Joanna Kłusek, C&W
Joanna Kłusek, C&W

Nowoczesne technologie mogą pomóc nam spojrzeć na centrum handlowe oczami klienta, w pewnym stopniu zrozumieć jego świadome wybory i zweryfikować rozbieżność pomiędzy deklaracjami konsumenckimi uzyskiwanymi dzięki tradycyjnym badaniom a podświadomymi odruchami.

Nowoczesne technologie

Do takich rozwiązań zaliczają się narzędzia stosowane już na niektórych wysoko rozwiniętych rynkach zachodnich oraz testowane na rynkach rozwijających się, takie jak mapowanie, eye-tracking, bezpłatne WiFi, internetowe strony transakcyjne, interaktywne aplikacje, wearables, geolokalizacja, beacony, portfele elektroniczne, etnografia mobilna, ekrany interaktywne (czasem wyposażone nawet w system rozpoznawania wieku i płci, choć technologia ta dopiero zaczyna się rozwijać), infokioski, podłogi interaktywne, stoły wielodotykowe czy wirtualne przymierzalnie 3D.

– Również na naszym rynku deweloperzy sięgają po innowacje, jak np. technologię wirtualnej rzeczywistości, która umożliwia zaprezentowanie powierzchni potencjalnym najemcom lokalu w dopiero budowanym obiekcie. Takie narzędzie może okazać się pomocne zwłaszcza przy podejmowaniu decyzji o najmie powierzchni handlowej lub biurowej, rozstawieniu towarów czy też aranżacji wnętrz, mówi Joanna Kłusek, dyretor w Zespole Zarządzania Nieruchomosciami Handlowymi w firmie DTZ.

– Powyższe innowacje mogą okazać się przydatne w zdobywaniu informacji o efektywności ciągów komunikacyjnych, optymalnym rozplanowaniu sklepów, wpływie oznakowania i reklamy na sprzedaż, efektywności aranżacji i atrakcyjności oferty punktów sprzedaży. Systemy te mogą wesprzeć zarządców centrów handlowych w mierzeniu ruchu w poszczególnych strefach centrum handlowego, wyznaczeniu najczęściej uczęszczanych miejsc oraz miejsc najmniej popularnych, co z kolei stanowi istotną informację dla wynajmującego i zarządcy przy ustalaniu stawek czynszu, przekierowywaniu ruchu z jednej kondygnacji na drugą, promowaniu marek odczuwających gorszą lokalizację w galerii czy też wyboru odpowiedniego wyposażenia najbardziej obleganych miejsc oraz zarządzaniu ruchem na parkingu – dodała Joanna Kłusek.

Bardziej zaawansowane analizy pozwalają na ustalenie np. najczęściej odwiedzanych zestawów sklepów, zachowań konsumentów w poszczególnych sklepach, w jaki sposób klienci centrum handlowego do niego docierają, jakie są najczęściej wybierane „ścieżki” poruszania się po nim, ile czasu spędzają na zakupach, a ile na innych aktywnościach (restauracja, rozrywka) itp.

Do niedawna tego typu dane były możliwe do uzyskania jedynie poprzez prowadzenie ankiet wśród klientów, a więc na podstawie informacji deklaratywnych (obarczonych ryzykiem zafałszowania) oraz ograniczonych ilościowo. Nowe technologie pozwalają nie tylko na zdobycie większej ilości danych, ale również na lepszą analizę i wyciągnięcie wniosków, które mogą pomóc w uzyskaniu większych przychodów – podsumowała Joanna Kłusek.

DTZ jest wystawcą Shopping Center Forum 2015 Fall Edition. Z przedstawicielami firmy będzie można porozmawiać przy stoisku 4.2.