Docdata: Fakty i mity na temat usług fulfilment

Najbardziej negatywne opinie na temat fulfilmentu wyrażają przeważnie przedstawiciele firm, które nigdy nie korzystały z outsourcingu usług logistycznych.

Wokół zlecania na zewnątrz usług logistycznych narosło wiele mitów, często bardzo luźno opartych na rzeczywistości.

MIT: Korzystanie z usług fulfilment wiąże się z utratą kontroli nad procesem przechowywania i wysyłki produktów.

Partner logistyczny jest umownie zobligowany do utrzymywania wskaźników wydajności na ustalonym poziomie i raportowania wyników z uzgodnioną częstotliwością – nawet codziennie i przy zachowaniu transparentności na każdym etapie. Należy również zaznaczyć, że wiele zależy od samego zleceniodawcy, poziomu zaufania, jakim darzy partnera logistycznego, dobrej woli, chęci współpracy, budowania partnerskich relacji, wsparcia – te wszystkie czynniki są kluczem do osiągnięcia sukcesu i wpływają na usprawnianie procesów.

FAKT: Zlecenie usług fulfilment firmie zewnętrznej w ostatecznym rozrachunku może być tańsze niż samodzielne wykonywanie operacji logistycznych.

Miesięczna faktura wystawiana przez usługodawcę fulfilment nie może być bezpośrednio porównywana do kosztów utrzymania własnego magazynu i pracowników. Outsourcing procesów logistycznych daje wartość dodaną, która może przynieść wiele korzyści przekładających się na zyski przedsiębiorstwa, a nawet bezpośrednio wpłynąć na redukcję kosztów poprzez efekt skali. Ponadto zleceniodawca uzyskuje dostęp do know-how, najlepszych praktyk, wykwalifikowanej kadry oraz mocy operacyjnych. Profesjonalny operator usług logistycznych może elastycznie alokować swoje zasoby – przestrzeń magazynową i pracowników – tak, aby w okresach zwiększonej sprzedaży czas realizacji zamówień nie odbiegał od ustalonego umownie poziomu i nie powodował obniżenia standardów. Dzięki temu zleceniodawca może szybciej reagować na zmiany zachodzące na rynku.

MIT: Usługodawcy fulfilment powielają procesy, dlatego nie są w stanie elastycznie dostosować się do indywidualnych potrzeb swoich klientów.

Doświadczony, a przede wszystkim wyspecjalizowany w danej branży partner logistyczny nie tyko zagwarantuje personalizację przesyłek, jakiej oczekuje zleceniodawca, ale będzie w stanie jeszcze udoskonalić ten proces. Firma świadcząca usługi fulfilment, dzięki swojej wąskiej specjalizacji, doświadczeniu i posiadanej wiedzy jest w stanie zasugerować szeroki zakres indywidualnych i  elastycznych rozwiązań na najwyższym poziomie, które nie są możliwe przy zastosowaniu standardowych procesów i podstawowych systemów informatycznych. Wachlarz usług, jaki zleceniobiorca może zaoferować swoim partnerom, jest praktycznie nieograniczony, zaś gwarancja jakości wpisana jest na stałe w każde działanie, co z kolei przekłada się na zwiększenie poziomu satysfakcji kupujących.

FAKT: Za ewentualne niepowodzenie w zakresie dostarczenia przesyłki zostanie obarczony sklep internetowy nie zaś usługodawca fulfilment.

Rzeczywiście, za niechlujnie zapakowany czy wadliwy produkt lub brak wpływu środków za zwrócony towar, kupujący będzie obwiniał sklep. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że solidny usługodawca fulfilment nie tylko pomoże maksymalnie zredukować możliwość wystąpienia takich przypadków, ale zrobi wszystko aby wyeliminować jakiekolwiek nieprawidłowości. Utrzymanie jakości usług na jak najwyższym poziomie jest determinowane profesjonalizmem i umową zawieraną pomiędzy e-sklepem i operatorem logistycznym. Jej zapisy umożliwiają wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji wobec partnera, który nie spełnia określonych standardów.

MIT: Firma oferująca usługi fulfilment wykorzystuje swoich klientów do rozwoju własnej marki.

O ile teza ta jest częściowo prawdziwa w odniesieniu do sklepów i sprzedawców oferujących usługi fulfilment jako uzupełnienie swojego portfolio, o tyle zupełnie nie ma zastosowania w odniesieniu do firm, dla których fulfilment i logistyka stanowią rdzeń biznesu. Przedsiębiorstwo świadczące usługi logistyczne w branży e-commerce nie może funkcjonować bez swoich klientów, a ich wzrost zawsze leży w jego interesie.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY