Cresa: rośnie powierzchnia i znaczenie food courtów

Trend zwiększania liczby najemców gastronomicznych oraz rosnącego udziału powierzchni nie stricte handlowej w galeriach będzie się umacniał – uważa Magdalena Sadal, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych Branży Handlowej, Cresa Polska. I podaje przykłady.

Firma Cresa jest Partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2018 Exhibition & Awards.

W planowanych do otwarcia na wiosnę 2018 roku Forum Gdańsk najemcy branży gastronomicznej mają zająć około ośmiu tysięcy mkw., co stanowi 12,5 proc. powierzchni galerii, a w katowickiej Galerii Libero wraz z elementem rozrywkowym prawie 20 proc. powierzchni najmu. Oznacza to pulę ponad 30 najemców branży gastronomicznej, którą będą mieli do wyboru klienci tych obiektów.

Magdalena Sadal, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych Branży Handlowej, Cresa Polska
Magdalena Sadal

Również istniejące obiekty planują modernizacje dotychczasowych stref food courtowych – np. warszawskie centrum handlowe Atrium Reduta, w którym podobnie jak w wiodących i najnowszych galeriach strefa restauracyjno-rozrywkowa powstanie na najwyższym piętrze czy krakowska Bonarka City Center, która planuje powiększyć znacznie, bo o połowę dotychczasową strefę food court.

Rosnące obroty najemców z food courtów

Wraz z powiększaniem się stref restauracyjnych i food courtów w galeriach handlowych rosną też obroty najemców tej branży. Z najnowszych danych wynika, że obroty galeryjnych restauracji, kawiarni, fast foodów i najemców food courtowych w ciągu ostatnich trzech lat wzrosły o osiem procent do poziomu znacznie przekraczającego tysiąc złotych z metra kwadratowego miesięcznie.

W tym samym czasie wydatki Polaków na ofertę gastronomiczną wzrosły o jedną piątą. To dlatego food courty w polskich galeriach handlowych modernizują się na potęgę, powiększają się i podnoszą standard, m.in. zamieniając plastikowe krzesełka na wygodne kanapy, udostępniając darmowe wifi czy wprowadzając strefy odpoczynku.

Ekspansja sieci restauracyjnych i kawiarni

Bogacenie się Polaków, a co za tym idzie zmieniająca się hierarchia potrzeb konsumpcyjnych oraz wygoda w sposobie ich zaspokajania, powodują, że galeryjne strefy restauracyjne wraz z ofertą rozrywkową będą miały coraz większe znaczenie zarówno w składzie branżowym, jak i strukturze obrotów galerii handlowych. Temu trendowi sprzyjają również plany ekspansji sieci branży gastronomicznej. Dynamiczny rozwój planują sieciowe fast foody i kawiarnie, które do tej pory otwierały po co najmniej kilka – kilkanaście lokali rocznie, m.in. McDonald’s, Thai Wok, Olimp, Salad Story, Costa Coffee, Grycan.

Nowoczesne strefy restauracyjne, które ostatnio powstały w największych polskich galeriach, wprowadzając nową jakość do galeryjnej gastronomii, również będą się rozwijać, choć głównie w największych aglomeracjach. One też będą docelowym obszarem rozwoju nowych konceptów i nowych graczy wchodzących na polski rynek restauracyjny. Tak było w 2017 r., kiedy nowe marki restauracji, m.in. Blue Frog czy BLACK Burger otworzyły swoje pierwsze lokale w Polsce w strefach Grand Kitchen Wroclavii i warszawskiej Arkadii. Również szwedzki Max Burgers otworzył swój pierwszy lokal w Polsce we wrocławskiej Galerii Dominikańskiej, tworząc swoiste połączenie galeryjnej restauracji z lokalizacją przy głównej ulicy handlowej.

Plany dalszej ekspansji najemców branży gastronomicznej pokrywają się z planami deweloperów obiektów handlowych, którzy z kolei śledzą najnowsze trendy zachowań i oczekiwań konsumentów, co wydaje się normalną i zbalansowaną sytuacją rynkową. Jakakolwiek ingerencja zewnętrzna, np. polityczno-administracyjna (w tym zakaz handlu w niedziele), zaburzająca tę równowagę będzie miała negatywny wpływ na wszystkich uczestników tego rynku. Jednak największe koszty takich regulacji poniosą sieci branży gastronomicznej, które oprócz zmiany kierunków ekspansji będą zmuszone do przemodelowania swoich operacji biznesowych.

Autorką tekstu jest Magdalena Sadal, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych Branży Handlowej, Cresa Polska. Cały materiał można przeczytać w styczniowym numerze Shopping Center Poland Magazine.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl