Colliers na SCF: co sprzyja a co ogranicza rozwój sektora gastronomicznego

W ostatniej dekadzie centra handlowe zwróciły się w stronę sektora gastronomicznego, który stał się atrakcyjnym uzupełnieniem oferty handlowej. Jednocześnie zmiany stylu życia konsumentów, postępująca urbanizacja miast, demografia, technologia i ekonomia wpłynęły radyklanie na rozwój sektora F&B. O warunkach rozwoju przestrzeni gastronomicznych oraz jego ograniczeniach w centrach handlowych, obiektach mix-used i na ulicach handlowych z perspektywy właścicieli marek  gastronomicznych będą rozmawiać uczestnicy panelu moderowanego przez Martę Machus-Burek, senior partner, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w Colliers International, podczas pierwszego dnia targów Shopping Center  Forum 2019 CEE

Obecne strefy gastronomiczne w centrach handlowych niczym nie przypominają tych sprzed lat – monotonnych food courtów wyposażanych w stylu kantynowym. Dzisiejsze strefy to miejsca atrakcyjnie zaaranżowane architektonicznie, zróżnicowane co do formy, kształtu oraz klimatu – od typowych stołów poprzez wysokie, długie, stoły barowe, po strefy z niskimi sofami i pluszowymi fotelami. Obecne przestrzenie gastronomiczne oferują klientom różne możliwości nie tylko spożywania posiłku, ale i pracy, spotkań towarzyskich i relaksu. Dla właścicieli centrów handlowych atrakcyjne, często otwarte na naturalne światło i na przestrzeń poza lokalem strefy gastronomiczne stały się ważnym elementem budowania doświadczeń klientów oraz pełnią fundamentalną rolę w walce konkurencyjnej.

Sektor F&B zyskuje na popularności

– Ponieważ przez ostatnie 10 lat sektor F&B zyskiwał na popularności wśród klientów,  właściciele centrów zaczęli przywiązywać do niego coraz większą wagę, inwestując w strefy gastronomiczne, zwiększając ich udział oraz różnorodność oferty w obiekcie. Wraz z tymi działaniami wzrastały czynsze najmu powierzchni gastronomicznej, a jednocześnie rosła konkurencyjność pomiędzy samymi konceptami, których przybywało w centrum. Mamy już przykłady obiektów handlowych, gdzie czynsze dla F&B są na porównywalnym poziomie do czynszów  premium dla branży modowej, przy czym zaznaczyć trzeba, że nakłady na mkw. przestrzeni gastronomicznej są zwykle wyższe niż w przypadku lokali handlowych – mówi Marta Machus-Burek, senior partner, dyrektora Działu Powierzchni Handlowych w Colliers International.

Do tego obserwowane jest różnicowanie oferty gastronomicznej w ramach centrów handlowych poza typowe koncepty sieciowe. Gastronomia z sektora street food wchodzi do centrów handlowych na stałe, ale także poprzez wydarzenia organizowane sezonowo, np. festiwale food trucków czy targi ulicznych konceptów, lub za sprawą wydarzeń tematycznych, np. festiwal meksykański czy kuchni wegańskiej.

Pojawiają się pytania, czy powiększanie oferty F&B w centrach handlowych ma swoje granice? Jakie to są granice z punktu widzenia ilościowej i rodzajowej oferty F&B w danym centrum handlowym? Czy tylko można rozpatrywać ofertę F&B tylko pod kątem ilości, czy też jej różnorodności i jakości?

Gastronomia w centrach handlowych jest przedmiotem wielu dyskusji strategicznych wśród właścicieli centrów handlowych oraz generuje wiele wątków do analizy, na które można spojrzeć z różnych punktów widzenia. 25 września zajmą się tym Marta Machus-Burek z Colliers International oraz jej goście: Anna Krajewska, założycielka i prezes Salad Story i Wrap Me, John Gabrovic, założyciel, partner zarządzający w firmie Food Festival, Jan Kulisiewicz, twórca marki Pasibus oraz Piotr Niemiec, właściciel Grupy Gastromall, rozwijającej restauracje pod marką Olimp.

Więcej na Shopping Center Forum 2019.

Panel „Warunki rozwoju przestrzeni gastronomicznych w centrach handlowych, obiektach mix-used i na ulicach handlowych – perspektywa operatorów gastronomicznych”

25 września 2019, godz. 14:50-15:35

Warszawskie Centrum Expo XXI, ul. Prądzyńskiego 12/14

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl