PKP odchodzi od realizacji obiektów handlowych przy dworcach

Zdaniem Prezesa PKP SA, należy odwrócić tendencję, w której przy dworcach powstawały duże obiekty handlowe – informuje portal wgospodarce.pl.

– Dworce kolejowe mają spełniać oczekiwania klientów. Odchodzimy od modelu, w którym przy dworcach powstawały duże obiekty handlowe, gdzie przez 40 minut szuka się kasy biletowej. Takie modele niestety były, a to nie tak: dworzec powinien mieścić jego funkcje, i to, co danej społeczności jest potrzebne: jeżeli będzie to centrum handlowe, to tak, jeżeli kawiarnie, restauracje, to to chcemy robić – powiedział Krzysztof Mamiński, Prezesa PKP SA, podczas panelu poświęconemu kolejom w ramach Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju. 

PKP stawia na nowoczesne rozwiązania proekologiczne

Jak podaje portal wgospodarce.pl, Krzysztof Mamiński poinformował uczestników o zaawansowaniu Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Przypomniał, że obejmuje on około 200 dworców, które zostaną odnowione lub zbudowane. Na ten cel przeznaczono około 1,5 mld zł. Największa część tej kwoty pochodzi z budżetu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, ale też budżetu państwa i środków własnych PKP SA. W ramach tych 200 dworców 105 to obiekty zabytkowe, które będą odrestaurowane. Ponadto PKP zrealizuje budowę 40 dworców systemowych, czyli niewielkich, nowoczesnych dworców kolejowych dostosowanych do lokalnych potrzeb, w których wykorzystane zostaną nowoczesne źródła energii, jak instalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła, instalacje tzw. szarej wody odzyskiwanej z deszczówki.

– Dworce zabytkowe, jak i dworce nowoczesne, przede wszystkim mają spełniać oczekiwania klientów. To wydawałoby się oczywistość, ale nowa formuła, bo rozpoczynając każdy proces projektowania odbywamy tzw. warsztaty kreatywne, czyli spotykamy się z klientami, którzy mówią, co oprócz typowej obsługi klienta, czyli kas, poczekalni, powinno się jeszcze na tych dworcach znaleźć – dodał Krzysztof Mamiński, Prezesa PKP SA.

Takie działania, w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, pozwolą na realizację dworców kolejowych m.in. z pokojami dla matek z dziećmi, poczekalniami, miejscami lokalnych imprez kulturalnych.

Dworce systemowe

Dworce systemowe powstaną w dwóch wersjach, tzw. IDS-A i IDS-B. Pierwsze z nich to niewielkie dworce o powierzchni użytkowej około 29 mkw., na których pasażerowie będą mogli skorzystać z ogrzewanej wiaty oraz kompleksu toalet dostosowanego również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pod wiatą znajdą się również siedziska dla podróżnych oraz stojaki na rowery. W miejscowościach, gdzie ruch podróżnych jest większy, zostaną wybudowane IDS-y w rozszerzonej formule o powierzchni około 72 mkw. Nowy dworzec tego typu będzie się składał z klimatyzowanej poczekalni, toalet oraz pomieszczenia kasy biletowej i niewielkiej przestrzeni komercyjnej.

W IDS-ach zostaną zamontowane nowoczesne systemy informacji głosowej i wizualnej, bezpieczeństwa (CCTV, kontrola dostępu, system włamania i napadu) oraz automatyki oświetlenia. Dworce te będą również w pełni przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności (ścieżki prowadzące, tablice dotykowe, brak barier architektonicznych). IDS-y to nie tylko nowe budynki dworców, ale również obiekty, w których zostaną zaimplementowane rozwiązania proekologiczne. Zostaną w nich zamontowane systemy do odzysku wody opadowej oraz wody szarej, która po oczyszczeniu będzie używana do podlewania roślin oraz spłukiwania toalet. Oświetlenie będzie oparte o oprawy LED, przy czym energia elektryczna będzie pozyskiwana częściowo z paneli fotowoltaicznych zlokalizowane na dachu budynku. Do ogrzewania dworców zostaną zastosowane pompy ciepła pobierające energię skumulowaną w gruncie. Instalacje będą sterowane za pomocą BMS (Building Management System).

PKP S.A. pełni nadzór właścicielski nad spółkami Grupy PKP w celu zapewnienia jak najwyższej jakości obsługi transportowo-logistycznej pasażerów i towarów. PKP S.A. jest również jednym z największych właścicieli nieruchomości w Polsce. W zasobach Spółki znajduje się m.in. ok. 96 tys. ha gruntów oraz 52 tys. budynków i budowli. Jej majątek stanowią zarówno obiekty pełniące funkcje związane z transportem i obsługą podróżnych (dworce kolejowe), jak i nieruchomości  stricte komercyjne.  PKP S.A. prowadzi aktywne działania jako zarządca, polegające m.in. na inicjowaniu inwestycji oraz szukaniu sposobów optymalnego zagospodarowania kolejowych gruntów.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl