SCF: rozrywka zwiększa footfall centrum handlowego

‚- Jeśli inwestor zamierza wybudować obiekt, a następnie go sprzedać, to inwestycję w ofertę rozrywkową są zbędne – mówił Wojciech Pietrzak, członek zarządu, Tower Investments.

Perspektywy rozwoju rynku centrów handlowych w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców to jeden z tematów poruszanych podczas wiosennej edycji Shopping Center Forum 2017. Prelegenci, wśród których znaleźli się inwestorzy prosperujący w tego typu lokalizacjach, mówili między innymi o tym, co motywuje deweloperów do inwestowania w budowę centrów handlowych w mniejszych miastach.

Zastanawiali się także, jak właściwie zdefiniować najemców, którzy będą zainteresowani wejściem do tych obiektów oraz jaki potencjał ma oferta rozrywkowa w centrum handlowym. I w końcu odpowiedzieli na pytanie, czy inwestor powinien obawiać się rosnącego znaczenia handlu internetowego.

Tenant mix obiektów handlowch

Skomponowanie tenant mixu centrum handlowego tak, aby spełniał oczekiwania klientów oraz władz lokalnych i jednocześnie przynosił zysk deweloperowi, bez wątpienia jest kluczową kwestią. – Ważne jest to, by zrozumieć, jakiego typu obiekt chcemy zaferować mieszkańcom. Jeśli ma on stać się miejscem spotkań, które zatrzyma dotychczasową migrację handlową do większych miast odległych nawet o 30 czy 40 km, to musi on spełniać wiele funkcji – mówił Wojciech Nowakowski, dyrektor ds. rozwoju Dekada SA.

– Rozrywka w centrum handlowym to ważny element, ale niestety generujący spore koszty. Oczywiście, zapewniając taką ofertę, łatwiej jest przekonać władze miasta i lokalną społeczność do inwestycji. Z kolei patrząc z perspektywy inwestora, projekt musi się „spinać” i zawsze patrzymy na inwestycje przez pryzmat cyfr. Stąd interesy mieszkańców, władz miasta i nasze nie zawsze są zbieżne – mówił Wojciech Pietrzak, członek zarządu, Tower Investments.

Zatrzymać czy sprzedać?

Podobnego zdania był Grzegorz Pękalski, prezes zarządu spółki Retail Concept, która inwestuje przede wszystkim w miastach liczących od 12 tys. do 50 tys. mieszkańców. – Wszystko zależy od profilu dewelopera. Jeśli inwestor myśli krótkofalowo, czyli zamierza wybudować obiekt, a następnie go sprzedać, to inwestycje w ofertę rozrywkową są zbędne. Jeśli natomiast zamierza zostawić projekt w swoim portfolio, to dobrze, by obiekt tworzył tkankę miejską – podkreślał Grzegorz Pękalski.

Spółka Dekada SA jest przykładem inwestora, który rozbudowuje swoje portfolio i nie zbywa swoich projektów. Obecnie sieć centrów handlowych pod szyldem Dekada tworzy 11 obiektów.

– Jesteśmy firmą, która buduje po to, by zatrzymać obiekt, a nie – żeby zbudować portfel dla inwestora. Inwestujemy w nasze centra handlowe, bo zależy nam, by najemcy robili obroty nawet wyższe od oczekiwań. Gdy oni będą mieli obrót, to my będziemy mieć czynsz – podkreślał Wojciech Nowakowski, dyrektor ds. rozwoju Dekada SA. Jego zdaniem klient w małych miastach jest bardzo wymagający, dlatego dalsze inwstycje są niezbędne. – Oczekuje on miejsca, które będzie stwarzało okazję do wygodnych zakupów – wyjaśnił.

Rozrywka zwiększa footfall centrum handlowego

Za tym, by nie zbywać swoich projektów, ale w nie inwestować, jest również spółka TK Development. – Jesteśmy przykładem dewelopera, który dobudował kino do jednego z obiektów. Pewne niestandardowe działania wymusiła na nas obecna sytuacja w handlu. Budowa kina jest niewątpliwie dużym wydatkiem, ale powoduje zasadnicze korzyści dla obiektu handlowego w postaci zwiększonego footfallu – mówił podczas panelu Jarosław Lipiński, dyrektor ds. najmu i rozwoju, TK Development.

– Oczywiście kin nie możemy wybudować w każdym małym mieście, np. w 20- czy 30-tysięcznym. Ale już w w przypadku miast liczących 80 tys. mieszkańców warto byłoby się zastanowić, czy na początku procesu decyzyjnego przynajmniej nie zostawić miejsca na rozbudowę tego obiektu o nową funkcję – dodał Jarosław Lipiński.

Wojciech Pietrzak z Tower Investments podkreślał, że obiekt handlowy musi posiadać ofertę rozrywkową. – Trzeba jednak zadać sobie pytanie, czy to się opaca. Jeśli chcemy ten obiekt sprzedać, to nie – podsumował.

Artykuł pochodzi z majowego numeru Shopping Center Poland Magazine

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.