beacon technologia forum

W ciągu ostatnich 20 lat, handel detaliczny zmienił się diametralnie. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, klient może dziś dokonać zakupu w jakimkolwiek miejscu na świecie.

REPL Digital, partner merytoryczny konferencji Omnichannel Retailing Forum 2015, to czołowa firma systemu doradztwa i sprzedaży detalicznej w modelu omnichannel. REPL pracuje z ponad 30 klientami detalicznymi, w tym Marksem & Spencerem, Tesco, Asdą, Walmartem, Argosem, czy TopShop & New Look.

Craig Smith, dyrektor w REPL Digital opowie na forum o znaczeniu i przyszłosci beaconów w sieciach detalicznych. Do tej pory te niewielkie nadajniki sygnału Bluetooth najczęściej spotkać można było w sklepach z odzieżą i akcesoriami modowymi. Teraz zalety tej technologii wykorzystują też inne sektory, w tym sieci spożywcze.

Spersonalizowana oferta

Beacony to urządzenia elektroniczne, które wykorzystując technologię Bluetooth Low Energy automatycznie komunikują się z aplikacją mobilną zainstalowaną na smartfonie. Ich zasięg to nawet 100 metrów, dzięki czemu mogą np. wychwycić klienta mijającego dany sklep w galerii handlowej.

Użytkownicy coraz częściej korzystają z technologii beacon, chcą natychmiastowej interakcji, kiedy znajdą się w sklepie. W swoim wystąpieniu Craig Smith opowie między innymi o spersonalizowanej komunikacji z uczestnikami programu lojalnościowego oraz o przykładach wykorzystania technologii beacon w e-commerce i cross-selling.

„Beacony to na pewno lepszy sposób na cyfrową interakcję z klientem niż za pośrednictwem technologii kodów kreskowych, takich jak kody QR. Nie wymagają one instalacji elektrycznej, która mogą być kosztowna” – wymienia plusy beaconów Smith.

Twórcy Beaconów są przekonani, że powiadomienia wysyłane na telefony komórkowe zrewolucjonizują sposób robienia zakupów w najbliższym czasie. Z badań przeprowadzonych przez firmę inMarket wynika, że użytkownicy otrzymujący powiadomienia Beacon są bardziej skłonni do zatrzymania danej aplikacji w telefonie. Firma twierdzi, że odkąd wysyłane są Beacony, interakcje z produktami wzrosły wielokrotnie, aż 19 razy, a użycie aplikacji jest 16 razy większe.

„Choć konsumenci nie są jeszcze zaznajomieni z tą technologią, wiele firm wprowadziło beacony z sukcesem” – dodaje Smith.

Firmy stawiają na beacony

W Stanach Zjednoczonych, niemal 40% amerykańskich detalistów zamierza w 2015 roku zainstalować beacony w swoich sklepach.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę IHL Group na grupie ponad 100 detalistów z różnych branży, beacony cieszą się największym zainteresowaniem zwłaszcza wśród największych sieci handlowych. Już obecnie 10% firm, których roczne obroty przekraczają 1 mld dolarów, zainstalowała beacony. W przypadku średnich firm, o dochodach między 500 mln a 1 mld dolarów, jeszcze żadne z ankietowanych przedsiębiorstw nie wprowadziło tego rozwiązania. Wśród najmniejszych firm, o obrotach poniżej 500 mln dolarów, beacony posiada 7% retailerów.

Z takiego rozwiązania korzystają także przedstawiciele branży FMCG m.in. Walmart, Walgreens, Asda czy Tesco.

Beacony zyskują popularność w Polsce

Również w Polsce technologia ta zaczyna nabierać tempa, pozyskując coraz większe rzesze zwolenników. Wśród sieci handlowych, które już testują lub stosują to rozwiązanie, są m.in. Chata Polska, Frisco.pl, Riccardo czy Gino Rossi.

Grupa Gino Rossi wdrożyła multikanałową platformę Synerise z rozbudowaną analityką beaconów. Łącznie wdrożenie to obejmie ponad 120 salonów.

Ostatnio technologia beaconów pojawiła się także w outlet Factory Poznań. Klientów przechodzących obok salonów Reserved, Puma, Home&Cook, beacon informował o możliwości skorzystania z rabatu.

Omnichannel Retailing Forum odbędzie się 23 czerwca 2015, na stadionie Legii Warszawa. Partnerem strategicznym Forum jest SAP/Hybris.