X-kom wykorzystuje potencjał mobile w rozwoju biznesu

Salon firmowy sieci x-kom

Aplikacja X-kom ma 115 tys. pobrań na Androida oraz 30 tys. pobrań na iOS, gromadząc każdego miesiąca ponad 60 tys. aktywnych użytkowników (wynik osiągnięty od 01.2017 do 02.2018). Duże zainteresowanie aplikacją oraz wysoki poziom retencji to wynik zamierzonych działań i wdrożonych mechanizmów.

X-kom to aplikacja jednego z 4 największych dostawców sprzętu komputerowego w Polsce, który swoją dystrybucję opierał o sprzedaż online z poziomu desktopu oraz sprzedaż stacjonarną za pośrednictwem 26 sklepów w całej Polsce. Duże możliwości dotarcia do konsumentów związane z rozwojem rynku mobilnego, a dokładniej ze sposobem i częstotliwością korzystania ze smartfonów, okazały się znakomitą okazją do rozwoju biznesu poprzez nowy kanał dystrybucji. X-kom postanowił dać możliwość zakupu swoich produktów za pośrednictwem smartfona czy tabletu, co okazało się być strzałem w 10.

Najważniejszym elementem budującym przywiązanie do aplikacji jest zaoferowanie konkretnej korzyści klientowi.

Wiadomości push z atrakcyjną ofertą

W przypadku aplikacji x-kom jest to wykorzystanie wiadomości push w celu informowania o najważniejszych zmianach dla użytkownika. Sztandarowym przykładem notyfikacji push niosącej za sobą dużą wartość dla klientów jest tzw. „Gorący Strzał”. Jest to preferencyjna oferta cenowa na dany produkt ograniczona pod względem liczby sztuk i czasu (ważna przez 12 h od publikacji). Użytkownicy otrzymują powiadomienie na telefon natychmiast po pojawieniu się przeceny, zyskując możliwość szybkiego zareagowania zanim promocja się skończy.

Dostarczenie użytkownikowi odpowiednich informacji w odpowiednim czasie jest dużą przewagą nad sklepem desktopowym. Wiadomości push obejmują szereg zmian jak np.: nowe promocje, nowe produkty w gorącym strzale, zmiany w cenach obserwowanych produktów czy skompletowaniu przesyłki (przy czym użytkownicy sami decydują jakie informacje chcą otrzymywać poprzez funkcje związane z zarządzaniem powiadomieniami).

Nawigacja dostosowana do urządzeń mobilnych

Rozwijając temat użyteczności, należy wspomnieć również o projekcie architektury sklepu pod mobile. Trudnością, którą należało pokonać, było przekształcenie architektury sklepu zaprojektowanego na komputer w taki sposób, aby była ona czytelna na telefonie.

Na pierwszym ekranie widzimy najpopularniejsze trzy kategorie oraz czwartą, która stanowi przejście do pozostałych. Po wyborze „Wszystkie kategorie” użytkownik ma możliwość zapoznania się z listą głównych kategorii, które zwiększają swój poziom szczegółowości wraz z kolejnymi poziomami. Zatem jeżeli użytkownik nie do końca zna nazwę produktu lub nie ma wybranej preferencyjnej marki, może zweryfikować produkty po kategoriach. Ponadto klient ma w tym wypadku dwie opcje – może wpisać nazwę produktu w okno wyszukiwarki lub zeskanować kod kreskowy wybranego produktu z użyciem aparatu. Ta druga opcja jest bardzo przydatna ze względu na popularny schemat zakupowy ROPO (research offline, purchase online). Tutaj również x-kom wychodzi użytkownikowi na przeciw oczekiwaniom – klient ma możliwość wyszukania produktu w sklepie stacjonarnym i sprawdzenia jego ceny w sklepie x-kom online poprzez skanowanie kodu kreskowego.

Wykorzystanie funkcji typowych dla urządzeń mobilnych

Wygoda korzystania związana jest również z wykorzystaniem języka naturalnego dla mobile’u – czyli gestów swipe. Komendy są wydawane za pomocą tąpnięć oraz swipe’ów, co przyspiesza wirtualną podróż po sklepie. Robiąc swipe z poziomu listy konkretnych produktów w stronę prawą, możemy dodać przedmiot do porównywarki lub obserwacji. Przesuwając palcem w lewo – możemy od razu wrzucić produkt do koszyka, rozpoczynając transakcję. Na tym poziomie nie ma dodatkowych list rozwijanych ani buttonów, co zwiększa czytelność listy.

Personalizacja treści wewnątrz aplikacji

Kolejnym elementem, który zwiększa user experience aplikacji, jest zapamiętanie użytkownika i jego preferencji. Co to oznacza? Oznacza to zapamiętanie danych transakcyjnych, płatności, adresu dostawy i możliwość skorzystania autouzupełnienia w przypadku kolejnej. Dane zapamiętane są również cross-platformowo – co oznacza, że akcje wykonywane na desktopie są przechowywane i uwzględniane również w aplikacji i na odwrót. Przełączając się pomiędzy urządzeniami, użytkownik nie traci żadnych informacji.

Szereg wyżej wymienionych usprawnień to tylko fragment implementacji, które miały miejsce na przestrzeni ostatniego roku, i które sprawiły, że x-kom wraz z Appchance (jako realizatorem) stali się laureatami pierwszego miejsce na Mobile Trends Awards 2017 w kategorii m-commerce.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY