Raport Nielsen: rynek e-grocery rośnie dynamicznie, również w Polsce

fmcg-online

Sprzedaż pakowanych i świeżych artykułów spożywczych online wzrosły o 15 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat. Powód? Konsumenci mają coraz więcej zaufania do tego kanału sprzedaży – tak wynika z najnowszego raportu firmy Nielsen.

W raporcie Nielsen Connected Commerce z 2018 r., który analizuje zwyczaje konsumentów w zakresie zakupów online, stwierdzono, że 95 proc. konsumentów na świecie, którzy mają dostęp do Internetu, dokonało zakupów online. To oznacza wzrost o 1 proc. w porównaniu z rokiem 2017 i o 2 proc. w porównaniu z rokiem 2016.

Raport ujawnił również, że 26 proc. konsumentów dokonało zakupów świeżych artykułów spożywczych przez internet, co stanowi wzrost o 15 proc. w latach 2016-2018 i przyczynia się do ogólnego wzrostu handlu elektronicznego w sektorze FMCG, który według szacunków Nielsena w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł na całym świecie o około 70 mld USD.

Nielsen: segment delivery i e-grocery na ścieżce wznoszącej

Kategorie e-commerce – moda, podróże i książki – nadal stanowią największy odsetek transakcji internetowych (odpowiednio 61 proc., 59 proc. i 49 proc. konsumentów kupujących w ramach tej kategorii). Tymczasem do kategorii odnotowujących największy wzrost aktywności w handlu elektronicznym należą: dostawy do restauracji, gdzie 33 proc. konsumentów deklaruje dokonanie zakupu (wzrost o 2 pkt w porównaniu z 2017 r.), pakowane artykuły spożywcze (wzrost o 3 pkt do 30 proc.) oraz świeże artykuły spożywcze (wzrost o 2 pkt do 26 proc.).

Z obserwacji ewolucji handlu elektronicznego w pionierskich krajach, takich jak Korea Południowa, gdzie sprzedaż online stanowi obecnie oszałamiające 20 proc. całego sektora FMCG, wiemy, że konsumenci postępują zgodnie z pewnym wzorcem zachowań zakupowych online.

– Podróże, moda i książki są typowymi kategoriami dla osób, które po raz pierwszy robią zakupy online, ale w miarę jak poziom ich zaznajomienia, komfortu i zaufania wzrasta, ich repertuar kategorii rozszerza się na takie obszary jak uroda, pielęgnacja osobista i produkty dla niemowląt, a następnie konsument taki przenosi się jeszcze dalej do kategorii opakowanych i świeżych artykułów spożywczych, o czym świadczy znaczący skok, jaki widzieliśmy w ostatnich latach w dziedzinie zakupów online w sektorze spożywczym i dostaw żywności – ocenia Nielsen.

Raport Nielsena pokazuje, że konsumenci są bardziej otwarci na zakup pakowanych i świeżych artykułów spożywczych online, gdy oferuje im się pewne opcje zakupu i zapewnienia jakości. Prawie połowa (49 proc.) konsumentów stwierdziła, że gwarancja zwrotu pieniędzy za produkty, które nie odpowiadają zamówionemu produktowi, zachęciłaby ich do zakupów online. Kolejne 45 proc. konsumentów zachęca usługa wymiany produktu w ten sam dzień dla  produktów niedostępnych, podczas gdy 44 proc. poszukuje bezpłatnych usług dostawy w przypadku zakupów powyżej kwoty minimalnej.

Rynek e-grocery w Polsce

Robiąc zakupy spożywcze online Polacy wybierają najczęściej te marki, które mają swoje odpowiedniki w postaci sieci stacjonarnej. Aż 43 proc. konsumentów najczęściej wskazuje internetowy sklep sieci Carrefour – tak wynika z raportu „E-grocery w Polsce – zakupy spożywcze online”. Potencjał rozwoju internetowego handlu żywnością jest ogromny. Szacuje się, że penetracja tej kategorii w Polsce to obecnie ok. 0,7 proc. rynku FMCG, a według danych Euromonitor International średnie tempo wzrostu e-grocery wynosi 15-20 proc. rok do roku.

Jak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie Frisco.pl, jeśli chodzi o konkretne marki internetowych sklepów spożywczych, Polacy wybierają najczęściej te, które mają swoje odpowiedniki w postaci sieci stacjonarnej. Liderem jest ecarrefour.pl, a drugą najpopularniejszą marką jest e-piotripawel.pl. Natomiast najpopularniejszym sklepem, który nie ma sieci naziemnej, a jest dostępny tylko online, okazał się Frisco.pl, zdobywając 1/3 głosów. Ten sklep jest zdecydowanie popularniejszy wśród konsumentów w wieku 25-34 lata, a także wśród mieszkańców dużych i największych miast (40 proc.), którzy preferują duże i zaplanowane zakupy spożywcze.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY