Dorota Wiaderek, dyrektor generalny Go Sport Polska
Dorota Wiaderek, dyrektor generalny Go Sport Polska

– Na pewno spotkamy na konferencji Omnichannel Retailing Forum wielu wybitnych ekspertów, z którymi kontakt będzie doskonałą okazją do jeszcze lepszego usprawnienia rozwoju naszych kanałów sprzedaży, a co za tym idzie, sprostania coraz to nowszym wymaganiom naszych klientów – mówi w rozmowie redakcją Retailnet.pl Dorota Wiaderek, Dyrektor Generalny GO Sport Polska sp. z o.o.

Go Sport jest francuską grupą kapitałową zajmującą się dystrybucją artykułów sportowych. Działa ona w 5 krajach – Francji, Belgii, Polsce, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Grupa prowadzi sieć prawie 350 sklepów, która zatrudnia 4607 pracowników. Pierwszy sklep Go Sport w Polsce został otwarty w 1999 roku. Obecnie jest ich już 27 i są usytuowane głównie w centrach handlowych dużych i średnich miast w całej Polsce.

Retailnet.pl: Jak firma GO Sport realizuje strategię omnichannel?

Dorota Wiaderek: Przede wszystkim wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów i śledzimy najnowsze trendy związane z zakupami. Do tej pory skupialiśmy się głównie na rozwoju kanału sprzedaży stacjonarnej, budując sieć specjalistycznych sklepów sportowych w całej Polsce. Teraz jednak chcemy dać naszym klientom możliwość zrobienia zakupów o każdej porze i z każdego miejsca.

Dostrzegamy, że klienci wymagają elastyczności oraz wygody. Chcemy wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, jednocześnie pozostając w zgodzie z założeniami przyjętymi przez nas na samym początku, ponieważ strategia takiej marki jak nasza musi być spójna i transparentna. Niedawno przedstawiliśmy klientom nową odsłonę naszej strony internetowej. Niedługo będziemy mogli zakomunikować rynkowi kolejne plany.

Jakie elementy strategii omnichannel są dla spółki najważniejsze?

Najważniejsza jest dla nas właśnie wspomniana spójność i kontakt z klientem na różnych płaszczyznach. Uważamy, że aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów konieczne jest uzyskanie efektu synergii płynącego z wykorzystania wszystkich kanałów sprzedaży i komunikacji. Trudno wyróżnić jeden element – sprzedaż równoległa jest przepisem na sukces, a połączenie m.in. sprzedaży internetowej, katalogów drukowanych i sklepów stacjonarnych buduje większą lojalność wśród grup docelowych.

Jaką rolę w sprzedaży wielokanałowej odgrywają social media?

Social media to dziś dla wielu firm bardzo ważny kanał komunikacji z klientem. Buduje zaufanie, wzmacnia lojalność, ale także świadomość istnienia marki. Dodatkowo daje nowe możliwości marketingowe oraz wizerunkowe, a przede wszystkim możliwość kontaktu z klientem w czasie rzeczywistym. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie marki muszą mieć dziś Facebooka czy Instagrama. To narzędzia, na których nowe firmy mogą wyrosnąć, ale są też podmioty z wieloletnią tradycją, z sukcesem działające na rynku od momentu, kiedy social media jeszcze nie istniały w takiej formie jak dziś.

Jak wyglądały początki GO Sport na drodze sprzedaży wielokanałowej?

Zrozumieliśmy, że aby wciąż być na topie w świecie coraz bardziej globalnych produktów, gdzie klient wybiera swoją wygodę jako kryterium decyzji zakupowej, musimy rozszerzyć kanały sprzedaży. Zaczęliśmy od rozbudowania sieci sklepów stacjonarnych, trafiając do klientów w największych miastach w całej Polsce. Długo pracowaliśmy też nad wdrożeniem nowej, jeszcze bardziej przyjaznej i funkcjonalnej strony www. W planach mamy kolejne kroki i chociaż na tym etapie nie chcemy zdradzić wszystkich szczegółów, jesteśmy przekonani że nasi klienci otrzymają niebawem jeszcze więcej powodów, żeby wybrać właśnie zakupy w GO Sport.

Jakie korzyści odnieśliście Państwo z zastosowania tego modelu sprzedaży?

Jesteśmy dopiero na początku naszej drogi, ale zdajemy sobie sprawę z możliwości jakie daje omnichannel. E-commerce na pewno skutecznie dopełni obraną przez nas do tej pory strategię i z pewnością nie tylko umocni naszą więź z dotychczasowymi klientami, ale także pomoże nam dotrzeć do coraz to nowszych grup. Jako marka doskonale rozpoznawalna na rynku mogliśmy sobie pozwolić na eksperymenty. Cały czas mieliśmy na uwadze dobro naszych klientów, a wśród nich jest liczne grono, które odwdzięczy się zostając z nami na kolejne lata.

Jakie ostatnio wprowadziliście zmiany w sklepie internetowym?

To jedna z rzeczy, które będziemy mogli zakomunikować otoczeniu już wkrótce. Wdrażając kolejne kanały sprzedaży zawsze zależało nam przede wszystkim na transparentności i funkcjonalności. Dziś klienci nie mają czasu na „błądzenie” po chaotycznych witrynach: oczekują, że zrobią szybkie, proste i wygodne zakupy. To właśnie pragniemy im zapewnić – wszystkie niezbędne narzędzia w jednym miejscu.

GO Sport jest jednym z uczestników Omnichannel Retailing Forum 2015, pierwszej w Polsce konferencji, która na jednej scenie zgromadzi tak wielu ekspertów w dziedzinie omnichannel. Czego oczekuje Pani od tego wydarzenia?

Tego typu wydarzenia są wspaniałą okazją do nauki i wyciągania wniosków z doświadczeń i rad, które są podczas nich przekazywane. Na pewno spotkamy na konferencji wielu wybitnych ekspertów, z którymi kontakt będzie doskonałą okazją do jeszcze lepszego usprawnienia rozwoju naszych kanałów sprzedaży, a co za tym idzie, sprostania coraz to nowszym wymaganiom naszych klientów. Sami mamy też wiele niestandardowych pomysłów i nie możemy się doczekać, żeby skonfrontować je z innymi liderami w swoich branżach. Na tego typu spotkaniach zawsze najbardziej korzystają klienci.

Omnichannel Retailing Forum odbędzie się 23 czerwca 2015 roku na Stadionie Legii w Warszawie. W Forum wezmą udział przedstawiciele ponad 100 znanych sieci handlowych i marek. Celem konferencji jest znalezienie odpowiedzi na pytanie jak skutecznie przejść od modelu handlu tradycyjnego do modelu omnichannel.