link mapa

Jak zoptymalizować powierzchnię sklepu, a tym samym zwiększyć współczynnik konwersji i sprzedaż? Odpowiedzią jest zaawansowane oprogramowanie analityczne, które rejestruje i wizualizuje ruch kupujących w sklepie.

– Oferujemy rozwiązanie, które pozwala lepiej zrozumieć zachowanie kupujących. W oparciu o wideo-analizy wskazujemy częściej i rzadziej uczęszczane strefy w centrum handlowym lub konkretnym sklepie, analizujemy kierunki poruszania się, miejsca zatrzymań klientów oraz konwersję na kilku poziomach – mówi redakcji Retailnet.pl Paweł Piwowar, Dyrektor Generalny na Europę Wschodnią w firmie Link Analytix.

Jego zdaniem oprogramowanie analityczne RetailFux Flow, które dostarcza spółka Link Analytix, można porównać do swoistego urządzenia rentgenowskiego stworzonego specjalnie na potrzeby centrów i sieci handlowych.

– RetailFlux Flow analizuje w czasie rzeczywistym poruszanie się i zachowanie każdego kupującego. Rejestruje, którędy przechodzi, gdzie się zatrzymuje i ile czasu spędza w poszczególnych strefach. Analiza ruchu jest przedstawiana na bieżąco w postaci tzw. map ciepła i daje możliwość porównywania obrazów w różnych przedziałach czasu – tłumaczy Paweł Piwowar.

Wszystkie dane, z różnych sklepów, przechowywane są w wirtualnej chmurze i dostępne w każdym momencie za pośrednictwem internetu. Co ważne, ponieważ dane wyświetlane są w postaci map cieplnych, a nie wizerunku poszczególnych kupujących, nie ma żadnych problemów z kwestią zachowania polityki prywatności.

Merchandasing XXI wieku

Narzędzie RetailFlux Flow rejestruje ruch dzieląc całkowitą powierzchnię sklepu na wcześniej zdefiniowane strefy. Odpowiada na pytania: ilu kupujących przeszło przez daną strefę? Ilu się zatrzymało? Jaki był średni czas pobytu kupujących w poszczególnych strefach? Dostarcza również informacji, które produkty wzbudziły zainteresowanie kupujących, przy których się zatrzymali.

– RetailFlux Flow odpowiada na ważne pytania i dostarcza wiedzę na temat poruszania się i zachowania kupujących, co znacznie ułatwia optymalizację powierzchni sklepu. W XXI wieku tego typu decyzje powinny być podejmowane na bazie faktów i dogłębnej analizy Big Data, a nie samej intuicji – wyjaśnia Paweł Piwowar.

Optymalizacja powierzchni sprzedaży

Jak pokazują analizy przeprowadzone przez ekspertów  Link Analytix, kupujący docierają zazwyczaj jedynie do 20-40 proc. powierzchni sklepu. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku centrów handlowych: niektóre obszary są znacznie częściej odwiedzane od innych. Dzięki analizie wideo zarządcy sieci i centrów handlowych uzyskują szczegółową wiedzę, ilu klientów przechodzi przez poszczególne strefy na danym piętrze, przy których witrynach się zatrzymują, ile czasu przy nich spędzają i co najważniejsze – ilu z nich wchodzi do danego sklepu i dokonuje w nim zakupów.

link mapa2

– Okazuje się, że często problemem nie jest mała liczba osób, przechodzących obok danego sklepu. Problemem jest, ilu z nich zdecyduje się wejść do środka i coś kupić. Mając takie informacje czasami wystarczy wprowadzić proste rozwiązania, np. przebudować wejście do sklepu na bardziej otwarte, przyciągające uwagę i przyjazne klientom, aby zwiększyć współczynnik konwersji – podkreśla Paweł Piwowar.