Czy lokalizacja wpływa na sukces centrum handlowego?

Czynniki składowe sukcesu centrum handlowego to atrakcyjny tenant mix, dobra lokalizacja oraz właściwa strategia marketingowa. Jednak wraz z większym nasyceniem powierzchnią handlową coraz trudniej wyróżnić się na tle konkurencji. Czy lokalizacja inwestycji determinuje jej powodzenie na rynku handlowym? Czy rynek centrów handlowych jest nasycony w każdym z większych miast?

Decyzja o wyborze miejsca inwestycji powinna być poprzedzona badaniami, analizami uwzględniającymi rozmaite czynniki i uwarunkowania takie jak wiek, płeć, wykształcenie czy stopa bezrobocia w danym mieście. Jeśli chodzi o sam grunt niezbędnym jest zbadanie nie tylko jego atrybutów czy możliwości zagospodarowania, ale również dostępności komunikacyjnej. To proces, który pozwala zminimalizować ryzyko niepowodzenia inwestycji.

Obecnie centra handlowe stają się częścią infrastruktury miejskiej i przestrzeniami publicznymi, są często miejscem spotkań mieszkańców. W konsekwencji kluczem jest stworzenie miejsca przyjaznego, dopasowanego do charakteru miasta, zapraszającego do dłuższych wizyt. Klienci przychodzą bowiem nie tylko na zakupy, ale na obiad, siłownię, czy po prostu spotkać się ze znajomymi.

Kiedy możemy mówić o sukcesie obiektu?

– Pomyślność centrum handlowego zależy przede wszystkim od sukcesu najemców, którzy mają w takim obiekcie swoje placówki handlowe lub usługowe – taki czynnik mierzy się m.in. wysokością obrotów przez nich uzyskiwanych. Im więcej klientów, tym wyższe obroty; taka zależność sprawdza się w większości przypadków. Klienci odwiedzają centrum handlowe – rozpoznawalne, dobrze zlokalizowane; takie do którego można łatwo dojechać, można tam łatwo zaparkować a oferta handlowa jest szeroka – pozwalająca w pełni zaspokoić potrzeby zakupowe; często dla całej rodziny – komentuje Beata Kokeli, Senior Director, Head of Retail w CBRE

Lepiej jest inwestować w centrum miasta czy może na jego obrzeżach?

To pytanie, jak wiele innych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Duże miasta, takie jak Kraków, Warszawa czy Katowice rozrastają się często na obrzeżach i m.in. dzięki dogodnym rozwiązaniom drogowym to właśnie te okolice są teraz atrakcyjne inwestycyjnie. W momencie kiedy centrum handlowe powstaje w dzielnicach miasta oddalonych od centrum – zwiększa się również zainteresowanie danym terenem, a tym samym jego atrakcyjność w oczach zarówno inwestorów jak i mieszkańców. Centra handlowe zlokalizowane w centrum miasta oczywiście mają też swoich zwolenników. Często doskonale wpisują się w tkankę miejską, stają się miejscem spotkań. W obecnych czasach nasycenie powierzchnią handlową i zróżnicowanie typów inwestycji jest na tyle duże, że ciężko uwierzyć, aby w którymś dużym mieście brakowało centrów handlowych. Tak jest jednak w Tychach – obecnie jest to jedno z nielicznych dużych  miast o tak niskim wskaźniku nasycenia powierzchnią handlową. To ma się jednak zmienić po otwarciu nowego obiektu handlowego – Gemini Park Tychy. O lokalizacji centrum i jej plusach opowiada Beata Kokeli, Senior Director, Head of Retail w CBRE.

– Lokalizacja Gemini Park Tychy gwarantuje sukces – uzupełni ofertę destynacji handlowej znanej od lat i bardzo popularnej wśród klientów Tychów oraz miast znajdujących się w strefie co najmniej 30 min oddziaływania. Przedsięwzięcie uwzględnia grawitację istniejących obiektów handlowych, czyli ok. 2 mln klientów, więc jak najbardziej adekwatne jest określenie projektu jako Power Center. Obecnie Tychy to jedno z niewielu miast w Polsce o najniższym wskaźniku nasycenia powierzchnią handlową: 325 mkw. na 1 000 mieszkańców. W mieście nie ma nowoczesnego obiektu handlowego oferującego możliwość zrobienia zakupów modowych. Gemini Park Tychy – posiada w swojej ofercie 70 proc. powierzchni z przeznaczeniem na szeroko rozumianą modę, pojawią się marki debiutujące w tym mieście. Doskonały dojazd z wielu kierunków, a także usprawniona komunikacja środkami publicznymi z samych Tychów, pozwoli na szybkie dotarcie do centrum handlowego, rozległy obszar z przeznaczeniem na CH pozwala na doskonały i łatwy parking. Mieszkańcy Tychów i okolic nie będą musieli jeździć do Katowic po otwarciu Gemini Park Tychy, w końcu będą mieli swoje prawdziwe centrum handlowe – komentuje Beata Kokeli.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.