raport google aplikacje mobilne

Jak wynika z raportu „Polska jest Mobi 2015” w Polsce ze smartfonów korzysta obecnie 58%, co daje liczbę 19 milionów smartfonów w segmencie 15+.

Przeciętnie korzystamy ze smartfona prawie 3 godziny dziennie z czego 2 godziny poświęcamy na przeglądanie internetu. Choć wiele firm ciągle tego nie zauważa, to na przestrzeni ostatnich paru lat rynek mobile stał się realną alternatywą dla serwisów internetowych. Znajdziemy na to dowody zarówno na rynku międzynarodowym jak i rodzimym.

Facebook na pierwszym miejscu

Jednym z najlepszych przykładów jest Facebook – najpopularniejszy portal społecznościowy. Według raportu opublikowanego przez mobirank aż 83% facebookowiczów korzysta z niego za pomocą smartfona, daje to ponad miliard użytkowników mobilnych. Co ciekawe liczba osób korzystających z facebooka przy użyciu urządzeń mobilnych przekroczyła liczbę użytkowników, którzy korzystają z tego portalu za pomocą komputera już w 2012 roku.

Aplikacje mobilne znajdują też coraz poważniejsze zastosowania. Wg. raportu Flurry Insights w 2014 najbardziej rosła popularność aplikacji zakupowych oraz lifestylowych – procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego wyniósł 174%. Dla porównania liczba użytkowników gier w tym roku wzrosła tylko o 30%.

Mobile coraz istotniejszy także w Polsce

Przyjrzymy się przykładom z polskiego podwórka. Aplikacja serwisu aukcyjnego OLX została pobrana już prawie 2,5 mln razy (koniec kwietnia 2015). Co prawda liczba użytkowników aplikacji mobilnej nie przekroczyła jeszcze liczby osób korzystających z internetowej wersji serwisu, ale charakteryzuje się znacznie większą dynamiką. Wzrost liczby użytkowników wersji mobilnej serwisu OLX wyniósł w 2014 roku w stosunku do roku poprzedniego aż 127%, a w przypadku wersji desktopowej jedynie 17%1.

Także w Polsce pojawiają się już aplikacje, które wyprzedzają swoich internetowych odpowiedników. Przykładem jest popularna aplikacja Blix – służąca do przeglądania gazetek promocyjnych. Posiada już ponad 660 tys. pobrań. Według badania przeprowadzonego za pomocą Google AdWords aplikacja Blix generuje więcej wyświetleń reklam niż najpopularniejsza (wg. Gemius) strona internetowa specjalizująca się w gazetkach promocyjnych. Biorąc pod uwagę, że liczba wyświetlanych reklam jest ściśle związana z liczbą odwiedzanych przez użytkowników stron czy ekranów, oznacza to, że aplikacja mobilna najprawdopodobniej stała się już najczęściej używanym serwisem on-line z gazetkami promocyjnymi.

Aplikacje mobilne zyskują na popularności

Dlaczego aplikacje mobile nieustannie zyskują na popularności? Są po prostu wygodne. Trudno jest korzystać z laptopa podczas podróży tramwajem lub autobusem, natomiast w przypadku telefonu nie stanowi to żadnego problemu. Wygoda nie jest wyłącznie zasługą smartfonów, ale także samych aplikacji mobilnych, które często charakteryzują się prostszym i bardziej intuicyjnym interfejsem, niż często przeładowane opcjami strony internetowe. Także reklamy w aplikacjach są zazwyczaj mniej uciążliwe. Wymusza to specyfika urządzeń na jakie są tworzone, aplikacje z uciążliwymi reklamami szybko tracą na popularności.

Mimo to, że trendy rynkowe jednoznacznie wskazują, że mobile nie może być ignorowany, w Polsce wiele firm zdaje się tego nie zauważać. Lukę tę dostrzegają zagraniczne spółki, które pełnymi garściami wykorzystują swoją szansę w niezagospodarowanych obszarach.

Przede wszystkim jest to widoczne w przypadku m-commerce, w którym pomijając grupę Allegro przodują zagraniczne marki, takie jak Wish, Zalando czy zyskujący na popularności AliExpress. Tymczasem polskie sklepy on-line, albo w ogóle nie wprowadzają swoich aplikacji, albo nie potrafią ich skutecznie wypromować. Może to wkrótce doprowadzić do radykalnej zmiany układu sił w polskim handlu on-line.