Kloepfel Consulting: zredukuj koszty zakupów i zwiększ zysk

– Naszym jedynym celem jest dostarczenie jak najlepszych usług w zakresie optymalizacji kosztów, które pozwolą sieci handlowej na wzrost marży operacyjnej – mówi Łukasz Sokołowski, Sales Director w firmie Kloepfel Consulting.

Kloepfel Consulting jest Partnerem Merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019 Exhibtion & Awards. Więcej o strategiach optymalizacji kosztów i metody ich wdrażania  będzie można dowiedzieć się podczas prezentacji Łukasza Sokołowskiego, która rozpocznie się o godz. 13.45 w Centrum Konferencyjne Legii Warszawa.

Retailnet.pl: Międzynarodowa firma konsultingowa Kloepfel Consulting wspiera przedsiębiorstwa w procesach optymalizacji kosztów. Dlaczego warto korzystać z Państwa usług?

Łukasz Sokołowski: Kloepfel Consulting od 12 lat świadczy usługi doradcze dotyczące optymalizacji kosztów zakupów przedsiębiorstw z różnych sektorów. W strukturach firmy zatrudnionych jest ponad 250 pracowników w 20 działach biznesowych. Nasi analitycy, konsultanci posiadają odpowiednie kwalifikacje i wiedzę, które pozwalają im opracowywać inteligentne, indywidualne rozwiązania w zakresie redukcji kosztów i optymalizacji procesów biznesowych. Bazujemy na kilkunastoletnim doświadczeniu Kloepfel Consulting wypracowanym na terenie krajów Dach, czyli Niemiec, Austrii i Szwajcarii, gdzie od początku działalności odnosimy bardzo duże sukcesy. Obecnie jesteśmy jedną z trzech najważniejszych i najszybciej rozwijających się firm konsultingowych specjalizujących się w strategiach optymalizacji kosztów. W portfelu naszych klientów znajduje się ponad 700 przedsiębiorstw.

Kiedy zdecydowaliście się rozpocząć działalność w Polsce?

Po dwóch latach od założenia spółki Kloepfel Consulting w Niemczech otworzyliśmy biuro w Polsce. Był to naturalny krok w rozwoju firmy, która planuje zwiększyć zasięg swojej działalności biznesowej. Ponadto na decyzję o wejściu wpłynął fakt, że Polska charakteryzuje się wysokim potencjałem gospodarczym.

Czy właściciele sieci handlowych w Polsce współpracują z firmami konsultingowymi w zakresie optymalizacji kosztów?

Kadra zarządzająca i menedżerowie coraz częściej zdają sobie sprawę, że w niektórych obszarach prowadzonej działalności własnymi siłami nie uda się poprawić parametrów finansowych przedsiębiorstwa. Ze względu na brak zasobów analitycznych czy wyspecjalizowanych pracowników w danym obszarze. Po drugie menedżerowie nie zawsze mają czas na identyfikację i analizę kwestii kosztowych, bo muszą skupić się na corowej działalności, przynoszącej przychód sieci handlowej. Dlatego wolą do współpracy zaprosić doświadczonych specjalistów z firm konsultingowych. Uważam, że na mocno konkurencyjnym rynku sieci handlowych, aby uzyskać konkretne efekty, warto zaciągnąć pewne kompetencje od firm zewnętrznych, jak Kloepfel Consulting. Ponieważ naszym jedynym celem jest dostarczenie jak najlepszych usług w zakresie optymalizacji kosztów, które pozwolą sieci handlowej na wzrost marży operacyjnej.

Czy Wasi klienci mogą liczyć na indywidualne podejście do projektu i rozwiązania szyte na miarę?

Niezależnie od tego, jak doświadczeni są konsultanci Kloepfel Consulting, do każdego projektu podchodzimy z pokorą, ale pewni swojej wiedzy i modeli finansowych, które pozwalają na opracowanie najlepszych rozwiązań. Stuprocentowa koncentracja na każdym odrębnym przedsiębiorstwie jest dla nas oczywista. Z tego powodu zespoły naszych konsultantów pracują w siedzibie klienta i postrzegają siebie jako trenerów i tymczasowych kolegów. Co ważne, podczas prowadzonych projektów klient może dokładnie śledzić każdy etap pracy analityków Kloepfel Consulting, dzięki czemu zawsze ma kontrolę nad projektem. Tutaj należy dodać, że nie tylko jesteśmy partnerem w zakresie redukcji kosztów i optymalizacji procesów zakupów, ponieważ w Grupie Kloepfel Consulting są działy analityków wyspecjalizowanych w rozwiązaniach dotyczących digitalizacji, kalkulacji kosztów produktów, rekrutacji specjalistów, outsourcingu procesów biznesowych, certyfikacji energetycznej, wynajmu nieruchomości i zarządzania tymczasowego. Niekiedy podczas realizacji projektów związanych z optymalizacją kosztów zakupów, korzystamy z wiedzy konsultantów z tych działów.

Ile projektów w ciągu roku realizujecie dla sieci handlowych?

Konsultanci Kloepfel Consulting wykonują 20–25 projektów dla sieci handlowych, co stanowi 20 proc. wszystkich zleceń w ciągu roku. Oczywiście, mówimy o wdrożeniach na kilku rynkach.

Jak zaczyna się współpraca pomiędzy Kloepfel Consulting, a potencjalnym klientem reprezentującym sieć handlową?

Przede wszystkim zanim klient podejmie decyzję o realizacji projektu, najpierw przeprowadzamy u niego audyt procesów i stanu działów zakupów. Następnie przedstawiamy raport, w którym identyfikujemy potencjał do redukcji kosztów. Jeśli nie znajdziemy takich obszarów, wówczas kończymy dalsze działania. Ponieważ nasze wynagrodzenie opiera się wyłącznie na success fee. Brak jakichkolwiek inicjatyw oszczędnościowych powodujących redukcję kosztów u klienta pozbawia nas dochodu.

Dlaczego sieci handlowe nie podejmują żadnych działań optymalizujących koszty w obszarze zakupów?

Obecnie firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną skupione są na ciągłym organicznym rozwoju. Sprzyja im koniunktura gospodarcza w kraju i rosnąca siła nabywcza konsumentów, którzy wydają więcej pieniędzy na zakup towarów i usług. Niestety, w okresie hossy sieci handlowe zapominają o redukcji kosztów pośrednich, które mają znaczący wpływ na wyniki i konkurencyjność firmy. Główną przyczyną niepodejmowania działań w tym zakresie są ograniczenia kadrowe w działach odpowiedzialnych za zakupy. Często menedżerom z tych działów brakuje czasu, aby poradzić sobie ze strategicznymi kwestiami związanymi z zaopatrzeniem lub sprawną realizacją procesów operacyjnych. Ponadto działy zakupów są tak skupione na bieżących zadaniach, że zapominają o outsourcingu, poszerzaniu dotychczasowej bazy dostawców oraz kontroli cen rynkowych nabywanych materiałów. W takim przypadku konieczne jest poszerzenie działu zakupów o planowanie strategiczne, które mogą opracować i wdrożyć konsultanci Kloepfel Consulting.

Rozmawiał: Wojciech Wojnowski

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl