Polacy łatwo pogodzili się z rozszerzeniem zakazu handlu [RAPORT]

Zakaz handlu w niedzielę budzi wiele kontrowersji: ma zarówno zagorzałych zwolenników, jak i stanowczych krytyków. Payback, który na bieżąco śledzi postawy i zachowania konsumentów w Polsce, w swoim najnowszym badaniu Payback Opinion Poll sprawdził, co polscy konsumenci sądzą na temat niehandlowych niedziel i jak wprowadzone dotychczas zmiany wpłynęły na ich zachowania zakupowe.

Zakaz handlu? Tak, ale nie w każdą niedzielę

Z badania wynika, że dość łatwo pogodziliśmy się z rozszerzeniem zakazu handlu na pierwsze niedziele miesiąca: aż dla 60 proc. z nas nie jest dużym utrudnieniem. Co trzeci respondent deklaruje, że zwykle i tak robił zakupy w inne dni tygodnia, a 23 proc. po prostu odzwyczaiło się od niedzielnych zakupów.

O ile ograniczenie liczby handlowych niedziel przyjmowane jest w miarę pozytywie, to już całkowite ich wyeliminowanie w 2020 roku budzi obawy badanych. Takie rozwiązanie nie odpowiada większości respondentów – przeciwnych jest 60 proc. Polaków. Co ich niepokoi? 34 proc. przeciwników tego rozwiązania wskazuje, że zaostrzenie zakazu wpłynie niekorzystnie na gospodarkę, pracowników i konsumentów, a dla 26 proc. takie ograniczenie będzie dużym utrudnieniem. Co trzecia badana osoba uważa jednak, że całkowity zakaz handlu w niedziele jest dobrym pomysłem.

Alternatywą zakupy online

Alternatywą dla zamkniętych w niedziele sklepów stacjonarnych mogą być zakupy online, do których podchodzimy jednak z dużą rezerwą. Tylko 4 proc. badanych przyznało, że ograniczenie liczby handlowych niedziel skłoniło ich do zrobienia zakupów w internecie. Większość badanych wyraźnie jednak podkreśla, że nigdy nie  kupuje żywności  w ten sposób. Jakie są bariery? Okazuje się, że powstrzymują nas trzy główne powody: nie możemy samodzielnie wybrać produktu i ocenić jego jakości (65 proc. wskazań), nie wiemy, w jakich warunkach była transportowana żywność (15 proc.) i nie mamy możliwości sprawdzenia daty przydatności do spożycia (12 proc. ankietowanych).

Osoby, które kupują artykuły spożywcze online, płacą jednorazowo za swój koszyk od 100 do 200 zł (42 proc.), do 100 zł – 35 proc., a 23 proc. deklaruje, że wydaje na takie zakupy powyżej 200 zł.

Zdecydowanie chętniej kupujemy przez Internet produkty inne niż żywność. W tym przypadku, zakaz niedzielnego handlu skłonił do zakupów online co piątego pytanego Polaka. Najczęściej kupujemy w sieci odzież i akcesoria (takich zakupów dokonuje 71 proc. ankietowanych), kosmetyki i artykuły chemiczne (58 proc.), elektronikę (49 proc.), książki (38 proc.), sprzęt RTV i AGD (35 proc.), a także meble i artykuły wyposażenia wnętrz (27 proc.).

Badania rynkowe potwierdzają, że w Polsce mamy do czynienia z coraz silniejszym trendem e-commerce. Mając na uwadze, że od początku przyszłego roku zakaz handlu zostanie rozszerzony na wszystkie niedziele, możemy się spodziewać większej częstotliwości zakupów online. Już teraz w Payback widzimy, że oferty 300 firm umożliwiających zakupy internetowe, przy okazji których można zbierać nasze punkty, cieszą się ogromnym zainteresowaniem. W tym roku „internetowi” Paybackowicze zebrali już ponad 170 milionów punktów. To bardzo ważne, że coraz częściej uczestnicy Programu zakupy online zaczynają właśnie z naszą aplikacją lub na naszym portalu, bo dzięki korzystaniu z eKuponów ich salda punktowe rosną jeszcze szybciej – mówi Robert Olędzki, Digital Business Director w Payback  Polska.

O badaniu Payback Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu Payback w dniach 3-9 kwietnia 2019 r. metodą ankiety online na grupie 512 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju. Payback jest multipartnerskim Programem Bonusowym – punkty Payback aktywnie zbiera 8,4 miliona osób.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.