OPG Property Professionals: przyszłość handlu w mixed-use

W Polsce już od pewnego czasu przewiduje się powrót do łask ulic handlowych. Tymczasem, kiedy lokalizacja high street wygrywa już rywalizację o najemcę z galerią, częściej mamy do czynienia z nową restauracją, niż ekskluzywnym butikiem znanej marki. Zdaniem Moniki Hryniewicz, Head of Leasing w firmie OPG Property Professionals, przyszłość handlu w branży modowej leży gdzieś… pośrodku. Czym projekty typu mixed-use, które coraz liczniej pojawiają się w dużych miastach, kuszą najemców i klientów?

OPG Property Professionals jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019 CEE Exhibition & Conference.

Retailnet.pl: – Dlaczego w Polsce, w przeciwieństwie do innych krajów Europy, marki modowe częściej wybierają centra niż ulice handlowe?

Monika Hryniewicz: – Marki modowe czują się bezpieczniej w miejscach, w których klienci mogą załatwić kilka spraw jednocześnie, bo sprzyja to też spontanicznym decyzjom zakupowym. Jako Polacy często oczekujemy pełnej oferty, najlepiej pod jednym dachem – także w sensie dosłownym, gdyż do galerii możemy się wybrać bez względu na panującą danego dnia pogodę. Co więcej, znajdujący się często tuż obok wielkopowierzchniowy parking umożliwia wygodny dojazd samochodem. W przypadku polskich lokalizacji high street z tym, niestety, bywa różnie.

Co może skłaniać operatorów z branży modowej do wybrania innej, mniej oczywistej lokalizacji?

– Otwarcie butiku przy znanej i często uczęszczanej ulicy tradycyjnie nadaje marce pewnego prestiżu, wyróżniając ją na mapie miasta. Witryna, która w centrum handlowym może zginąć w tłumie, na tętniącej życiem ulicy ma szansę przyciągnąć wzrok i portfel klienta. Powszechną bolączką lokalizacji high street jest jednak brak kontroli w postaci przemyślanej strategii komercjalizacji większych fragmentów miast czy reprezentacyjnych ulic, która odpowiadała potrzebom operatorów z bardziej prestiżowych i dochodowych sektorów handlu.

Czy coś może zagrozić pozycji galerii handlowych?

– Zagrozić – nie. Uzupełnić – jak najbardziej. Wraz z rosnącą siłą nabywczą generacji Y i Z, potrzeby zakupowe Polaków ewoluują w stronę unikatowego doświadczenia. A o to zawsze łatwiej w miejscu z przeszłością. To nie przypadek, że w Polsce rozkwitają przestrzenie rewitalizowane, oferujące zróżnicowane funkcje. Poprzez świetne położenie przy ulicach handlowych i przemyślaną strategię zarządzania, projekty te są w stanie skupić wokół siebie najemców o konkretnym profilu, a dzięki integracji z żyjącą tkanką miasta, stanowią atrakcyjne miejsce do spędzania wolnego czasu. To udało się już na zarządzanym przez nas OFF Piotrkowska Center przy najbardziej znanej ulicy handlowej w Łodzi.

Brzmi to trochę jak połączenie tego, co najlepsze zarówno w galerii, jak i ulicy handlowej.

– Tak, pod warunkiem że właściciel lub dysponent ma pewną wizję komercjalizacji, potrafi ją wdrożyć. Oprócz oczywistego prestiżu, operatorzy modowi z jednej strony zyskują na towarzystwie innych biznesów, które zwiększają szansę spontanicznego zakupu, z drugiej – mają wiele do powiedzenia w kwestii sąsiedztwa innych marek lub mogą wręcz uzależnić swoje przyjście od pozyskania anchor tenanta. Ich ubrania i akcesoria widać z witryn sklepowych w ruchliwej części miasta, a często – tak jak w przypadku Starego Browaru w Poznaniu czy wkrótce naszego OFFa – ich klienci mogą przyjechać samochodem, bo czeka na nich miejsce parkingowe.

Jako firma, na kreowaniu doświadczeń znacie się dość dobrze…

– Jako jedna z pierwszych firm zarządzających projektami, przeszczepiliśmy na polski grunt ideę placemakingu. Wiedzieliśmy, że inwestycja w kameralny charakter przestrzeni w końcu się opłaci. Modne sklepy z dużymi witrynami oraz showroomy polskich i zagranicznych projektantów przeplatamy klimatycznymi knajpkami i ogródkami restauracyjnymi, a wszystko to przy akompaniamencie wydarzeń kulturalnych, takich jak Łódź Design Festival czy Łódź Fotofestiwal. Na dachu budynku FERN Office, który uzupełni przestrzeń OFFa, powstanie z kolei pierwszy publicznie dostępny w centrum Łodzi rooftop. Znajdzie się tam miejsce na restaurację, strefę relaksu z leżakami i kinem plenerowym, dobrze znanym bywalcom.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl