Realne zagrożenia dla sieci Wi-Fi w galeriach handlowych

Sprzedaż znajduje się wśród trzech branży cieszących się największym zainteresowaniem wśród cyberprzestępców, którzy w szczególności poszukują luk w zabezpieczeniach samych sklepów.

Centra handlowe, sprzedawcy detaliczni, potrzebują efektywnych rozwiązań bezpieczeństwa aby minimalizować ryzyko dla ich biznesu i przeciwdziałać stratom finansowym oraz reputacyjnym wynikającym z naruszenia danych klientów lub długich przestojów w działalności.

Podczas gdy zagrożenia stale wzrastają, działy IT pracują pod presją, by zmniejszać koszty infrastruktury i jednocześnie być w stanie nadążyć za wymaganiami biznesu w kreowaniu nowych usług, kanałów sprzedaży oraz komunikacji z klientami. Ze względu na ograniczenia budżetowe, kompleksowe rozwiązania bezpieczeństwa infrastruktury IT w sklepach nie zawsze mogą być priorytetem. Jednakże, w wyniku wzrostu ilości obsługiwanych danych, wprowadzane są regulacje prawne dla lepszej ochrony handlujących, a także zagwarantowania bezpieczeństwa danych osobowych klientów. Z tego powodu branża retail musi zdać sobie sprawę, że słabe zabezpieczenia na poziomie sklepu mogą narażać ich finansowo, jak również pozbawić zaufania klientów i akcjonariuszy.

Jedna sieć, wiele możliwości

Źle zabezpieczona sieć bezprzewodowa daje przestępcom i oszustom wiele możliwości ataku zarówno na organizację, jak i jej klientów.

Jeżeli wewnętrzna sieć przeznaczona dla obsługi oraz sieć udostępniana klientom nie zostały wystarczająco dobrze rozdzielone, przestępca może wykraść dane firmowe, takie jak dane osobowe klientów, kontakty, wewnętrzną korespondencję, projekty oraz dane finansowe.

Nawet jeśli sieć firmowa jest dobrze zabezpieczona, nadal na ataki narażone są dane klientów, którzy również korzystają z sieci – bez odpowiednich zabezpieczeń przestępca może nasłuchiwać ruch innych odwiedzających i, na przykład, wykraść dane potrzebne do logowania w banku.

Ostatnim, choć nie najmniejszym zagrożeniem jest wykorzystanie udostępnianej przez retailera infrastruktury do działalności przestępczej, takiej jak ataki hakerskie.

Szeroki zakres technologii komunikacyjnych połączony z wzrastającym wyrafinowaniem zagrożeń oznaczają, iż sprzedaż potrzebuje, jak nigdy wcześniej, kompleksowych systemów bezpieczeństwa IT. Szczególnie, biorąc pod uwagę coraz większą adopcję sieci bezprzewodowych w sklepach, które stają się ważnym narzędziem walki o klientów.

Nadchodzi internet rzeczy

Wszechobecność urządzeń mobilnych i wschodzący „Internet rzeczy” sprawia, iż sieć Wi-Fi staje się strategicznym imperatywem w handlu detalicznym. Darmowa sieć Wi-Fi dla klientów to tylko początek drogi, której końca jeszcze nie znamy. W przyszłości Wi-Fi będzie łączyć wszystko: klientów, reklamę, analizę zachowań konsumenckich, sterowanie oświetleniem oraz dostawami produktów.

Jednocześnie sprzedawcy chcą zwiększyć swoją wydajność i poprawić obsługę klienta poprzez zagwarantowanie nieprzerwanego dostępu do istniejących i nowo uruchamianych aplikacji bez narażania bezpieczeństwa i sprawności działania, lub godzenia się z dodatkowymi kosztami.

Więc co jest potrzebne w dzisiejszym złożonym bezpieczeństwie w sklepie? Architektura IT powinna być budowana wokół kilku najważniejszych systemów:

  • Systemy bezpieczeństwa takie jak Next Generation Firewall oferowane m.in. przez firmę Fortinet zapewniające wszechstronną ochronę danych nie komplikując jednocześnie obecnej infrastruktury.
  • Centralne systemy zarządzania oraz raportowania dostępne dla każdej skali implementacji gwarantujące sprawną pracę działów IT.
  • Zintegrowane systemy sieci bezprzewodowych zapewniających wysoką jakość usługi dla klientów przy jednoczesnym zagwarantowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Tego typu usługę można budować m.in. z wykorzystaniem zarządzanych z chmury punktów dostępowych.
  • Oprogramowanie umożliwiające analitykę działań klientów sklepów, dla jak najlepszego kreowania nowych usług przez sprzedawców.

Tylko tak zbudowana infrastruktura IT będzie w stanie odpowiedzieć na obecne oraz przyszłe wymagania stojące przed sprzedażą. Detaliści mogą mieć systemy zabezpieczeń światowej klasy, który są skalowalne, opłacalne i łatwe do zarządzania, a jednocześnie wspierające rozwój nowych aplikacji i sieci bezprzewodowej w sklepie, bez jednoczesnego wpływu na doświadczenia użytkownika końcowego, bez zwiększania kosztów prowadzenia działalności oraz rosnącego obciążenia pracowników.

Szymon Poliński jest ekspertem firmy Fortinet.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl