M-commerce, Shutterstock

Możliwość przyjemnego spędzenia wolnego czasu jest dziś dla dużej części klientów jednym z głównych czynników decydujących o wyborze centrum handlowego. Dlatego właściciele i najemcy galerii handlowych coraz częściej wykorzystują nowoczesne technologie, które mają uprzyjemnić klientom czas spędzony w centrum.

Bezpłatne Wi-Fi, aplikacje na smartfony, punkty ładowania pojazdów elektrycznych, ogólnodostępne tablety z dostępem do internetu czy system sygnalizacji wolnych miejsc parkingowych to tylko niektóre z coraz powszechniej stosowanych rozwiązań. W niektórych centrach handlowych możemy też spotkać mniej oczywiste narzędzia.

Social wall galerii handlowej

Ciekawym przykładem jest Ściana Społecznościowa (Social Wall), którą wykorzystano między innymi w Centrum Riviera w Gdyni. Jest to system monitorów dotykowych zlokalizowanych na pasażu, które komunikują się z dużym ekranem zainstalowanym w strefie restauracyjnej. Dzięki monitorom klienci mogą publikować zdjęcia i posty na Facebooku oraz spędzać wolny czas na graniu w interaktywne gry. Klienci mogą też wykorzystać Social Wall do sprawienia niespodzianki bliskiej osobie a nawet do przesłania pozytywnego przekazu wszystkim klientom centrum – krótkie wiadomości wpisane na monitorze dotykowym można bowiem wyświetlić na dużym ekranie, który jest widoczny z pasażu.

Niektóre technologie stosowane w centrach handlowych nie są widoczne dla klientów ale przekładają się bezpośrednio na komfort robienia zakupów i spędzania wolnego czasu. Ciekawym i rzadko stosowanym przykładem jest system sterowania roletami przeciwsłonecznymi zainstalowanymi na przeszklonej fasadzie centrum. System taki jest zainstalowany na przykład w Galerii Siedlce, którą zarządza Colliers. System ten monitoruje nasłonecznienie w ciągu dnia i automatycznie dostosowuje kąt ustawienia rolet w zależności od stopnia nasłonecznienia i położenia Słońca na niebie. W rezultacie rolety zawsze ustawione są w taki sposób aby z jednej strony zatrzymywać padające bezpośrednio promienie słoneczne a z drugiej zapewnić dostęp światła dziennego do centrum. Przekłada się to bezpośrednio na komfort klientów centrum, zarówno jeśli chodzi o temperaturę powietrza jak i naświetlenie pasażu.

Mobilna aplikacja dla centrum handlowego

Dobre wrażenia z pobytu w centrum mogą czasami szybko zniknąć na ostatnim etapie wizyty a mianowicie w trakcie korzystania z parkingu. Poszukiwanie samochodu na zatłoczonym parkingu nie należy do przyjemnych czynności, zwłaszcza kiedy klient nie pamięta, w którym miejscu zaparkował swoje auto. Pomocny jest wówczas system ustalania lokalizacji samochodu na podstawie numeru rejestracyjnego. Po wpisaniu numeru rejestracyjnego do aplikacji mobilnej centrum, klient otrzymuje zdjęcie swojego samochodu, numer miejsca parkingowego oraz plan parkingu z zaznaczonym miejscem parkingowym.

Nowoczesne technologie skierowane do klientów są również coraz częściej wykorzystywane przez najemców. Dobrym przykładem mogą być tutaj interaktywne witryny sklepowe, które nie tylko dają klientom możliwość dobrej zabawy ale również pozwalają na zrobienie zakupów w wygodny i oryginalny sposób. Na zainstalowanych w witrynie ekranach klienci mogą między innymi przeglądać aktualne kolekcje danego sklepu, komponować własne zestawienia, ubierać w nie wirtualnego modela oraz dodawać rzeczy do koszyka. Zawartość koszyka może być następnie wysłana do aplikacji na smartfonie, która umożliwia zakup online, albo bezpośrednio do kasy w sklepie, gdzie klient może odebrać przygotowane zamówienie.

Autorem artykułu jest Grzegorz Jamroziak, dyrektor ds. Zarządzania Obiektami Handlowymi, Colliers International