Blue Media: płatności online w nowej rzeczywistości

W ciągu najbliższych 5 lat płatności automatyczne staną się popularną formą płatności, wybieraną ze względu na komfort i wygodę płatności, szczególnie w przypadku opłat cyklicznych, powtarzalnych oraz podczas płatności w aplikacjach – uważa Krystian Wesołowski, Deputy Business Development Director, odpowiedzialny w Blue Media za rozwój Płatności Online BM.

Czym różnią się płatności cykliczne od płatności jednym kliknięciem?

Krystian Wesołowski: Klient podczas dokonywania zapłaty kartą płatniczą akceptuje postanowienia (np. zawarte w formie regulaminu), dotyczące płatności automatycznych – a więc kto, kiedy i za co może obciążyć zarejestrowaną kartę. Po dokonaniu płatności inicjującej – pierwszej płatności w procesie rejestracji usługi, dane karty (z wyjątkiem CVV) zostają zapisane po stronie operatora płatności posiadającego stosowne uprawnienia i infrastrukturę do przechowywania danych kartowych. Następnie operator przekazuje Partnerowi (sklepowi) klucz i unikatowy identyfikator tzw. „ClientHash” – parametr w komunikatach technicznych. Jest to zestaw parametrów pozwalający Partnerowi przypisać kartę do klienta oraz wywoływać kolejne obciążenie karty bez konieczności przesyłania wrażliwych danych oraz zaangażowania klienta. To najprostszy przykład wykorzystania płatności automatycznych.

Płatności cykliczne to bezobsługowa forma płatności automatycznej. Klient po zarejestrowaniu usługi w kolejnych terminach płatności np. faktury za prąd, raty za ubezpieczenie, jest informowany (np. SMS-em, e-mailem), o tym, że wkrótce nastąpi obciążenie karty. Po spełnieniu tego obowiązku Partner w określonym dniu wysyła żądanie obciążenia danego instrumentu płatniczego na określoną kwotę do operatora płatności. Operator dokonuje autoryzacji transakcji. Warto pamiętać, że Klient może oczywiście takie zlecenie odwołać i zrezygnować z usługi.

krystian wesolowski blue media
Krystian Wesołowski, Deputy Business Development Director

Płatności jednym kliknięcie wymaga od klienta każdorazowego potwierdzenia chęci uiszczenia płatności np. poprzez kliknięcie w przycisk „Zapłać” lub „Zaakceptuj płatność” w aplikacji. Jeśli klient zleci płatność poprzez kliknięcie tego przycisku – bez potrzeby podawania już raz zapisanych danych karty – nastąpi autoryzacja transakcji i obciążenie stanu wybranego kanału płatności. W każdej chwili klient ma oczywiście możliwość usunięcia danych zapisanej karty.

Co na to Dyrektywa PSD II, o której rozmawialiśmy podczas Omnichannel Retailing Forum 2016 spring edition?

KW: Dyrektywa potencjalnie może wywrócić do góry nogami płatności automatyczne, ponieważ kładzie nacisk na podwójną autoryzację. Każda transakcja (z wyjątkami takim jak: niska wartość transakcji, zaufani beneficjenci tzw. białe listy, przelewy pomiędzy kontami jednego klienta) musi zostać zabezpieczona dwoma z trzech form: czymś co mam, czymś co wiem, coś czym jestem. W przypadku kart jest to 3d secure, a więc konieczność zalogowania się do banku i podania hasła (np. z SMS-a, obsługiwanego dla większości banków przez Blue Media) przy każdej transakcji, niezależnie od tego czy dane karty były wcześniej zapisane.

Jaka będzie przyszłość płatności automatycznych?

KW: Nie będę odkrywczy, kiedy powiem, że prawdopodobne są dwa scenariusze. Pierwszy to taki, w którym płatności automatyczne powielą kazus usługi polecenia zapłaty, z której z różnych powodów klienci nie korzystają. Drugi, moim zdaniem bardziej prawdopodobny, to taki, że w ciągu najbliższych 5 lat płatności automatyczne staną się popularną formą płatności, wybieraną ze względu na komfort i wygodę płatności, szczególnie w przypadku opłat cyklicznych, powtarzalnych oraz podczas płatności w aplikacjach.

Cały wywiad będzie można przeczytać w najbliższym numerze Omnichannel Retailing Magazine.

Firma Blue Media jest partnerem Omnichannel Retailing Forum.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.