Auchan wykorzysta technologię blockchain do usprawnienia logistyki

Sklep MojeAuchan, Warszawa

Łańcuch bloków, czyli technologia blockchain, coraz częściej wykorzystywana jest przez sieci handlowe. Umożliwia ona śledzenie produktu od momentu jego powstania, aż po dostarczenia go do klienta końcowego. To znacznie usprawnia cały proces logistyczny, a także zapewnia większe bezpieczeństwo produktów, zwłaszcza spożywczych. Z innowacyjnej technologii zamierza skorzystać sieć Auchan.

Francuska sieć Auchan zamierza szerzej skorzystać z technologii blockchain. Po udanych testach przeprowadzonych na rynku wietnamskim, technologia ta zostanie użyta do usprawnienia procesów logistycznych na innych rynkach m.in. we Francji, we Włoszech, Hiszpanii czy Portugalii.

Auchan chce wykorzystać tę technologię do śledzenia łańcucha dostaw takich produktów jak m.in. ekologiczne warzywa, drób, egzotyczne owoce, czy wędliny. Jej zastosowanie jest korzystne nie tylko dla samej sieci handlowej, ale również konsumentów. Mogą oni za pośrednictwem tej technologii dokładnie sprawdzić i prześledzić całą ścieżkę dostawy, jaką przebył dany produkt.

i-systems: technologia blockchain w branży retail

Zdaniem ekspertów firmy i-systems, łańcuch bloków zaczyna coraz częściej pojawiać  się w percepcji sprzedaży. Pierwsze kroki w tym kierunku zrobili Agility i Carrefour. Pierwsza z nich, razem z IBM i Maersk, przygotowuje rozwiązanie oparte o technologię blockchain, służące do zarządzania i śledzenia przesyłek kontenerowych. To rozwiązanie ma zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo w handlu międzynarodowym.

Z kolei Carrefour, w ramach planu transformacji „Carrefour 2022” globalnie wyda ok. 2 mld euro rocznie na inwestycje. Znacząca część tych środków wydana zostanie właśnie na rozwój technologii blockchain. Według informacji spółki, inicjatywie będzie szefował osobiście CEO Grupy Carrefour, Alexandre Bompard. Celem uruchomionego projektu będzie jeszcze lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw oraz stworzenie mocnych podstaw dla e-commerce.

Dla większości sieci handlowych zastosowanie technologii blockchain w dzisiejszych systemach to jeszcze melodia przyszłości. Może się ona jednak całkiem dobrze sprawdzić i wpłynąć m.in. na eliminację błędów czy szybkość dostaw.

IBM: blockchain potwierdzi autentyczność produktów

Podrabianie produktów to problem i dla biznesu, i dla konsumentów, tym bardziej, że koszty oszustw na świecie sięgają kwot rzędu 600 mld dolarów rocznie. I nie chodzi tu wyłącznie o podrabiane produkty luksusowe, pieniądze czy sprzęt elektroniczny, ale też o znacznie poważniejsze rzeczy, bowiem do Afryki trafiają na przykład sfałszowane testy na malarię czy leki.

– Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo konsumentów. Prostsze stanie się np. wycofanie jakiejś partii produktów z rynku, czy skierowanie ich do naprawy – wyjaśnia Jarosław Szymczuk, Dyrektor Generalny, IBM Polska i Kraje Bałtyckie.

Aby temu zapobiec, IBM rozwija tzw. kotwice kryptograficzne, które będą odgrywać rolę swoistego odcisku palca na każdym z produktów. Będą one mogły być osadzone na każdym produkcie mającym postać stałą, a następnie podłączone do łańcucha blockchain, który uniemożliwi manipulacje w kodach kotwic. IBM pracuje również nad rozwiązaniami mającymi zapewnić autentyczność produktów w stanie ciekłym tak, aby mieć pewność, że to, co jest sprzedawane jako butelka Bordeaux z 1982 roku, nie jest w istocie tegorocznym Beaujolais.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY