SCF 2018: brak odpowiednich lokalizacji hamuje rozwój nowych marek

scf-2018-exhibition-and-awards-partner-cresa-polska-szymon-lukasik

Wyszukanie odpowiednich lokalizacji i negocjacje cen z wynajmującymi mogą zająć najwięcej czasu, ale stanowią kluczowy element decydujący o sukcesie bądź porażce nowej marki na rynku – takie wnioski płyną z panelu dyskusyjnego, który odbył się podczas Shopping Center Forum.

Tematem przewodnim tegorocznego Forum był “Rynek centrów handlowych w obliczu zmieniających się oczekiwań klientów”. Na początek Szymon Łukasik, Head of Retail w firmie Cresa, przedstawił wyzwania związane z wprowadzaniem nowej marki na rynek: jakie przeszkody stoją na drodze pomyślnego i sprawnego rozwoju marki, jakie są kluczowe kierunki analizy rynku, a także preferowane modele współpracy.

– W ubiegłym roku w Polsce zadebiutowało 30 nowych marek, 8 wycofało się z rynku. Co ważne, większość z debiutantów uruchomiła tylko jeden sklep, nielicznie między 2 a 10. Patrząc na to szerzej, nowi najemcy zajęli zaledwie 0,25 proc. całej dostępnej powierzchni handlowej w Polsce. To niewiele – wylicza Szymon Łukasik.

Po prezentacji firmy Cresa odbyła się debata, w której udział wzięli: Tomasz Wienke, Country Manager, Jula Poland; Sebastian Lenard, International Expansion Manager, Kazar; Marta Hamarowicz, Head of Leasing, Atrium Poland Real Estate Management; oraz Marek Noetzel, Board Member, Retail Director, Rockcastle Polska. Moderatorami byli Szymon Łukasik, Head of Retail, Cresa, a także Radosław Rybiński, dyrektor zarządzający, Evigo.com.

Lokalizacja i znajomość rynku

– Debiut ma ogromne znaczenie. Od tego w znacznej mierze zależy późniejszy sukces. Dlatego wybór dobrej lokalizacji jest kluczowy. Z tym jest problem, zwłaszcza że prawie wszyscy chcą debiutować w Warszawie – uważa Marta Hamarowicz, Head of Leasing, Atrium Poland. Podobnego zdania jest Marek Noetzel, Board Member, Retail Director, Rockcastle Polska. – Dostępność odpowiednich lokalizacji i obiektów handlowych jest ograniczona. To stanowi zdecydowanie największe wyzwanie, nie tylko dla nowych graczy na rynku – przekonuje Marek Noetzel.

W opinii przedstawicieli sieci handlowych, równie ważne co dobór właściwej lokalizacji jest świadomość specyfiki danego rynku, a także jego dogłębna analiza. Na to potrzeba jednak czasu.

– Z doświadczenia wiem, że wykonanie porządnej analizy konkretnego rynku zajmuje ok. 2-3 lat. Nie warto się z tym spieszyć. Bez tego łatwo popełnić błąd – mówi Sebastian Lenard, International Expansion Manager, Kazar.

Czasami z pomocą przychodzi przypadek. Tak było w przypadku sieci Jula. – Z rynku znikała akurat marka Electro World i pojawiły się ciekawe lokalizacje do przejęcia. To zdecydowanie przyspieszyło i ułatwiło proces rozwoju naszej marki w Polsce – przyznaje Tomasz Wienke, Country Manager, Jula Poland.

Zdaniem panelistów, poza wyborem lokalizacji i wynegocjowaniem korzystnych warunków finansowych, ważne jest zaplanowanie części logistycznej, co można wykonać dopiero po wybraniu lokalizacji. Działania marketingowe, a także kompletowanie zespołu może odbywać się równolegle. Przy właściwie zaplanowanym wejściu, działania niezwiązane bezpośrednio z samym procesem sprzedaży nie powinny wpływać na jego opóźnienie.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY