ArtN: Trwa budowa flagowej inwestycji Grupy Capital Park

Minęło już 10 miesięcy, odkąd Grupa Capital Park rozpoczęła rewitalizację terenu po dawnej Fabryce Norblina w Warszawie, na której powstanie inwestycja ArtN. O tym, jakie wyzwania rodzi budowa „z historią w tle”, co znajdzie się w ofercie przyszłego ArtN oraz czym obiekt ten wyróżni się spośród pozostałych konceptów typu mixed-use rozmawiamy z Kingą Nowakowską, Dyrektorem Operacyjnym i Członkiem Zarządu Grupy Capital Park.

Firma Capital Park jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2018 CEE Exhibition & Conference.

Retailnet.pl: W czerwcu tego roku oddaliście Państwo do użytku hotel Hampton by Hilton Old Town w Gdańsku. Obiekt powstał w sięgających średniowiecza kamienicach położonych w samym sercu trójmiejskiej Starówki, w miejscu, gdzie dawniej znajdowały się kina studyjne. W trakcie modernizacji Galerii Zaspa, również w Gdańsku, mieliście do czynienia z budynkiem, którego historia pamięta lata 20. XX w. i pełnił niegdyś funkcję hangaru lotniczego. Budowanie „z historią w tle” i rewitalizacja przestrzeni już istniejących to specjalność Grupy Capital Park?

Kinga Nowakowska: Jako inwestor z ogromnym zainteresowaniem przyglądamy się wszystkim działkom oraz lokalizacjom z dużym potencjałem nabywczym, ale znaczenie ma też dla nas pewnego rodzaju kapitał społeczny i oryginalność danego miejsca. Rewitalizacja jest jednym z najsilniejszych obecnie trendów, które dominują wśród projektów komercyjnych. Coraz częściej klienci i najemcy oczekują przestrzeni, w których oprócz zakupów bądź pracy, będą mogli w przyjemnej atmosferze spotkać się – czy to biznesowo, czy z przyjaciółmi, lub skorzystać z niebanalnej propozycji spędzenia wolnego czasu. A polski rynek już teraz jest bardzo nasycony i coraz mniej jest działek w dobrych lokalizacjach, na których można od podstaw zbudować ciekawy budynek. Jako społeczeństwo pracujemy coraz więcej, stąd preferujemy miejsca, w których możemy jednocześnie załatwić możliwie wiele spraw w jednym czasie. Ważniejszy od samej oferty danego miejsca lub równie ważny jak ona staje się klimat i atmosfera lokalizacji. Chcemy obiektów unikatowych, wyjątkowych, niespotykanych nigdzie indziej. Stąd też coraz więcej na rynku nowo powstających projektów typu mixed-use. To właśnie na ich lokalizację deweloperzy coraz chętniej wybierają tereny, które są obszarami przeznaczonymi do rewitalizacji. Tak jak w przypadku naszego flagowego projektu – ArtN – są to nierzadko tereny poprzemysłowe, zlokalizowane w atrakcyjnych miejscach, często w centrach lub bardzo modnych dzielnicach miast, o ciekawej, postindustrialnej architekturze i dużych powierzchniach. Dają one możliwość połączenia wielu różnorodnych funkcji w jednym miejscu.

Lokalizacja w samym sercu miasta to ogromny atut przyszłego ArtN. Dlaczego dla Capital Park to flagowa inwestycja?

ArtN to z pewnością największa i najbardziej złożona realizacja, jakiej się podjęliśmy. Rewitalizujemy jeden z najciekawszych przemysłowych terenów w Warszawie, który dla wielu jej mieszkańców ma również ogromną wartość sentymentalną. Ze względu na pracę z terenem zabytkowym, objętym opieką konserwatorską oraz szereg związanych z tym wyzwań natury formalnej, proces przygotowania do budowy trwał prawie 10 lat. Teraz jednak jesteśmy przekonani, że wyjątkowa koncepcja, jaką przygotowaliśmy, przyciągnie nie tylko warszawiaków, ale i licznie odwiedzających stolicę turystów. ArtN zaproponuje oryginalny i ciekawy miks wielu funkcji, m.in. powierzchnie biurowe utrzymane w niezwykle klimatycznym, loftowym stylu, również powierzchnie handlowe – na czele z konceptami typu slow retail, a także interesującą i zróżnicowaną ofertę gastronomiczną, jak i powierzchnie rozrywkowe, rekreacyjne i kulturalne oraz nowoczesne, otwarte muzeum, które opowie historię tego miejsca. Docelowy catchment obejmie ponad 1,5 mln osób w zasięgu do 20 minut jazdy samochodem. Choć w naturalny sposób miejsce to służyć będzie przede wszystkim warszawiakom, to dzięki doskonałemu skomunikowaniu z miejscowościami leżącymi na obrzeżach stolicy, ArtN skierowany będzie także do ich mieszkańców. Obszar ArtN znajduje się pomiędzy ulicami Prostą, Żelazną i Łucką, czyli na terenie nazywanym „Nowym Centrum Warszawy” – w sercu dynamicznie rozwijającej się Woli, najprężniej rosnącej strefy biurowej stolicy. Doskonała lokalizacja – bliskość centrum Warszawy oraz infrastruktury komunikacji zbiorowej – sprawia, że projekt będzie doskonale połączony z każdą dzielnicą miasta, co daje ogromny potencjał do stworzenia wyjątkowego miejsca, otwartego dla wszystkich i tętniącego życiem przez 24 h/dobę.

Projekt ArtN
Projekt ArtN

Jacy najemcy znajdą się w przestrzeni przyszłego ArtN? Kogo chcecie przyciągnąć?

Stawiamy przede wszystkim na unikatowe i oryginalne koncepty. Chcemy przyciągnąć zarówno tych najemców, którzy nie funkcjonują jeszcze nigdzie indziej, ale jesteśmy również otwarci na już znane marki, które np. zechcą zaproponować swoim klientom inną niż do tej pory odsłonę. W części handlowej przewidzieliśmy m.in. ciekawe butiki, utrzymane w duchu slow retail – jesteśmy zatem otwarci na wszelkiego rodzaju projektantów, designerów i marki autorskie. Niezwykle bogata będzie oferta gastronomiczna – planujemy szereg kreatywnych konceptów kulinarnych, począwszy od kafejek, poprzez tapas bary i lokale bardziej streetfoodowe, po restauracje z obsługą kelnerską – jedna z nich znajdzie się na tarasie budynku, dzięki czemu będzie możliwość zjedzenia kolacji z przepięknym widokiem na całą Warszawę. Ważną rolę pełnić będzie także BioBazar – pierwszy certyfikowany targ ze 100-proc. ekologiczną żywnością, który powróci do Norblina – i zajmie dużo większą niż do tej pory powierzchnię. Planujemy także wiele ciekawych i futurystycznych konceptów rozrywkowych, m.in. kino w odsłonie niedostępnej do tej pory w Warszawie, a także formaty oferujące usługi typu SPA i wellness.

Co stanie się z elementami i budynkami pozostałymi po fabryce Norblina? W jaki sposób opowiedziana zostanie historia tego miejsca?

Zabezpieczyliśmy 9 zabytkowych budynków oraz 2 historyczne, a także 50 maszyn fabrycznych, które zostaną odrestaurowane zgodnie z zaleceniami konserwatora. Zakupiliśmy także kolekcję ponad 600 platerów, wytwarzanych w dawnej fabryce, które zdobić będą wnętrza przyszłego ArtN. Oprócz tego zebraliśmy i zachowaliśmy bardzo dużo elementów z dawnej fabryki, które nie są objęte ochroną konserwatorską, ale mają dla nas ogromne znaczenie i wykorzystamy je we wnętrzach projektu. Wszystkie te elementy stanowić będą treść Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina, które w multimedialny i nowoczesny sposób opowie barwną historię tego miejsca. Ciekawostką jest to, że uliczki wewnątrz ArtN nazwane będą imionami dawnych właścicieli i osób, które zasłużyły się dla tego miejsca – m.in. Franciszka Ryxa, Albertyny i Teodora Wernerów i Ludwika Norblina.

Jakie są obecnie największe wyzwania dotyczące ArtN? Kiedy projekt powita swoich pierwszych gości i klientów?

Prace na budowie trwają już 9 miesięcy. W tym czasie m.in. zabezpieczyliśmy i wywieźliśmy maszyny, które są obecnie poddawane gruntownej renowacji. Trwają dalsze prace, mające na celu zabezpieczenie i wzmocnienie dawnych historycznych budynków przed kolejnymi etapami rewitalizacji. Przygotowujemy się również do bardzo ciekawego, ale i będącego dużym wyzwaniem procesu – przesuwania jednego z zabytkowych budynków. Prace potrwają jeszcze co najmniej 2,5 roku. Planujemy, że pierwsi goście skorzystają z oferty ArtN już pod koniec 2020 roku.

Rozmawiał: Wojciech Wojnowski

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl