[WYWIAD] KG Group: ruszamy z kolejnymi projektami. Największy o powierzchni 60 tys. mkw.

O najważniejszych realizacjach, przebiegu procesu komercjalizacji nowych obiektów i kontynuacji strategii biznesowej firmy rozmawiamy z Krzysztofem Gaczorkiem, Prezesem Zarządu firmy KG Group S.A.

Nad jakimi nowymi inwestycjami pracuje obecnie KG Group i jak wygląda harmonogram tych prac?

W KG Group pracujemy równolegle nad kilkoma projektami. Tym flagowym jest oczywiście Cracovia Outlet. Będzie to centrum, w którym na 21 tys. mkw. znajdą się sklepy znanych i pożądanych marek w stałych przecenach. Cracovia Outlet powstanie w ramach parku handlowego o powierzchni blisko 60 tys. mkw. W jego skład będą wchodzić również Centrum Handlowe Atut – miejsce, w którym można zrobić szybkie i wygodne zakupy – oraz jedno z największych centrów wyposażenia wnętrz w Krakowie i bardzo duży salon meblowy. Zadbaliśmy więc o możliwie najbardziej kompleksową ofertę. Otwarcie centrum Cracovia Outlet wraz z parkiem handlowym planujemy na drugą połowę 2020 roku. Jednocześnie intensywnie pracujemy nad rozwojem sieci centrów Atut. Bardzo zaawansowane są już prace na krakowskim Ruczaju, przy ul. Bunscha, gdzie Atut zamierzamy otworzyć pod koniec bieżącego roku. Wiosną przyszłego roku otworzymy następny krakowski Atut – na osiedlu Złocień. Później centra powstaną na Bielanach, a także w Suchej Beskidzkiej i Bełchatowie. Na tym zapewne nie koniec, bo w planach mamy już kolejne lokalizacje, ale o konkretnych projektach jeszcze będzie czas opowiedzieć.

Jak przebiega proces komercjalizacji powstających obiektów?

Proces komercjalizacji przebiega bardzo sprawnie. Zarówno centra Atut, jak i centrum Cracovia Outlet cieszą się sporym zainteresowaniem i cały czas prowadzimy negocjacje z kolejnymi najemcami. Wierzę, że przez ostatnie lata daliśmy się poznać jako solidny i wiarygodny partner największych sieci handlowych. Udało nam się wypracować relacje oparte na wzajemnym zaufaniu, dlatego dużo łatwiej jest nam dojść do porozumienia.

Najemcami lokali w Państwa obiektach są w dużej mierze sieci dyskontowe. Jakie powierzchnie im Państwo proponują?

Staramy się wychodzić naprzeciw potrzebom konkretnych sieci, a co za tym idzie – ich klientów. Dlatego raczej nie narzucamy z góry określonych powierzchni, ale staramy się być elastyczni i wspólnie z najemcami dojść do takiego porozumienia, żeby obie strony były zadowolone. A przede wszystkim – żeby centrum spełniało swoją główną funkcję, czyli było miejscem, w którym można zrobić naprawdę wygodne i szybkie zakupy.

Spółka KG Group stawia na rynek obiektów convenience. Czy ten trend wciąż jest aktualny i opłacalny?

Już kilka lat temu, analizując rynek nieruchomości komercyjnych i zmieniające się preferencje klientów oraz biorąc pod uwagę rosnące tempo życia w mieście, dostrzegliśmy, że tego typu obiekty są naprawdę potrzebne, a zdecydowanie ich brakuje. Jeśli wziąć pod uwagę miejsca, w których już działają Atuty, i systematycznie rosnące zainteresowanie klientów ofertą KG Group, okazuje się, że nasze prognozy były trafne. Również eksperci rynku wskazują, że właśnie te obiekty handlowe, które są częścią miasta, czyli tworzą tkankę miejską, będą miały coraz większą rację bytu.

Czy ten trend będzie się Pana zdaniem nadal rozwijał? Czy rynek nie jest już zbyt mocno nasycony podobnymi projektami – szczególnie w Krakowie i okolicach, gdzie znajduje się duża część Państwa obiektów?

