Atrium: wartość 22 nieruchomości w Polsce wzrosła do 1,96 mld euro

Liad Barzilai, Prezes Zarządu Grupy Atrium

– W 2018 roku kontynuowaliśmy realizację naszej strategii kreowania wartości dla akcjonariuszy poprzez tworzenie selektywnego portfela najwyższej jakości centrów handlowych. W ciągu ostatnich kilku lat wiele mówiliśmy o znaczeniu tworzenia wartości poprzez repozycjonowanie naszego portfela, skoncentrowaniu się na mniejszej liczbie bardziej prestiżowych obiektów, generujących wyższe i bardziej stabilne przychody. Takie podejście przyniosło istotną poprawę dochodu netto z najmu według porównywalnych danych i wzrost wycen na naszych kluczowych rynkach, spośród których Polska jest najbardziej znaczącym – mówi Liad Barzilai, Prezes Zarządu Grupy Atrium.

W 2018 roku Grupa odnotowała 1,2 proc. wzrostu dochodu netto z najmu zgodnie z porównywalnymi danymi stowarzyszenia EPRA oraz 1,8 proc. wzrost, (z wyłączeniem działalności w Rosji). Wartość rynkowa 22 nieruchomości komercyjnych Atrium w Polsce wzrosła do 1,96 mld euro (w 2017 roku wynosiła 1,52 mld euro), co obecnie stanowi 67,3 proc. całego portfela 34 obiektów, wartego łącznie 2,9 mld euro. Tylko w Warszawie znajdują się obiekty stanowiące 33 proc. portfela Grupy, reprezentujące 48 proc. jego całkowitej wartości rynkowej i generujące w Grupie 16 proc. dochodu netto z najmu (NRI), wynoszącego 178,9 mln euro. Wskaźnik komercjalizacji według danych EPRA dla wszystkich obiektów polskiego portfela Atruim pozostał na wysokim poziomie 96,2 proc. (w 2017 roku wynosił 96,4 proc.).

W październiku 2018 roku Spółka nabyła za kwotę 301,5 mln euro prestiżowy kompleks usługowo-handlowy Wars Sawa Junior, znajdujący się w samym sercu Warszawy. Kompleks ten posiada istotny potencjał dalszego rozwoju oraz lokalizację gwarantującą korzyści z nowych i planowanych w sąsiedztwie projektów.

– Założenia naszej strategii najlepiej odzwierciedla nabycie warszawskiego kompleksu Wars Sawa Junior – jednego z najbardziej popularnych obiektów handlowych w Polsce o ugruntowanej pozycji. Transakcja ta stwarza również możliwość wygenerowania dodatkowej wartości i dodatkowych dochodów, dzięki realizacji w przyszłości potencjalnych zmian związanych z obiektem – komentuje Liad Barzilai, Prezes Zarządu Grupy Atrium.

Komercjalizacja i rozbudowa

W 2018 roku Grupa Atrium zakończyła kolejne etapy gruntownej przebudowy w trzech warszawskich centrach:

Atrium Promenada. Drugi etap przebudowy i rozbudowy został zakończony w październiku 2018 roku. Docelowo  po rozbudowie łącznie o 47,6 tys. mkw. powierzchni GLA, całkowita powierzchnia GLA obiektu zostanie dwukrotnie zwiększona, do ponad 100 tys. mkw. Zakończenie inwestycji przewidywane jest na 2022 rok.

Atrium Targówek. Otwarcie etapu obejmującego modernizację i rozbudowę o 8,6 tys. mkw. powierzchni GLA miało miejsce w październiku 2018 roku. Zgodnie z planem finalizacja modernizacji wnętrz zostanie ukończona do czerwca 2019 roku. Na nowej powierzchni otwartych zostało 27 nowych sklepów, zmodernizowany został food court i powstała strefa zabaw dla dzieci.

Atrium Reduta. W ramach przebudowy i rozbudowy tego obiektu, w  listopadzie 2018 roku otwarto pierwsze w Warszawie kino Cnema3D o powierzchni 2,7 tys. mkw. i nowoczesny klub fitness o powierzchni 1,5 tys. mkw. Całkowita modernizacja centrum i związane z nią otwarcie nowej strefy food court zostaną zakończone w 2020 roku.

Wszystkie trzy inwestycje warszawskie łącznie przysporzą w portfelu Grupy blisko 60 tys. mkw. nowej powierzchni najmu brutto i będą stanowiły istotny wkład w dalszy wzrost i stabilność Atrium w przyszłości.

– Jestem przekonany, że te bardzo dobre wyniki pokazują, iż nasza strategia repozycjonowania portfela oraz realizowany program poprawy efektywności kosztowej są skuteczne pod względem generowania korzyści oraz doskonale przygotowują Spółkę do dalszego wzrostu – dodaje Liad Barzilai.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl