NEC Display Solutions: inteligentne systemy Digital Signage w centrach handlowych

Najbardziej zaawansowane systemy Digital Signage mogą dzięki wykorzystaniu oprogramowania biometrycznego  inteligentnie reagować i dostosować wyświetlaną treść do wieku, płci i liczby osób, które w danej chwili patrzą na ekran – wyjaśnia Mariusz Orzechowski, Dyrektor Polskiego Przedstawicielstwa NEC Display Solutions.

Dzisiejsza technologia stwarza niemalże nieograniczone możliwości w zakresie nowoczesnej komunikacji z klientem w przestrzeni handlowej.

Najpopularniejszym nośnikiem Digital Signage jest wciąż monitor 42 calowy, ale cyfrową informację można przekazać w wieloraki sposób: od małych ekranów, poprzez standardowe monitory, aż po monitory wielkoformatowe, wielomonitorowe ściany wideo, instalacje POS, czy interaktywne totemy, witryny,  podłogi lub meble.

Polski rynek Digital Signage

Ściany LED, monitory czy projektory jako urządzenia do wyświetlania cyfrowej treści znajdą swoje miejsce zarówno na elewacji budynku, w witrynie sklepowej, w ciągach komunikacyjnych obiektów handlowych oraz we wnętrzu poszczególnych sklepów.

– Obserwuję rozwój polskiego rynku Digital Signage od samego początku. Branża Retail zawsze aktywnie adoptowała nowinki Digital Signage. Dzisiaj w sklepach oprócz monitorów 42-calowych, a coraz częściej 46-calowych, które tradycyjnie na początku służyły głównie do emisji skrótów z pokazów mody, czy też teledysków (w zależności od rodzaju sklepu i typu odbiorcy) jest coraz więcej przemyślanych aranżacji, w których monitory staja się częścią scenografii sklepu czy też wystawy sklepowej. Coraz częściej widzimy monitory instalowane w orientacji pionowej, w ciekawych konfiguracjach (np. jeden nad drugim w pionie) lub ściany wideo – pokazujące najnowsze kolekcje sklepu, czy treści, które przyciągają wzrok i zachęcają do zapoznania się z ofertą, zapytania obsługi o konkretny produkt czy promocję – komentuje Mariusz Orzechowski.

Tendencją, którą wyraźnie widać na rynku rozwiązań Digital Signage jest stałe zwiększanie się przekątnej nośnika DS. Powoli popularny model 42 calowy zastępowany jest przez większe monitory 46 i 55 calowe. Rośnie również liczba instalacji wielomonitorowych ścian wideo – co daje możliwość uzyskania ogromnej powierzchni reklamowej (możliwa jest konstrukcja takiej ściany nawet ze 100 monitorów!). Kolejnym coraz popularniejszym rozwiązaniem są systemy interaktywne. Wszelkie interaktywne instalacje są  zdecydowanie droższe od klasycznych systemów DS, ale niosą w zamian  ogromna zaletę – zdecydowanie bardziej angażują klienta i pozwalają mu uzyskać dodatkowe informacje – w dowolnym czasie i zakresie.  W obiektach handlowych można wykorzystać zarówno monitory dotykowe z technologią single-touch, jak i multi-touch, jak i systemy oparte na sterowaniu kinetycznym (np.  ściana wideo, w której kontent reaguje na ruch ręki obserwatora), czy systemy w których interakcja z odbiorcą następuje dzięki współpracy różnych czujników, sensorów (podniesienie z półki sklepowej wybranego produktu wzbudza reakcję umieszczonego w pobliżu monitora, który wyświetli odpowiednią treść).

Nowatorskie rozwiązanie w galerii Sky Tower

Na szczególną uwagę jako nowatorskie rozwiązania zasługują kinetyczne ściany wideo. W Polsce udało się bazując na monitorach NEC zrealizować projekt unikalny na skale europejską. We wrocławskiej galerii Sky Tower powstały dwie ściany wideo obejmujące łącznie 60 monitorów 46-calowych. Ściana w konfiguracji 15×3 monitorów daje możliwość sterowania aplikacji wyświetlanych na ekranie ruchem, jeżeli obserwator stoi w tzw. pasie interakcji (w odległości od 1 do 3 metrów od ściany wideo). Dzięki tej instalacji klienci centrum mogli umilić sobie czas spędzony na zakupach bawiąc się w sterowanie samolotem lub zjeżdżanie na nartach.

