Magdalena Frątczak
Magdalena Frątczak

Na rynku powierzchni handlowych dominują małe formaty handlowe zlokalizowane w miastach o wielkości 200 tys. mieszkańców, czynsze utrzymują się na stabilnym poziomie a międzynarodowe marki wchodzące na polski rynek głównie wybierają Warszawę – takie wnioski wynikają z raportu „Poland Retail MarketView Q4 2014” przygotowanym przez firmę CBRE.

Podaż i formaty handlowe

Całkowita powierzchnia handlowa dostarczona w 2014 roku wyniosła 425 tys. mkw., wynik ten jest o 30 proc. mniejszy od poziomu osiągniętego w 2013 roku. Na koniec IV kwartału 2014 w budowie pozostawało 770 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.

Zauważalny jest tren poszerzania oferty handlowej w mniejszych miastach, w których inwestycje stanowiły 70 proc. dostarczonej powierzchni. Wybór lokalizacji determinuje powstające formaty handlowe, w minionym roku w zdecydowanej większości były to mniejsze parki handlowe, które stanowiły około 70 proc. dostarczonych obiektów.

Wśród największych inwestycji oddanych do użytku należy wymienić Atrium Felicity w Lublinie (73 tys. mkw.), Galerie Warmińską w Olsztynie (41 tys. mkw.).

Zauważamy coraz większą dywersyfikację oraz wychodzenie poza przyjęte schematy formatów, zarówno wśród deweloperów nowych obiektów handlowych, jak i najemców.

Powstają obiekty, których oferta wychodzi poza tradycyjny koncept centrów handlowych, również sieci handlowe starają się o bardziej zróżnicowany asortyment. Działania te, są odpowiedzią na rosnące wymagania i zapotrzebowania klientów, dla których kompleksowa oferta i czas zakupów ma coraz większe znaczenie – Katarzyna Kocon, Konsultant w Dziale Badań i Analiz Rynkowych w CBR.

Popyt

W 2014 roku na polskim rynku pojawiło się 20 nowych, międzynarodowych marek. Zdecydowana większość nowych najemców wybierała na pierwszą lokalizację Warszawę, wśród nich warto wymienić Celio, NEO, Kiko Milano.

Trendy

– Po roku zdominowanym przez otwarcia centrów handlowych oraz ok. 17 mniejszych projektów, które wpisują się w trend convenience i retail park w mniejszych miastach, rozpoczynający się rok przyniesie większą ilość nowych obiektów w aglomeracjach i dużych miastach. Jednak przy coraz częstszych przypadkach rezygnacji z nowych inwestycji lub ich zawieszania, deweloperzy dokładnie podchodzą do analizy lokalizacji i grupy docelowej przyszłych projektów, gdyż przy tak konkurencyjnym i wymagającym rynku nie mogą sobie pozwolić na błędy – mówi Magdalena Frątczak, Dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych w CBRE.

Czynsze

Czynsze pozostają na stabilnym poziomie, jednak zauważalny jest nieznaczny trend spadkowy średnich stawek czynszu. Obecnie w Warszawie czynsze w najlepszych lokalizacjach przekraczają 100 euro/mkw./miesiąc, a najdroższe lokale w najbardziej atrakcyjnych centrach poza Warszawą są o około połowę niższe.

Z ekspertami z CBRE będzie można porozmawiać podczas marcowej edycji Shopping Center Forum 2015 na stoisku nr 1.9.