WES.expert na SCF 2019: kształtowanie postaw poprzez przestrzeń publiczną

Wes.expert, Cuprum Arena

Czy przestrzeń publiczna może wpływać na zachowania klientów? W odpowiedzi na to pytanie pomoże studium przypadku lubińskiej galerii Cuprum Arena, która od kilku miesięcy cieszy się nowym wystrojem wnętrza.

– Pomysł na nową aranżację wnętrza galerii powstał już kilka lat temu – mówi Aneta Powązka, manager ds. marketingu Cuprum Arena. – Jednak założenia, jakie sobie postawiliśmy, w związku z tym projektem, wymagały zaangażowania zespołu specjalistów, którzy mają doświadczenie zarówno w projektowaniu, jak również w tworzeniu strategii dla przestrzeni publicznej, jak i realizacji. Zadanie ni było łatwe. Finalnie zdecydowaliśmy się na współpracę z WES.expert – kontynuuje manager.

WES.expert jest partnerem merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019 Exhibition & Awards. Szerzej o wpływie przestrzeni na zachowania klientów będzie omawiać podczas panelu dyskusyjnego, gdzie jednym z gości będzie Aneta Powązka – manager ds. marketingu Cuprum Arena oraz Michał Korolczuk – architekt prowadzący w Gemini Holding.

Wyzwanie

WES.expert stanął przed ogromnym wyzwaniem, gdyż projekt miał spełniać kilka kluczowych założeń:

  • Styl miał być prosty, oszczędny w formie i kolorze.
  • Materiały miały być naturalne, wysokiej jakości, ponadczasowe.
  • Wnętrze miało podkreślić indywidualność i elegancję miejsca, ale także być funkcjonalne.
  • Zmiana aranżacji miała wpłynąć na strategiczne cele związane z obiektem.

Aby zrealizować cele projektowe, powołany został zespół specjalistów różnych dziedzin, aby dokonać gruntownej analizy wymagań. Do zespołu WES.expert, odpowiedzialnego za zaplanowanie strategii dla projektu, została zaproszona także architekt Agnieszka Włodarczyk z ChillHouse. W całość prac nad projektem zaangażowany byl także zespół fachowców ze strony klienta.

W wyznaczeniu kierunku działań pomogła między innymi lokalizacja obiektu. Cuprum Arena usytuowana jest w dolnośląskim Lubinie,  stanowiąc serce całego regionu Zagłębia Miedziowego.

– Skoncentrowaliśmy się na tym, że Cuprum Arena zastępuje w mieście Rynek, którego tu brakuje – mówi Jaromir CiechanowiczCEO WES.expert.Postanowiliśmy tak zaprojektować wnętrze, żeby stało się dopełnieniem tej centralnej części miasta, jakim jest galeria i godnie je reprezentowało, stanowiąc przy tym miejsce spotkań dla mieszkańców – kontynuuje. 

Centralne miejsce w mieście

W osiągnięciu takiego założenia pomogła sama bryła obiektu, zbudowana na planie okręgu, przypominająca arenę. Dawniej arena stanowiła widownię wydarzeń, gromadziła wokół siebie tłumy ludzi, przybywających po zapadające w pamięć wrażenia. Dziś takie doświadczenia oferuje współczesne centrum handlowe z Lubina.

W odniesieniu do bryły budynku, istotnym elementem w projektowaniu stała się szklana fasada, która poza swoją podstawową funkcją doświetlającą, pełni również rolę okna na miasto.

Dzięki temu klienci galerii cieszą się widokiem na zewnątrz, ale także osoby mijające galerię widzą doskonale, co dzieje się wewnątrz, co skłania ich do odwiedzin.