Nie mam wątpliwości, że ten trend będzie się rozwijał, a rynek na pewno nie jest nasycony – jest wręcz przeciwnie. Opieram tu swoje zdanie nie tylko na poważnych analizach i wynikach poszczególnych centrów, ale też na informacjach od mieszkańców. Dociera do nas naprawdę wiele sygnałów w rodzaju: „Właśnie takiego sklepu tutaj brakowało”. To nam pokazuje, że obraliśmy dobry kierunek działania.

Jak przebiega proces pozyskiwania najemców outletowych? Jaki procent powierzchni Cracovii jest już wynajęty?

Proces najkrócej określiłbym jako dynamiczny. Tak dynamiczny, że nie chcę ryzykować podawania nawet przybliżonych danych dotyczących zajętej powierzchni, bo jutro mogą się one okazać już mocno nieaktualne. W wielu przypadkach rozmowy z najemcami są na tyle zaawansowane, że sytuacja z dnia na dzień może się radykalnie zmienić. Zdradzę więc jedynie, że jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni zainteresowaniem najemców. Bez wątpienia nasi przyszli klienci również będą zadowoleni z tego, jakie marki udało nam się przyciągnąć do centrum Cracovia Outlet.

Biznes KG Group opiera się na perspektywie długoterminowej. Czy będą Państwo nadal stosować tę strategię?

Takie założenie przyjęliśmy kilka lat temu i okazało się ono skuteczne. Przygotowujemy się do projektów z dużym wyprzedzeniem, dzięki czemu mamy czas, by rozważyć różne koncepcje, wybrać najlepsze opcje i w efekcie realizować przemyślane projekty, pod którymi możemy się z czystym sumieniem i dużą satysfakcją podpisać.

Na jakie elementy kładą Państwo nacisk, by tworzyć przewagę konkurencyjną w miastach, w których są obiekty Atut?

Istnieje kilka takich elementów, ale najważniejszymi są dobra lokalizacja i odpowiedni dobór najemców. Budujemy Atuty w miejscach gęsto zaludnionych, prężnie się rozwijających i położonych przy głównych ulicach miasta. Jednocześnie dbamy o to, żeby obiekty były dostępne w równym stopniu dla klientów poruszających się pieszo, komunikacją miejską i samochodem. Szczególną wagę przywiązujemy również do wyboru najemców. Staramy się, by w każdej naszej ofercie znalazły się sklepy z branży spożywczej, kosmetycznej, farmaceutycznej, a także modowej i usługowej. Słowem: by klienci mogli w jednym miejscu zrobić szybkie zakupy.

Zakaz handlu w niedziele – jak KG Group radzi sobie z tym ograniczeniem?

Nasza koncepcja centrów typu convenience zakłada, że są to miejsca wygodnych codziennych zakupów. Atuty raczej nie są jak duże galerie, do których klienci przyjeżdżają nie tylko kupować, ale po prostu spędzać wolny czas. Rolą Atutów jest umożliwienie mieszkańcom szybkich zakupów w tygodniu, kiedy tego czasu brakuje, a trzeba kupić produkty spożywcze (np. świeże pieczywo) czy kosmetyki. Jeśli chodzi o centrum Cracovia Outlet, otwarcie planowane jest na drugą połowę 2020 roku, kiedy chyba już wszyscy przyzwyczaimy się do tego, że niedziele nie są dniami handlowymi. Dlatego nie wpłynie to negatywnie na funkcjonowanie centrum.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

KG Group to holding spółek, których główny cel stanowi ogólnopolska działalność deweloperska w zakresie budownictwa komercyjnego i mieszkaniowego. Atutem firmy jest połączenie wieloletniego doświadczenia na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, znajomości lokalnego rynku krakowskiego, zamiłowania do tego rynku, a także entuzjazmu, z którym KG Group, jako dynamicznie rozwijający się podmiot gospodarczy, podchodzi do tworzenia nowych obiektów komercyjnych. Grupa zrealizowała już projekty lokalnych centrów handlowych Atut – sześć obiektów pod wspólnym szyldem działa w Węgrzcach koło Krakowa, Pruszkowie i Krakowie przy ul. Grażyny, Sosnowcu, Łodzi i Jaworzu. Planowane są też kolejne inwestycje na terenie Krakowa: Atut Ruczaj (obecnie w budowie I etap, II etap planowany na pierwszą połowę 2020 roku), Atut Złocień (otwarcie planowane na I kwartał 2019 roku), Atut Bielany, jak również obiekty w Suchej Beskidzkiej i Bełchatowie.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.