DTZ: zmiany na rynku centrów handlowych w Polsce

Ewa Derlatka-Chilewicz, zastępca dyrektora w Zespole Doradztwa i Analiz Rynkowych w DTZ.

Ewa Derlatka-Chilewicz, zastępca dyrektora w Zespole Doradztwa i Analiz Rynkowych w DTZ

Rynek centrów handlowych rośnie. Dominują małe miejscowości, a dobre perspektywy są przed dużymi miastami – wynika z analizy ekspertów DTZ dla Retailnet.

– Polski rynek nowoczesnej powierzchni handlowej zwiększył się w zeszłym roku o ponad 460 tys. m kw. r/r i tym samym jego całkowita podaż powynosi obecnie 12,7 mln mkw. Najważniejszymi trendami podażowymi była dominacja małych miast, małych obiektów i rosnąca popularność parków handlowych – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Ewa Derlatka-Chilewicz, zastępca dyrektora w Zespole Doradztwa i Analiz Rynkowych w DTZ.

Jak wynika z analizy ekspertów DTZ, udział miast o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys. po raz pierwszy w historii polskiego rynku sięgnął 45 proc. Jednak na taki wynik, poza dużą ilością projektów realizowanych w małych miastach, wpłynął przede wszystkim brak dużych projektów w większych miastach i aglomeracjach.

Łączy się to ze wspomnianą dominacją mniejszych obiektów oddanych do użytkowania. W 2014 roku brakowało obiektów bardzo dużych, powyżej 80 tys. m kw., a tylko dwa mają powierzchnię większą niż 40 tys.

– Parki handlowe doskonale wpasowują się w zapotrzebowanie na nowe obiekty lokowane w małych miastach. Ich budowa jest szybsza, tańsza, a grono najemców przekonanych do tego formatu w ostatnich dwóch latach znacznie się poszerzyło – twierdzi Ewa Derlatka-Chilewicz.

Podaż tego formatu handlowego w Polsce przekroczyła 1 milion m kw., z czego ponad 110 tys. zostało wybudowane w 2014 roku. Większość tych projektów była wynajęta w ponad 90 proc. w dniu otwarcia, co dowodzi ich dobrego dopasowania do warunków rynkowych – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Jak prognozuje dla Retailnet ekspert z firmy DTZ, w kolejnych latach duże miasta i aglomeracje ponownie zdobędą zainteresowanie deweloperów. W budowie znajduje się obecnie ponad 780 tysięcy mkw. z datą otwarcia planowaną na dwa najbliższe lata, z czego 70 proc. zlokalizowane jest w miastach o populacji powyżej 200 tysięcy mieszkańców. Są to zarówno projekty duże, jak i te nieprzekraczające 40 tys. m kw.

– Nasila się także trend dostosowywania obiektów handlowych do zmieniających się warunków rynkowych tj. rosnącej konkurencji i nowych potrzeb konsumenta. Rośnie liczba przebudów i procesów przemodelowania starszych obiektów – w najbliższych dwóch latach przekroczy ponad 140 tys. mkw. – twierdzi Ewa Derlatka-Chilewicz.

– Liczba nowych sieci handlowych na polskim rynku była niższa niż w 2013 roku. W ubiegłym roku około 35 nowych sieci handlowych otworzyło swoje sklepy w porównaniu do ponad 50 debiutów odnotowanych w 2013 roku.

– Jest to spowodowane między innymi brakiem dostępnej powierzchni w najlepszych centrach handlowych w Warszawie, która jest preferowaną lokalizacją pierwszych sklepów nowych sieci handlowych. Prawie połowa debiutantów wybrała warszawskie centra na swoje pierwsze w Polsce lokalizacje – podsumowuje dyrektor w Zespole Doradztwa i Analiz Rynkowych w DTZ.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska