Marta Machus-Burek, Dyrektor ds. Strategii Handlowych, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International
Marta Machus-Burek, Dyrektor ds. Strategii Handlowych, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International

Od kilku lat mamy w Polsce do czynienia z dojrzałym rynkiem centrów handlowych. Charakteryzuje go, między innymi, rosnąca konkurencja wśród centrów handlowych nie tylko w odniesieniu do najemców, ale także klientów. W opinii ekspertów z Colliers International, w walce o konsumenta coraz większego znaczenia nabiera posiadanie i realizowanie długoterminowej strategii pozycjonowania i marketingu marki centrum handlowego, która obok rozwoju oferty i podnoszenia jakości i funkcjonalności obiektu staje się fundamentem działań konkurencyjnych między centrami.

– Koncentracja na działaniach wizerunkowych dotyczy wszystkich centrów, także tych o mocnej pozycji rynkowej. Interesującym przykładem intensywnych działań w tym zakresie są na przykład kampanie Galerii Mokotów czy Arkadii realizowane w 2014 roku. Budowanie określonego wizerunku centrum poprzez marketing i komunikację jest coraz ważniejsze, szczególnie gdy mix najemców nie jest odpowiednio zróżnicowany. W dalszym ciągu odczuwamy w Polsce niedosyt debiutów marek handlowych z określonym planem rozwoju. Większość z marek, które zagościły na polskim rynku w 2014 roku skupiło się na Warszawie lub największych miastach. Popularne polskie marki osiągnęły już znaczny poziom nasycenia rynku lokalami. Możemy się zatem spodziewać, że coraz częściej otwieranie nowych lokalizacji związane będzie z zamykaniem sklepów starszych, o nieaktualnych formatach, czy w galeriach handlowych, które tracą pozycję rynkową. W centrach utrzymujących mocną pozycję rynkową obserwujemy natomiast inwestycje najemców w nowe formaty, związane nie tylko ze zmianą wystroju ale i zwiększeniem powierzchni najmu – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Marta Machus-Burek, dyrektor ds. Strategii Handlowych, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International.

– W 2015 będziemy obserwować dalszy wzrost aktywności najemców w internecie i działań promujących sprzedaż online. Jest to trend światowy związany z tzw. omni-channel strategy, który działa w obie strony. Sklepy działające do tej pory online otwierają i rozwijają sklepy stacjonarne, a sklepy stacjonarne rozwijają platformy sprzedaży internetowej. Trend ten jest szczególnie widoczny w USA, gdzie popularne sklepy internetowe jak Birchbox czy Bonobos z sukcesem kontynuują otwieranie sklepów tradycyjnych. W Polsce przykładem takiej strategii omni-channel jest Avon Cosmetics, który jako lider sprzedaży bezpośredniej, obecny także z internetową platformą sprzedażową, otworzył w grudniu 2014 swój pierwszy sklep stacjonarny w Złotych Tarasach – dodaje ekspert z Colliers International.