnych.

Nadal istnieją jednak duże różnice pomiędzy poszczególnymi krajami. W grupie wiekowej poniżej 35 lat, Niemcy kupują online średnio 29 razy w roku. Węgrzy kupują raz w roku, a Polacy – dwa razy. Ogólna częstotliwość zakupów internetowych w Rosji jest nieco większa (sześć razy do roku). Rosjanie, którzy kupują online czynią tak 17 razy w roku, podobnie jak Hiszpanie i Belgowie.

Okazuje się, że zarobki mają niewielki wpływ na częstotliwość zakupów internetowych, jednak ci, którzy mieszkają w miastach i miejscowościach częściej kupują online (11 razy w roku) niż ci, którzy mieszkają na wsi (7 razy w roku). Sprawdza się to dla wszystkich krajów Europy Zachodniej z wyjątkiem Niemiec, gdzie klienci mieszkający na wsi częściej kupują przez internet.

CBRE
Polacy kupują średnio dwa razy do roku

Różnice w preferencjach zakupowych tylko w niewielkim stopniu zależą od wieku i płci, jednak już opcja dostawy do domu bądź pracy jest częściej wybierana (69%) przez kobiety i przez osoby w wieku 16-24 lata. Różnice są jeszcze bardziej wyraźne jeśli weźmie się pod uwagę narodowość. W grupie poniżej 35 lat ponad 80% polskich i węgierskich klientów wybiera dostawę do domu bądź do pracy. W dużej mierze ma na to wpływ brak innych opcji dostawy. W Niemczech najczęściej wybierana jest dostawa do domu, ponieważ niewielu sprzedawców oferuje usługę „kliknij i odbierz”, a większość zapewnia darmową dostawę do domu. Dla porównania, mniej niż 60% klientów wybiera tę opcję we Francji, Szwecji czy Belgii, gdzie odbiór towaru w sklepie jest stosunkowo bardziej rozpowszechniona niż w innych krajach (ponad 20%).

CBRE, złożone w 1906 r. jest największym pod względem obrotów światowym dostawcą powierzchni handlowej. Firma notowana na giełdzie nowojorskiej zatrudnia ok 37 tysięcy osób i dostarcza usług właścicielom nieruchomości, inwestorom i najemcom. Działa poprzez 300 biur zlokalizowanych w różnych częściach świata.

Preferencje zakupowe Europejczyków
Preferencje zakupowe Europejczyków