Mihiderka zdradza strategię ekspansji

Mihiderka

– Musimy brać pod uwagę realia ekonomiczne, a te ograniczają nasze możliwości rozwoju do 4-5 lokali rocznie – mówi w rozmowie z Retailnet.pl Marcin Krysiński, współwłaściciel sieci gastronomicznej Mihiderka. Sieć jest partnerem gastronomicznym Shopping Center Forum 2019 CEE.

Jaka jest strategia lokowania restauracji w centrach handlowych, gdzie jest także Wasza konkurencja?

– Co do zasady unikamy strefy food court. Nie przewidujemy także otwierania lokalu w nowobudowanych centrach handlowych. Pozostałe czynniki schodzą niejako na drugi plan. Wiadomo, że trzeba się liczyć z obecnością lub pojawianiem się konkurencji. Tak to już jest, że w gastronomii występuje bardzo duża liczba różnych konceptów, które opierają swoją ofertę na wybranej kuchni, formie podania, czy też np. sposobie sprzedaży dań. To spora ilość kombinacji, a do tego praktycznie każda restauracja ma dzisiaj w ofercie przynajmniej kilka opcji wegańskich. My, niestety, jesteśmy tu w innym położeniu, gdyż nasza oferta nie ma opcji „mięsnych” czy „nabiałowych”. Za to u nas klient nie musi się martwić, że przez pomyłkę otrzyma danie niewegańskie, co zdarza się w przypadku tradycyjnych konceptów.

A jak na rozmowy z centrami handlowymi wpływa fakt, że zajmujecie jedne z mniejszych powierzchni – ok. 40-60 mkw.? Czy nie jest trudniej wynegocjować dobre warunki?

– Rzeczywiście, poszukiwana przez nas powierzchnia nie jest specjalnie duża. Jednak co zrobić, jeśli na chwilę obecną – ze względu na specyficzną sytuację kuchni roślinnej – większy lokal zapewne nie miałby szans na utrzymanie się. Z drugiej strony, praktycznie każdy obiekt handlowy dysponuje podobnej wielkości lokalami, które stoją puste. To doskonałe warunki na wypracowanie sytuacji, która zadowoli obie strony.

W jakich centrach handlowych pojawicie się w najbliższym czasie?

– Na to pytanie nie mogę, niestety, konkretnie odpowiedzieć. Cały czas prowadzimy rozmowy z różnymi obiektami. Nie jesteśmy jednak bogatą firmą, która może sobie pozwolić na agresywną i szybką ekspansję. Musimy brać pod uwagę realia ekonomiczne, a te ograniczają nasze możliwości rozwoju do 4-5 lokali rocznie. Dlatego też sięgamy już do roku 2020 i lat kolejnych, cały czas pracując nad funkcjonowaniem lokali już istniejących.

Czy rynek tego typu restauracji w Polsce jest nasycony? Czy – w Pana – ocenie jest miejsce na kolejne koncepty? 

– Świat pędzi do przodu, ciągle się zmieniają moda, trendy i oczekiwania społeczne. Kto by pomyślał 5-10 lat temu, że rok 2019 zostanie ogłoszony przez The Economist rokiem weganizmu? A tu proszę, nie dość, że coś takiego się dzieje, to jeszcze otrzymujemy kolejne informacje – i to niemal codziennie – o wprowadzeniu na rynek coraz to nowszych produktów wegańskich/roślinnych. Naukowcy pracują na zastępnikami mięsa (Beyond Meat, Impossible Burger, itp.), które będą produkowane na skalę przemysłową, czyli niedługo należy się spodziewać, że pojawią się wszędzie. Sieci handlowe wprowadzają do swojej stałej oferty gotowe dania roślinne, które zajmują na półkach coraz więcej miejsca. Ludzie są uświadamiani, jakie konsekwencje niesie za sobą przemysłowa hodowla zwierząt. Młodzi, którzy powoli stają się istotnymi odbiorcami oferty gastronomicznej, świadomie wybierają jedzenie roślinne. Media informują o pozytywnym wpływie diety składającej się z potraw roślinnych na zdrowie i długość życia człowieka. To wszystko sprawia, że nie spodziewałbym się nasycenia rynku w najbliższym czasie. Szczególnie, że właśnie od tych czynników zależy także nasz rozwój.

Rozmawiała Ewelina Zezula

Mihiderka to sieć gastronomiczna założona w roku 2015. Sieć oferuje dania niesmażone, niskoprzetworzone, pozbawione cholesterolu oraz białka zwierzęcego, laktozy, często również bez glutenu. Menu Mihiderki zostało tak skomponowane, by promować kuchnię roślinną niezależnie od preferowanej diety klientów.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl