Potencjał polskich outletów

Postrzeganie centrów outlet w Polsce zmieniło się diametralnie. 15 lat temu o ofercie outletowej myślano przez pryzmat „gorszej jakości i przebrzmiałej mody”. Dzisiaj oferowane kolekcje kojarzone są z dobrze znanymi markami i świetną jakością, dostępną w dużo niższych cenach – mówi w rozmowie z Retailnet.pl Bożena Gierszewska – Mroziewicz, Country Manager Neinver w Polsce.

Wszystkie projekty centrów wyprzedażowych zostaną zaprezentowane podczas Shopping Center Forum 2017 CEE Edition. Neinver przedstawi swoje projekty na stoisku 1.13

Polski rynek centrów wyprzedażowych staje się coraz bardziej konkurencyjny. Po okresie stabilnego rozwoju obiektów dobrze zakorzenionych na outletowej mapie, pojawiają się nowi gracze, zarówno w dobrze sprawdzonych lokalizacjach, jak i w zupełnie nowych miejscach. Liderem rynku pozostaje hiszpański Neinver, z siecią czterech centrów Factory w trzech największych polskich miastach.

Otwarcie polskiego rynku outletów w 2002 roku

Początki rozwoju rynku centrów wyprzedażowych w Polsce sięgają 2002 roku, kiedy Neinver otworzył warszawskie Factory Ursus. Pierwsze centrum wyprzedażowe w kraju, nawiązujące wówczas do surowych sklepów fabrycznych, dzisiaj zupełnie zmieniło swoje oblicze, zarówno pod względem funkcjonalności jak również interior designu. – Postrzeganie centrów outlet w Polsce zmieniło się diametralnie. 15 lat temu o ofercie outletowej myślano przez pryzmat „gorszej jakości i przebrzmiałej mody”. Dzisiaj oferowane kolekcje kojarzone są z dobrze znanymi markami i świetną jakością, dostępną w dużo niższych cenach – mówi Bożena Gierszewska – Mroziewicz, Country Manager Neinver w Polsce.

Potencjał miast średniej wielkości

Łączna powierzchnia centrów wyprzedażowych w Polsce wynosi obecnie 235,2 tys. mkw., co stanowi 2 procent całkowitej podaży powierzchni handlowej w kraju, włączając tradycyjne centra handlowe, parki handlowe i obiekty wolnostojące. Obecnie, na różnym etapie zaawansowania jest sześć nowych projektów –  na południu kraju i w Polsce północnej. Ich otwarcie planowane jest na 2018 i 2020 rok. W Bydgoszczy, w miejscu dotychczasowej tradycyjnej galerii handlowej, powstaje Metropolitan Outlet, należący do Carrefour. To zupełna nowość w portfolio francuskiego potentata rynku hipermarketów, dlatego budowanie tenant mixu i zarządzanie powierzył doświadczonemu graczowi tego sektora – firmie Neinver.

– Największą siłę nabywczą dają duże miasta, a te mają już outlety. Decyzje o nowych obiektach podejmować już należy bardzo rozważnie. Rynek outletowy szybko zweryfikuje słabe projekty. Problem przesycenia polskiego rynku nieruchomości komercyjnych tradycyjnymi centrami  handlowymi jest bardzo dobrze widoczny. Powinniśmy unikać takiej sytuacji w obszarze outletów w przyszłości. Z pewnością potencjał tkwi jeszcze w miastach średniej wielkości, jakim jest właśnie Bydgoszcz, gdzie powstaje Metropolitan Outlet – podkreśla Bożena Gierszewska – Mroziewicz.

FACTORY-Krakow

Polskie trendy outletowe

Outlety w Polsce zlokalizowane są na obrzeżach miast, najczęściej jeszcze w ramach aglomeracji, przy głównych drogach wjazdowych. Ich odległość od centrów dużych ośrodków nie przekracza z reguły 30 minut. Prowadzą do nich autostrady czy drogi ekspresowe, albo też sprawnie zorganizowane miejskie ulice.

Wielkość powierzchni handlowej waha się od 8 tys. mkw. do 22 tys. mkw. Średnia wielkość lokali wynosi ok. 120 mkw. Stawki czynszów są w nich odpowiednio niższe w porównaniu do tradycyjnych galerii handlowych, choć kolejka chętnych, by wprowadzić swoją ofertę do outletu, jest długa. Obszar zasięgu polskich outletów to ok. 2 mln mieszkańców, do nawet półtorej godziny dojazdu. Zbudowane są przeważnie na jednej kondygnacji, z prostym
i przejrzystym układem galerii oraz dużym parkingiem zewnętrznym, dodatkowo również podziemnym. Choć to rzadkość.

