Sukces sklepu online na rynku lokalnym może stać się zalążkiem rozwoju na skalę międzynarodową. Światowy rozwój wymaga jednak zarządzania na światowym poziomie.

Według prognoz firmy Monetate, dostarczającej rozwiązania technologiczne z zakresu e-commerce takim gigantom rynku, jak Best Buy czy Urban Outfitters, międzynarodowa sprzedaż online osiągnie w 2015 roku poziom 1.4 biliona dolarów. Jednak wejście na arenę międzynarodową wymaga wiedzy z zakresu specyfiki rynków lokalnych, różnic kulturowych i zwyczajów konsumentów.

Różnice te obejmują między innymi zależności pomiędzy liczbą porzuconych elektronicznych koszyków, częstotliwością dodawania produktów do koszyka, średnią wartością zamówienia czy współczynnika konwersji w od regionu, a czasem nawet od konkretnego państwa.

Według Monetate, aby lepiej przygotować się do międzynarodowej ekspansji, e-sprzedawcy powinni podjąć szereg niezbędnych kroków. Poniżej przytaczamy najważniejsze z nich.

1. Przeprowadź badania rynków lokalnych. Zidentyfikuj regiony, w których zainteresowanie twoimi produktami lub usługami będzie największe i postaraj się zrozumieć ich specyfikę. Naucz się języka, zidentyfikuj popyt, oblicz koszty prowadzenia działalności oraz poczytaj o regionalnych świętach. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej określić grupę docelową dla Twoich produktów i usług.

2. Upewnij się, że Twoja strona działa poprawnie w lokalnych językach. Zamiast kazać odwiedzającym wybierać właściwy region i język, dostosuj swoją witrynę tak, aby automatycznie identyfikowała ona ich IP i wyświetlała treść we właściwym języku. Kluczowe znaczenie ma wyświetlanie najważniejszych elementów strony (nawigacja, koszyk, płatność) w języku kupującego.

3. Zaproponuj wysyłkę międzynarodową. Upewnij się, że odwiedzający Twoją stronę będzie widział, czy otrzyma przesyłkę w swoim kraju. Ustal zasady wnoszenia opłat za przesyłkę i zaprezentuj je tak, aby klient nie miał wątpliwości co do kwoty, jaką będzie musiał zapłacić. Zasady te muszą być całkowicie jasne i przejrzyste.

4. Skup się na płatnościach. Klienci często preferują różne metody płatności w zależności od regionu. Upewnij się więc, że wiesz, jaka metoda jest najpopularniejsza na danym rynku, i że oferujesz skorzystanie z niej na swojej witrynie. Nie każ też ponownie wybierać waluty tym klientom, którzy zrobili już u Ciebie zakupy: upewnij się, że witryna sama zaproponuje walutę, z której klient korzystał przy ostatniej płatności.

International convertion in e-commerce by Monetate