DTZ: potencjał centrum handlowego

Renata Kusznierska, Dyrektor Zespołu Powierzchni Handlowych CEE w firmie DTZ

Renata Kusznierska, Dyrektor Zespołu Powierzchni Handlowych CEE w firmie DTZ

Właściciele i zarządcy starszych centrów handlowych, chcąc konkurować na rynku z nowymi projektami deweloperskimi i utrzymać odpowiednie wskaźniki odwiedzalności, często decydują się na rozbudowę lub przebudowę obiektu. Jednak nie każda galeria działająca od ponad dekady wymaga aż tak czasochłonnej i kosztownej inwestycji.

Czasami, żeby wzmocnić pozycję rynkową obiektu, wystarczy tylko lekka modernizacja, dopasowanie oferty handlowej do zmieniających się trendów poprzez odpowiedni tenant-mix, czy wprowadzenie dodatkowych usług i technologiie-commerce.

389 centrów handlowych

W Polsce na rynku nowoczesnej powierzchni handlowej funkcjonuje 389 centrów handlowych o łącznej powierzchni 9,38 mln metrów kwadratowych (według danych DTZ). Spośród 212 centrów handlowych otwartych w latach 1995-2005, czyli mających minimum 10 lat, tylko 69 obiektów przeszło proces rozbudowy. Natomiast w ciągu najbliższych dwóch lat (2015-2016) na rynku pojawi się 60 nowych centrów handlowych o łącznej powierzchni 900 tys. mkw.

– Widoczny przyrost nowoczesnej powierzchni handlowej powoduje, że właściciele istniejących obiektów muszą przeanalizować potencjał danego projektu na tle konkurencji, a także określić na jakim etapie cyklu życia znajduje się inwestycja. Wczesna analiza tych danych i znalezienie optymalnego rozwiązania dla centrum handlowego może zapobiec odpływowi klientów, a co za tym idzie pozwoli utrzymać odpowiedni poziom dochodów – mówi Renata Kusznierska, Dyrektor Zespołu Powierzchni Handlowych CEE w firmie DTZ.

Najważniejsza lokalizacja

Dla każdego centrum handlowego najważniejszym czynnikiem mówiącym o potencjale obiektu jest lokalizacja, która określa strefę oddziaływania (ang. catchment area).

– To lokalizacja ma decydujący wpływ na możliwości przeprowadzenia jakichkolwiek działań zwiększających atrakcyjność obiektu. Pokazuje, czy teren na którym znajduje się centrum handlowe dysponuje przestrzenią pod rozbudowę lub przebudową, czy tylko pozwala na przeprowadzenie inwestycji wewnątrz obiektu. Dlatego nie zawsze właściciel centrum handlowego może zwiększyć wartość powierzchni handlowej poprzez rozbudowę. Niekiedy położenie rynkowe galerii może ulec zmianie poprzez wprowadzenie nowych najemców, dodatkowych usług i nowoczesnych technologii, a także poszerzenie oferty pozahandlowej dla klientów – podkreśla Renata Kusznierska.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska