[WYWIAD] Benoit Charles: Apsys otwiera się na nowe segmenty rynku komercyjnego

– Nasza obecna strategia zakłada realizację większej liczby projektów wielofunkcyjnych, które odpowiadają koncepcjom hybrydowym zintegrowanym z tkanką miejską i obecnym w kultowych lokalizacjach, a przy tym silnie zorientowanym na zrównoważony rozwój – mówi Benoit Charles, President & CEO Apsys Polska.

Retailnet.pl: Polski rynek nieruchomości handlowych przez ostatnie kilkanaście lat bardzo się zmienił. Powoli kończy się etap budowania tradycyjnych centrów handlowych, a zaczyna projektów łączących w sobie elementy wypoczynku, rozrywki, przestrzeni handlowej, biurowej i mieszkaniowej, tzw. placemaking. Jakie Pana zdaniem stoją wyzwania przed deweloperami, inwestorami działającymi na tym rynku?

Benoit Charles: To prawda, rola centrów handlowych się zmienia – ewoluuje, aby odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów i na zmianę stylu życia oraz na rozwój technologiczny. Polacy coraz bardziej cenią sobie możliwość dokonania szybkich zakupów oraz spędzenia czasu, rozrywki, relaksu w jednym miejscu, położonym blisko domu czy pracy. Na znaczeniu zyskują projekty o charakterze mixed-use zaspokajające wszystkie te potrzeby. W Apsys, zgodnie z naszym motto „dziś robimy to, o czym inni będą marzyć jutro”, staramy się współtworzyć ten trend już od kilkunastu lat, czego doskonałym przykładem jest łódzka Manufaktura. Obecnie również pracujemy nad kilkoma projektami nastawionymi na kreowanie tego typu nowych ekosystemów miejskich, skoncentrowanych na kulturze sharing economy. W kontekście tego typu inwestycji jednym z największych wyzwań pozostaje umiejętne wpisanie nowych miejsc w tkankę miejską, tak aby w pełni wykorzystać ich potencjał, ale jednocześnie zachować dotychczasowy charakter przestrzeni, na której powstają, i jej unikalną historię. Z tego względu każdy projekt musi być opracowywany indywidualnie i w przemyślany sposób. Flagowym przykładem tej filozofii jest multifunkcjonalny obiekt Muse we francuskim Metz, łączący sklepy, biura i apartamenty, położony obok Muzeum Centre Pompidou Metz, za który Apsys otrzymał nagrodę ICSC European Shopping Centre Award w tym roku.

Wspomniał Pan, że we Francji realizujecie już projekty mixed-use, jak wielofunkcyjny projekt Muse. Czy teraz Apsys Polska skupi się na projektach łączących w sobie kilka funkcji? Jak wygląda strategia spółki w tym obszarze?

Tak, nasza obecna strategia zakłada realizację większej liczby projektów wielofunkcyjnych, które odpowiadają koncepcjom hybrydowym zintegrowanym z tkanką miejską i obecnym w kultowych lokalizacjach, a przy tym silnie zorientowanym na zrównoważony rozwój. Chcemy kreować kolejne “iconic places”, podejmować się przebudowy historycznych lokalizacji, a nawet przeprojektowywania dzielnic – tak, aby tworzyć nowoczesny ekosystem miejski. Obecnie jesteśmy w fazie badania możliwości poszerzenia spektrum działań oraz modelowania biznesowego. Zakres możliwości jest ogromny, a dla nas stanowi to naturalny krok w rozwoju i sposób na wykorzystanie naszego wypracowanego savoir-faire. Najbliższe miesiące z pewnością przyniosą więcej konkretów w tym zakresie.

Czy macie już pierwsze założenia, gdzie mogą powstać takie inwestycje? Czy planujecie sami realizować projekty mixed-use?

W kontekście pozycjonowania naszymi priorytetami są przede wszystkim projekty zlokalizowane w dużych miastach. Widzimy również duży potencjał w podejmowaniu się rewitalizacji już istniejących przestrzeni i ich odrestaurowaniu. Mamy doświadczenie w takich przedsięwzięciach, o czym świadczy chociażby Manufaktura – do dziś jedna z najlepszych rewitalizacji miejskich w Europie.

Zespół Apsys stanowią eksperci z różnych dziedzin, osoby z wieloletnim doświadczeniem i ogromną wiedzą, zarówno w prowadzeniu projektów deweloperskich, jak i zarządzaniu przestrzeniami komercyjnymi. Jestem pewien, że bardzo dobrze poradzą sobie z nowymi wyzwaniami. Ponadto w DNA Apsys leży współpraca z partnerami zewnętrznymi – tak prowadzimy wszystkie inwestycje, co zapewnia wartość dodaną oraz poszerzenie wiedzy i doświadczenia.

Bardzo często w skład wielofunkcyjnych projektów wchodzą budynki mieszkalne i hotele. Czy w tym segmencie również upatrujecie dla siebie możliwości inwestycyjne?

Wdrożenie modelu mixed-use obejmuje w naturalny sposób także część mieszkaniową. Staramy się być zawsze o krok przed konkurencją, a to oznacza, że musimy nieustannie się rozwijać i szukać nowych rozwiązań. Jako jeden z liderów na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, mamy już wypracowaną markę, narzędzia i wiedzę w naszym sektorze, zdajemy sobie jednak sprawę, że każdy sektor ma swoją specyfikę. Stąd też decyzja o podjęciu współpracy joint venture z jednym z doświadczonych deweloperów w zakresie inwestycji mieszkaniowej na warszawskim Mokotowie. Jestem przekonany, że połączenie specjalistycznego know-how z Apsys Touch – naszej wiedzy, doświadczenia i customer experience zaowocuje nową jakością na rynku.

Proszę przybliżyć szczegóły inwestycji na Mokotowie?

Na tę chwilę mogę powiedzieć jedynie, że planujemy budowę apartamentowca przy ul. Bokserskiej. Wkrótce ogłoszony zostanie konkurs architektoniczny na projekt budynku. Zgodnie z harmonogramem prace mają się zacząć jeszcze w tym roku.

Patrząc na te wszystkie zmiany w strategii inwestycyjnej spółki Apsys Polska, muszę zapytać o plany związane z zarządzaniem centrami handlowymi. Czy dalej będziecie poszerzać portfolio centrów handlowych, którymi zarządzacie w Polsce, czy już myślicie o innych segmentach rynku komercyjnego?

Jak już wspominałem, staramy się nieustannie wyprzedzać trendy. Bez wątpienia Apsys jest ekspertem w obszarze centrów handlowych, ale wiemy, że posiadamy know-how i doświadczenie, aby rozszerzyć naszą działalność również na inne segmenty rynku. Jako eksperci w zarządzaniu nieruchomościami postanowiliśmy zbadać również o obszar związany z zarządzaniem powierzchnią biurową. Jest to bardzo obiecujący, ale także bardzo konkurencyjny rynek. Pod koniec 2018 roku istniejące zasoby powierzchni biurowej w Warszawie i na sześciu największych rynkach regionalnych w Polsce wynosiły 10,4 mln mkw. Dlatego oprócz doskonałego zarządzania nieruchomościami w tradycyjny sposób, możemy zaproponować właścicielom budynków biurowych wartość dodaną – począwszy od marketingu i skutecznego budowania społeczności, poprzez podejście ekologiczne poparte doświadczeniem w certyfikacji BREAM oraz ISO, po jakość i optymalizację procesów przy użyciu naszych własnych narzędzi. W tej dziedzinie jesteśmy na etapie modelowania biznesowego.

Cały wywiad został opublikowana w lipcowym numerze Shopping Center Forum Magazine.

Rozmawiał: Wojciech Wojnowski

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl