SCF: racjonalne argumenty przegrywają z polityką

SCF Retailers Awards 2019

Polski rynek centrów handlowych dojrzał, a sprzedaż detaliczna jest napędzana m.in. przez transfery socjalne. Branża musi być jednak przygotowana na zmianę koniunktury, a dodatkowym problemem jest obowiązujący od kwietnia 2018 roku zakaz handlu w niedzielę – takie wnioski płyną z debaty, jaka odbyła się podczas wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019.

Jednym z tematów poruszonych podczas debaty, który wywołał największe emocje, był tzw. zakaz handlu w niedzielę.

Niedziela bez handlu

– Jestem zdecydowanie przeciwna zakazowi handlu w niedziele. Jest to regulacja o charakterze „ręcznego sterowania rynkiem”, która, w moim przekonaniu, przyniosła same szkody, zarówno konsumentom uniemożliwiając im robienie zakupów wtedy, kiedy jest to dla nich wygodne, jak i pracownikom pozbawiając ich pracy w jedyne dni, kiedy pracować mogli (np. studenci), bądź większego zarobku. Zakaz wpłynął negatywnie zarówno na małe sklepy, jak i duże centra handlowe, przy czym te ostatnie okazały się wyjątkowo odporne i dzięki szybkim zmianom nawyków zakupowych klientów, mimo odnotowywanych spadków odwiedzalności, obroty w dobrych obiektach pozostały na niezmienionym poziomie lub wzrosły. W ostatnich tygodniach obserwujemy wzmożoną debatę w przestrzeni publicznej na temat zakazu handlu w niedziele i głosy przeciwne zdecydowanie przeważają. Oby znalazły one odzwierciedlenie w zmianie przepisów w tym zakresie – przekonywała Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL, która była moderatorem debaty Retailnet.pl i Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych.

Również Leszek Sikora, Dyrektor Zarządzający ECE Projektmanagement Polska, nie ukrywał, że liczy na zmianę tych przepisów. – Wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę nie jest tylko polskim pomysłem. Podobnie było m.in. na Węgrzech. Tamtejsze władze po roku obowiązywania tego przepisu wycofały się jednak z tego pomysłu i obecnie handel odbywa się tam 7 dni w tygodniu. Liczymy, że podobnie będzie w Polsce – mówił podczas debaty Leszek Sikora.

– Dyskusja o zakazie handlu w niedzielę jest trudna, ponieważ stało się to tematem politycznym i nie ma w niej miejsca na racjonalne argumenty – dodał Hadley Dean, Prezes Zarządu EPP.

Rynek musi być gotowy na zmiany

Jak podkreślali zgodnie uczestnicy debaty, polski rynek centrów handlowych doszedł do przełomowego momentu. – To jest już dojrzały rynek i nie ma na nim wiele miejsca na duże projekty. W najbliższych latach rozwój będzie się odbywał przede wszystkim poprzez budowę mniejszych, lokalnych projektów – uważa Scott Dwyer, COO Grupy Atrium. Jego zdaniem jesteśmy także świadkami zmiany, jeżeli chodzi o rolę centrów handlowych. – Coraz ważniejszym komponentem staje się strefa gastronomiczna i szeroko pojęta rozrywka. Żeby trafić w gusta współczesnych konsumentów, trzeba ich dobrze poznać i zrozumieć, a następnie zaoferować spersonalizowaną ofertę – wyjaśniał Scott Dwyer.

Wtórował mu Hadley Dean. – Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że w Polsce na jednego mieszkańca przypada niemal tyle samo nowoczesnej powierzchni handlowej co w Wielkiej Brytanii i więcej niż w Niemczech. Inna sprawa, że zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, bardzo rozwinięte są ulice handlowe. Stąd bierze się czasami pewne niezrozumienie polskiej specyfiki z perspektywy zachodnich najemców – uważa prezes EPP. – Obecnie centra handlowe muszą rywalizować z innymi graczami z szeroko pojętej branży rozrywkowej. Dzisiaj klient zastanawia się, czy pójść na koncert, na mecz piłkarski, czy do galerii. Przed takim wyzwaniem obecnie stajemy – dodał.

Czas nowych technologii

Wzrost znaczenia szeroko pojętej strefy gastronomiczno-rozrywkowej to nie jedyny trend, z którym muszą mierzyć się właściciele i zarządcy centrów handlowych.

– Wszelkiego rodzaju programy społeczne, takie jak 500+, nie są dane raz na zawsze. Musimy być przygotowani na zmianę koniunktury, a także brać pod uwagę globalne trendy. Mam tu na myśli m.in. starzenie się społeczeństw i rosnącą średnią długość życia – wylicza  Leszek Sikora. Jego zdaniem, aby sprostać wymaganiom współczesnego handlu i dobrze zrozumieć potrzeby konsumentów, niezbędne jest sięgnięcie po nowe technologie. – Wykorzystanie technologii nie jest jednak celem samym w sobie, a jedynie środkiem do jego osiągnięcia. Kluczowym celem jest bowiem zbudowanie niezapomnianego Customer Experience oraz znalezienie skutecznych odpowiedzi na potrzeby rynku i współczesnych konsumentów – kończy Leszek Sikora.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl