Fabrice Bansay, prezes Apsys Polska
Fabrice Bansay, prezes Apsys Polska

Rosnąca konkurencja i zmieniające się oczekiwania klientów powodują, że detaliści poszukują nowych rozwiązań. Centra handlowe tworząc sprzyjające warunki dla rozwoju „omnichannel” mogą pomóc najemcom w lepszym dotarciu do klientów – twierdzi Fabrice Bansay, CEO Apsys Polska SA.

Ci, którzy w pełni wykorzystają potencjał wielokanałowego podejścia do sprzedaży mogą zyskać przewagę na tle konkurencji.

W opinii CEO spółki Apsysy Polska klienci w dobie dynamicznego rozwoju nowych technologii dysponują szerokim wachlarzem rozwiązań i narzędzi umożliwiających dokonanie zakupów.

Oferta sklepu w telefonie

– Współczesny klient korzystający z rozwiązań mobilnych na swojej komórce, tablecie lub smartfonie może kilkoma kliknięciami porównać ofertę produktów kilku sklepów i dokonać bardziej świadomego zakupu. Tym samym, klient odwiedzający sklep stacjonarny, może stać się jednocześnie klientem sklepu internetowego konkurencyjnej marki, co przenosi zmagania o pozyskanie i utrzymanie klientów również w świat wirtualny – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Fabrice Bansay

Według szacunków firmy PwC, w ubiegłym roku liczba posiadanych smartfonów w Polsce mogła wynieść 27 mln sztuk, podczas gdy liczba tabletów 4 mln sztuk. Natomiast eksperci Boston Consulting Group przewidują, że w 2020 r. Polacy będą korzystali z ok. 50 mln smartfonów i 15-25 mln tabletów, co stwarza potrzebę dostosowania oferty handlowej do potrzeb klientów mobilnych.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Forrester Consulting, 73 proc. respondentów stwierdziło, że udaliby się do sklepu, który zamieszcza w sieci aktualne informacje o dostępności produktów.

Potencjał powierzchni magazynowej

– Za pośrednictwem internetu klienci chcieliby również nabyć produkt i odebrać go w sklepie, by w efekcie zaoszczędzić czas i pieniądze, które zostałyby przeznaczone na dostawę towaru do miejsca zamieszkania. To pozwala przypuszczać, że sklepy w galeriach handlowych będą w przyszłości w większym stopniu wykorzystywały powierzchnię magazynową – podkreśla Fabrice Bansay.

W opinii prezesa Apsysy Polska, badanie firmy Forrester Consulting pokazuje również, że oprócz samodzielnego wyszukiwania informacji na temat produktów poprzez urządzenia mobilne, 61 proc. respondentów ceni rekomendacje udzielane przez sprzedawców. Z kolei 69 proc. badanych oczekuje, by sprzedawcy dysponowali urządzeniami mobilnymi, które umożliwiałyby im szybkie znalezienie poszukiwanych informacji o towarze.

– Te przykłady dowodzą, że zanika granica między sprzedażą tradycyjną i elektroniczną, a na znaczeniu może zyskać „omnichannel”, model sprzedaży polegający na zintegrowaniu kanałów online i offline. Takie rozwiązanie przy odpowiednim wdrożeniu może zoptymalizować procesy sprzedażowe najemców centrów handlowych, umożliwić lepsze dotarcie do klientów i spełnienie ich oczekiwań.

Innowacyjne rozwiązania

– W przyszłości istotne będzie wprowadzanie i rozwijanie innowacyjnych rozwiązań w centrach handlowych. Jako przykład, Grupa Apsys w 2014 r. utworzyła Apsys Lab – projekt skoncentrowany na rozwoju nowych rozwiązań w zakresie obsługi klientów i współpracy z najemcami. Apsys Lab obecnie pracuje nad rozwojem nowych technologii mobilnych i internetowych, łącznie z wykorzystaniem mediów społecznościowych i innowacji cyfrowych.

– Jest wysoce prawdopodobne, że w przyszłości uznanie klientów zyskają sklepy stacjonarne zintegrowane z kanałami online. Przykładowo, w budowanym obecnie Centrum Posnania zastosowane zostaną nowoczesne rozwiązania technologiczne w postaci aplikacji z funkcją geolokalizacji, mapy cyfrowe, bezpłatne wifi na terenie całego obiektu. Co szczególnie istotne, klienci Centrum Posnania będą mogli skorzystać z usługi „click and collect” i szybko odebrać w sklepach towar zakupiony przez internet – komentuje Fabrice Bansay, CEO Apsys Polska SA.

Klienci zyskają też dostęp do „beaconów”, informujących o specjalnych promocjach po wejściu do sklepu i nawigujących do konkretnego działu z poszukiwanym przez nich produktem. Apsys jest w Polsce pionierem w wykorzystywaniu technologii beacon w centrach handlowych, która jest obecnie testowana w łódzkiej Manufakturze. Tego typu rozwiązania mogą pomóc najemcom pozytywnie wpłynąć na zadowolenie klientów i stać się wyróżnikiem na tle konkurencji.

Fabrice Bansay, CEO Apsys Polska SA weźmie udział w panelu dyskusyjnym poświęconym tematowi omnichannel i technologia podczas Shoppinng Center Forum 2015 Winter Edition. Forum odbędzie się 3 marca 2015 w Wraszawie.