Technologia kinetyczna doskonale sprawdza się w wirtualnych przymierzalniach, w których na monitorze wielkoformatowym (często o przekątnej tak dużej, że umożliwia wyświetlenie ludzkiej sylwetki w naturalnej wielkości) klient może obejrzeć się w wybranych z menu ubraniach i dodatkach we wszystkich dostępnych kolorystykach i stylach. Dzięki temu można w ciągu kilku minut, bez uciążliwego zakładania wielu ubrań, „przymierzyć” o wiele więcej kreacji, niż w zwyczajnej przymierzalni.

Cyfrowa treść pozwala pokonać tradycyjne ograniczenia przestrzeni, z którymi borykają się np. właściciele sklepów z niewielką powierzchnią handlową. Dzięki systemom DS (wystarczy jeden lub kilka monitorów) można wirtualnie rozszerzyć półkę sklepową. Tam, gdzie nie da się pokazać całego asortymentu, resztę modeli, w nieograniczonej liczbie i kolorystyce można zaprezentować w naturalnych rozmiarach na monitorach. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient np. salonu obuwniczego może kupić model nieeksponowany na półce lub nawet taki, którego aktualnie nie ma w sklepie. Wystarczy, że ustali swój rozmiar, a sklep sprowadzi dla niego wybrany finalnie produkt.

Systemy z biometrycznym oprogramowaniem

Najbardziej zaawansowane systemy DS mogą dzięki wykorzystaniu oprogramowania biometrycznego  inteligentnie reagować i dostosować wyświetlaną treść do wieku, płci i liczby osób, które w danej chwili patrzą na ekran.  Co więcej takie oprogramowanie może dostarczać wielu użytecznych analiz właścicielowi i administracji obiektu handlowego. Przykładowo NEC FieldAnalyst, oprogramowanie biometryczne dla Digital Signage  automatycznie rozpoznaje za pomocą kamer wiek, płeć, czas spojrzenia oraz dystans obserwatora od nośnika Digital Signage.

FieldAnalyst może automatycznie analizować  parametry biometryczne w czasie rzeczywistym (bez zapisywania żadnych zdjęć), oceniając liczbę klientów, ich płeć i grupę wiekową oraz ich sposób poruszania się po sklepie (wybór wejść, alejek, wyjść). Dzięki temu możliwe jest prowadzenie różnych analiz marketingowych, które uprzednio wymagały działań manualnych, włącznie z analizą widowni w czasie rzeczywistym i efektywności reklamy. Dostępne są dwie wersje FieldAnalyst: Gate – wyspecjalizowana wyłącznie do zliczania liczby przechodzących osób oraz Signage – bardziej zaawansowana, z dostępem do dodatkowych analiz z przeznaczeniem do zastosowania w kontekstowych kampaniach Digital Signage.

Rozszerzona rzeczywistość w handlu

Osobną kategorią są tzw. systemy Augmented Reality (Rozszerzona Rzeczywistość), w których odbiorca obserwuje na nośniku DS samego siebie w otoczeniu, w którym właśnie się znajduje, ale dodatkowo w połączeniu z kreacją komputerową. W praktyce wygląda to tak, że obserwator widzi samego siebie w czasie rzeczywistym np. na dużym ekranie, ale widzi się w otoczeniu np. istot pozaziemskich. Całość tworzy ciekawą kompozycję, bo odbiorca takiej reklamy zachęcony tym co widzi na nośniku DS, zaczyna wykonywać dziwne ruchy, łapiąc, czy dotykając fikcyjnych postaci, zwracając tym samym na siebie uwagę otoczenia.  A właśnie o przyciągnięcie uwagi w reklamie przecież chodzi.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.