Prostota i elegancja

– Aby spełnić założenia projektowe, unikaliśmy popularnych form, na które moda szybko się kończy – opowiada Agnieszka Włodarczyk. – Nawiązując do stylu art deco poszliśmy w kierunku ładu przestrzennego. Oszczędne formy, naturalne materiały, ograniczona kolorystyka pozwoliły, dzięki swej prostocie, uzyskać klasę i elegancję. Dodatkowo odcienie drewna i tapicerek, tworzące wachlarz tonacji wokół okręgu galerii, dają poczucie spokoju i równowagi – kontynuuje architekt.

Niekonwencjonalny design i właściwie zaplanowane funkcje tej przestrzeni sprawiają, że klienci zarówno podczas jedzenia, pracy, jak i w czasie spotkań, otrzymują tu wytchnienie, pozwalające oderwać się od otaczającej części handlowej budynku. Dodatkowo, mogą oni – niczym w galerii sztuki – obcować z otaczającym ich pięknem, jakie tworzy kunsztownie dobrane wyposażenie.

Wes.expert, Cuprum Arena

Różni klienci – różne potrzeby

Kolejnym ważnym aspektem projektu była jego funkcjonalność.

– Centrum handlowe odwiedzane jest przez różne grupy społeczne i wiekowe. Każda z nich ma odmienne oczekiwania i potrzeby – mówi Radosław Zawalski, kierownik projektu WES.expert. – Ponadto, człowiek odwiedzający galerię, może o rożnych porach dnia występować w innej roli. Raz może być freelancerem i przyjść do galerii popracować, innym razem może spotkać się biznesowo z klientem, a przy następnej okazji spędzić czas w gronie znajomych lub przyjść z rodziną zjeść posiłek – kontynuuje.

Aby sprawić, by użytkownik centrum czuł się w nim komfortowo, trzeba dać mu poczucie kontroli i możliwość wyboru. Tworząc strefy, pełniące różne funkcje, dbające o różnorodność postaw, z dostępem do technologii i zapewniające prywatność, pozwalamy, by człowiek sam decydował, co w danym momencie jest mu potrzebne.

Wpływ nowego wnętrza na zachowania klientów

Nowa odsłona wnętrza  Cuprum Arena to element stałego procesu zmian, toczącego się w galerii, która odpowiada na potrzeby klientów. Już widać jak zmiana wpływa na zachowania odwiedzającychNadała ona wnętrzu nowego ducha, którego odczuli klienci i podążyli za zmianą. Da się to odczuć, obserwując szczególnie nowe strefy, które zaczęły tętnić życiem – mówi Aneta Powązka, manager ds. marketingu Cuprum Arena.

– Dodatkowym walorem aktualnej przestrzeni jest to, że poszczególne aplikacje meblowe są mobilne, dzięki czemu klienci, w czasie otwarcia galerii, sami kreują swoje wnętrze, w zależności od potrzeb. Trend ten zauważyliśmy szczególnie w grupie młodzieży, której obecność przed zmianą nie była tak wyraźnie dostrzegalna. Teraz widać jak ci młodzi ludzie chętnie spędzają czas w galerii. Ciekawym zjawiskiem jest też to, że dostosowują aplikacje meblowe do wielkości grupy i własnej wygody, dzięki czemu swobodnie czują się w naszej przestrzeni – kontynuuje manager.

Pozytywna reakcja klientów galerii na nowe wnętrze Cuprum Arena, wyłonienie się nowej grupy użytkowników i zadowolenie klienta to wielki sukces projektu.

Podsumowując działania związane z tym projektem można mówić o pełnej realizacji założeń strategicznych. Oprócz unikalnego designu, podkreślającego wyjątkowość tego miejsca, osiągnięte zostały także cele biznesowe inwestora w postaci pozyskania nowej grupy klientów z potencjałem.

To właśnie odróżnia projektowanie od strategicznego planowania i organizowania przestrzeni publicznej – jest ona nie tylko efektowna, ale i efektywna, a to stanowi ogromną wartość dla inwestorów.

Autorem tekstu jest Magdalena Daciuk, koordynator projektów w WES.expert

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl