Marek Noetzel, partner, dział powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield

Dlaczego niektóre marki zdecydowały się zrezygnować z rozwoju na terenie Polski i najemcy jakiej branży mają największe problemy, rozmawiamy z Markiem Noetzel, partnerem, dyrektorem działu powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

W ubiegłym roku kilka dość popularnych marek zdecydowało się na wycofanie z naszego rynku czy możemy spodziewać, że w tym roku podobnych sytuacji.

Marek Noetzel: – Jest kilka marek, które zlikwidowały swoje lokale – C. Vogele czy Marionnaud. Miało na to wpływ wiele czynników. Nie zawsze decyzje co do lokalizacji pierwszych sklepów były trafione, rynek okazywał się zbyt konkurencyjny lub koszty wejścia okazały się niedoszacowane. Jeśli do powyższego dodamy spowolnienie dynamiki sprzedaży detalicznej i wzrostu PKB, okazuje się, że wprowadzenie nowej marki to nie lada wyzwanie. Należy jednak podkreślić, że jest więcej przykładów marek, które odniosły sukces. Rola doradcy pomagającego zaplanować wejście na rynek jest nieoceniona i coraz częściej nowi gracze korzystają z naszych usług.

Najemcy jakiej branży mają obecnie największe trudności w utrzymaniu sieci salonów stacjonarnych?

– Najemcy branży RTV/AGD mają obecnie najwięcej wyzwań. Szczególnie właściciele dużych salonów, gdyż klienci coraz więcej kupują przez internet, w związku z tym sklepy stacjonarne wymagają optymalizacji. Warto jednak zauważyć, że całkiem dobrze radzą sobie sklepy specjalistyczne z tej branży, które oferują produkty tylko jednej marki, np. Samsung Store czy salony iSpot z ofertą Apple. Najemcy innych branż mają dość ugruntowaną pozycję.

Czy w związku z tym na rynku będziemy obserwować zmiany formatów sklepów stacjonarnych?

– Zauważamy już zmniejszanie formatów salonów oferujących elektronikę użytkową. Kiedyś obserwowaliśmy powstawanie sklepów o powierzchni ponad 4 tys,. mkw., co dzisiaj już się nie zdarza. Niemniej firmy z branży rozwijają się dynamicznie zarówno w formacie stacjonarnym, jak i online. Myślę, że sztuką i dużym wyzwaniem będzie umiejętne zarządzanie sprzedażą w obu kanałach dystrybucji.