allegro raport mcommerce

“Przystępując do przygotowania raportu zakładaliśmy, że jeszcze bardzo niewielki odsetek Polaków kupuje z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Typowaliśmy mniej niż 10%. Tymczasem okazało się, że 24% internautów i 33% internautów kupujących w sieci, kupiło w ciągu ostatnich 6 miesięcy mobilnie” – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód z Mobile Institute.

“Dodatkowo częstotliwość zakupów i kwoty wydawane mobilnie nie odbiegają od tych w „dużym” internecie” – dodaje Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Dynamiczny rozwój m-commerce w Polsce

Według badań przeprowadzonych przez Deloitte w 2014, biznes internetowy stanowi już około 6% polskiego PKB, a wartość polskiego rynku e-commerce w 2014 roku określa się, w zależności od źródła, na kwotę między 27 a 36 miliardów złotych. Co więcej, wzrost e-commerce w Polsce szacuje się na 15% – 20% w skali roku. Eksperci mówią, że Polska to najszybciej rozwijający się rynek e-commerce w Europie.

Wyniki badania mShopper wskazują, że podobny trend zaczyna dotyczyć również m-commerce. Co prawda dostępne dane wskazują, że wartość tego rynku w 2014 roku wyniosła jedynie 1 miliard złotych, ale z drugiej strony dynamika wzrostu tego segmentu handlu szacowana jest aż na 113%. Oznacza to, że w 2015 roku wartość rynku m-commerce w Polsce osiągnie wartość ok. 2,5 mld złotych.

alegro raport mcommerce polska
Raport mShopper

“Często słyszymy o wzroście znaczenia mobilności, ale wciąż część rynku uważa, że to odległa przyszłość. Tymczasem mobilność, szczególnie w e-commerce, następuje już dziś” – mówi Patryk Bukowiecki, Head of Mobile w Allegro, firmie która uczestniczyła w powstawaniu raportu.

“Aplikacje mobilne Allegro na platformy iOS, Android i Windows Phone zostały pobrane już ponad 5 milionów razy. Co dziesiąty kupujący na Allegro robi to z wykorzystaniem kanału mobilnego” – dodaje Patryk Bukowiecki.

Mobilne zakupy dla każdego

Z raportu wynika, że mobilność i m-kupowanie nie różnicuje Polaków w kontekście miejsca zamieszkania: mieszkańcy wsi szybko doganiają mieszkańców dużych miast. M-commerce nie różnicuje konsumentów również pod względem płci: kobiety i mężczyźni używają mobilnych narzędzi do kupowania w podobnym stopniu; występują różnice w preferencjach zakupowych, metodach płatności i wykonywanych czynnościach okołozakupowych, ale kupują mobilnie w podobnym stopniu obie płcie.

Raport mShopper jest pierwszym tak dużym opracowaniem na temat mobilnych zakupów w Polsce. W badaniu wzięło udział prawie 3 tysiące respondentów, z czego w analizie uwzględniono całkowicie wypełnione ankiety 2716 internautów, w tym 1000 kupujących mobilnie. Badania zostały przeprowadzone przez Mobile Institute przy współpracy z serwisem GoMobi.pl i przy wsparciu Allegro.pl. Raportowi patronuje branżowa Izba Gospodarki Elektronicznej.