Najemcy zadowoleni z obrotów w centrach Dekada

Dekada Olsztyn

Dekada Olsztyn

Segment centrów handlowych typu convenience rośnie w siłę, co odzwierciedlają dobre wyniki finansowe obiektów sieci Dekada, budowanych i zarządzanych przez spółkę Dekada Realty.

Systematycznie rośnie ich odwiedzalność i obroty najemców, a rekordzistą został w minionym roku obiekt w Krakowie, który zanotował 44 proc. wzrost sprzedaży.
Tendencje branżowe wskazują na spadek odwiedzalności centrów handlowych w całej Polsce.

Dobra odwiedzalność w centrach Dekada

Z badań prowadzonych m.in. przez irlandzką firmę Experian Footfall wynika, że w ubiegłym roku w samym grudniu (który tradycyjnie jest jednym z lepszych miesięcy dla handlu), odwiedzalność polskich centrów handlowych spadła średnio o ok. 7 proc. (licząc rok do roku). Na tym tle pozytywnie wyróżniają się obiekty sieci Dekada – centra handlowe typu convenience, przeznaczone do szybkich i wygodnych zakupów, zlokalizowane w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców, oraz na osiedlach dużych miast (takich jak Olsztyn czy Kraków). Prawie wszystkie z nich zanotowały w tym roku wzrost odwiedzalności, średnio na poziomie ok. 6 proc. Największy przyrost zanotowała galeria Dekada w Żyrardowie – o ponad 8 punktów procentowych.

– Te tendencje pokazują, że dobrze skomercjalizowane, „wygodne” centra handlowe są coraz częściej wybierane przez klientów. Przyczyn tego stanu rzeczy jest kilka – ludzie coraz więcej czasu spędzają w pracy i nie wystarcza im go na wielogodzinne zakupy w ogromnych galeriach, do których trzeba dojechać, zostawić auto na wielopoziomowym parkingu, a samo poruszanie się po obiekcie wśród kilkudziesięciu lub nawet kilkuset sklepów jest równie czasochłonne – mówi dla Retailnet Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada Realty.

Centra convenience

– Decydują się więc na zakupy w obiektach takich jak nasze – które mijają, wracając z pracy lub ze szkoły, z wygodnymi parkingami i wejściami do sklepów wprost „z ulicy”, które umożliwiają im szybkie i wygodne dokonanie najpotrzebniejszych zakupów – dodaje Walczak.
To zwiększone zainteresowanie przekłada się również na wyższe obroty najemców. Wśród centrów zlokalizowanych w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców zdecydowanym liderem jest Dekada Sieradz, której najemcy w minionym roku odnotowali 16 proc. wzrost obrotów. Równie dobrze radzi sobie Dekada Myślenice, pierwszy obiekt wybudowany przez spółkę Dekada Realty, zintegrowany z nowoczesnym dworcem autobusowym, obsługującym regionalnych i lokalnych przewoźników.

W 2014 roku obroty najemców wzrosły tam średnio o 13 proc. Doskonale funkcjonują także obiekty sieci położone w większych miastach Polski. W Olsztynie najemcy sprzedali średnio o 1/3 więcej niż w 2013 roku, ale prawdziwym rekordzistą jest obiekt w Krakowie, w którym wyniki finansowe na koniec 2014 roku były o 44 proc. wyższe niż w roku poprzedzającym.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że mimo spadkowych tendencji w całej branży, nasi najemcy odnoszą dobre wyniki finansowe. Mimo tego, że pozostało już relatywnie niewiele miejsc w których nie nastąpiło nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową, wciąż dużą szansę powodzenia mają dobrze zaplanowane i w sposób przemyślany skomercjalizowane obiekty, zbudowane w dogodnych lokalizacjach. Dla naszej spółki szczególnie interesujący i intensywnie rozwijany segment to zintegrowane centra handlowo-komunikacyjne. Planujemy już kilka nowych tego typu projektów, zarówno we współpracy ze spółkami autobusowymi, jak i kolejowymi. Warto jednak pamiętać, że są to projekty trudniejsze i bardziej kosztowne w realizacji – podsumowuje Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada Realty.

Nowe obiekty

Równie dobrze radzą sobie nowo wybudowane centra sieci Dekada, które otwarte zostały w ubiegłym roku. Zarówno otwarty w marcu ub. r. obiekt w Nowym Targu, jak i uruchomione w lipcu 2014 centrum handlowe Dekada w Brodnicy (obydwa obiekty są zintegrowane z dworcami autobusowymi), z miesiąca na miesiąc notowały coraz wyższe przychody oraz odwiedzalność, kończąc ubiegły rok z dodatnim bilansem.

W planach spółki na najbliższy rok najważniejszymi projektami są m.in. dokończenie budowy galerii Dekada w Malborku (planowane otwarcie: IV kwartał b.r.), rozpoczęcie budowy czwartego zintegrowanego centrum handlowo-komunikacyjnego w Ciechanowie, oraz uzyskanie pozwolenia na budowę kolejnych inwestycji w Nysie i Łowiczu, jak i na rozbudowę galerii w Skierniewicach. Tak jak w przypadku poprzednich realizacji Dekady, za wynajem powierzchni komercyjnej we wszystkich nowych obiektach odpowiada spółka BOIG Property Consulting.

Dziewięć obiektów sieci pod wspólną nazwą Dekada działa już w Brodnicy, Grójcu, Krakowie, Myślenicach, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach oraz Żyrardowie. Trwa budowa kolejnych centrów – m.in. w Malborku, planowane są także inwestycje w Ciechanowie, Nysie i Łowiczu oraz razem z PKP centra handlowo-komunikacyjne w Koninie i Mińsku Mazowieckim.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016