Factory Kraków ze strefą restauracyjną i nowymi wnętrzami

– Centra wyprzedażowe w Polsce cieszą się niesłabnącą popularnością wśród klientów, czego  dowodem jest wzrost sprzedaży, obrotów i odwiedzalności odnotowany w ostatnich latach – mówi Grażyna Melibruda, Associate Director w JLL, autorka raportu „Rynek centrów wyprzedażowych w Polsce”. – Dużym wsparciem dla dalszego rozwoju tego segmentu będzie tworzenie obiektów hybrydowych, poprzez wprowadzanie nowych funkcji uzupełniających,  takich jak sklepy spożywcze, strefa gastronomiczna, place zabaw, drogerie, apteki
czy punkty usługowe. Dotychczas stanowiły one nieodłączny element typowych centrów handlowych i dopełniały ich ofertę. W perspektywie średnio i długoterminowej format centrum wyprzedażowego będzie coraz bardziej zbliżony do tradycyjnych centrów handlowych – dodaje.  

Centrum outlet Factory Kraków i park handlowy Futura jeszcze w tym roku zyskają nowoczesną strefę restauracyjną dla klientów. Rozpoczęły się też prace nad nową aranżacją wnętrz w całym obiekcie.

Nowa strefa restauracyjna zostanie podzielona na specjalne części. Pierwsza będzie miejscem dla rodzin wraz z przylegającym do niej placem zabaw dla dzieci, sprzętem do gier i wyjątkowymi dekoracjami. Druga to miejsce na krótką przerwę w zakupach z jedzeniem do szybkiej konsumpcji. Kolejna będzie strefą relaksu – z kawiarnią i miejscem na odpoczynek.

– Odnotowujemy duże zainteresowanie ze strony najemców restauracyjnych – mówi Agnieszka Baczyńska, International Leasing Director w Neinver. Prowadzimy zaawansowane rozmowy z przedstawicielami marek, które dostrzegają potencjał Futury Kraków. Pracujemy nad tym, by strefa restauracyjna w ostatecznym kształcie dobrze wpisała się w oczekiwania klientów krakowskiego outletu – dodaje.

Poważne zmiany czekają również wnętrza całego obiektu. Nowy wystrój stawia na jasne, dodające światła i przestrzeni kolory – biel połączoną z szarością i naturalną zieleń. – Trwają prace malarskie,  już w czerwcu rozpoczniemy kompleksową przebudowę toalet, zaś latem wymianę posadzki. Unowocześnimy równocześnie pokoje dla rodziców z małymi dziećmi – mówi Paulina Dudzik, Centre Manager krakowskich centrów Factory i Futura.

W związku z remontem, na nowe aranżacje zdecydowało się także wiele sklepów. Klientów Factory Kraków przywitają zatem salony outletowe w nowych konceptach.

factory

Tenant mix i nowe trendy

Stopień komercjalizacji w outletach Factory sięga 100 procent. Dominują marki z segmentu mid – mass – market, ale coraz częściej dołączają do nich te z segmentu premium, jak Calvin Klein, Guess czy Tommy Hilfiger. I to tendencja, która będzie przybierać na sile, bo w Polsce dorasta pokolenie „Z”, zainteresowane ubraniami z wyższej półki. W ciągu 10 lat mają szansę nawet pojawić się centra outlet sprofilowane na segment luksusowy, dobrze znane już w Europie Zachodniej. Na razie jednak dobry outletowy tenant mix to kompleksowa oferta dla klientów o zróżnicowanej zasobności portfela.

Zdecydowaną większość w polskich outletach stanowią butiki modowe, zarówno dla kobiet jak i mężczyzn, w coraz większym stopniu również dla dzieci.

Rozwiązania marketingowe

W promowaniu konceptu outletowego, podstawowym komunikatem są oczywiście rabaty  – w przypadku Factory w Polsce sięgają one od 30 od nawet 80 procent. Ceny to oczywiście nie wszystko, bo ważny jest również „shopping experience” – przyjemność płynąca z zakupów, odpowiedni dobór marek, atrakcyjne dodatkowe promocje oraz ułatwienia i innowacje – od kart podarunkowych do estetycznych i przytulnych pokoi dla rodziców z dziećmi. Centra Factory to tzw. „destination centres”, do których klienci przyjeżdżają specjalnie, a nie „przy okazji”.

– Bardzo dobrze znamy naszych klientów i chcemy im to pokazać również w kampaniach reklamowych – mówi Wincenty Zawadzki, Marketing Manager Neinver w Polsce. – Factory stawia na modę i emocje. Chcemy, aby wizyta w naszych centrach poprawiała samopoczucie klientów. Kampania wiosenna odwołuje się do miejsc, z których do nas przyjeżdżają, nawiązuje do konkretnych dzielnic w mieście czy regionów. Naszym zamierzeniem jest, aby zabawne i inteligentne odwołania do ważnych dla mieszkańców miejsc wywoływały uśmiech na twarzy klientów, który za moment będzie im towarzyszył również podczas zakupów w Factory.

Neinver zaprezentuje wszystkie swoje projekty centrów wyprzedażowych podczas Shopping Center Forum 2017 CEE Edition na stoisku 1.13

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA RETAILNET.PL

Nowa Stacja, wszystko w jednym miejscu.

Nowa Stacja w Pruszkowie to nowoczesne centrum, które doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnych konsumentów.