Split payment podstawową formą regulowania płatności w Lidl Polska

lidl-shutterstock

Opublikowano już nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzającą obowiązek stosowania metody podzielonej płatności tzw. „split payment”. Od listopada br. system „split payment” obowiązywać będzie w sektorze budowlanym, obrocie stalą, częściami samochodowymi, elektroniką i w innych branżach wrażliwych. Choć dla pozostałych sektorów, przynajmniej na razie, to rozwiązanie będzie dobrowolne, to już dziś Lidl Polska zapowiada, że dla firmy będzie to podstawowa forma regulowania płatności z dostawcami towarów i usług ze wszystkich branż.

Lidl rygorystycznie przestrzega litery prawa i lokalnych regulacji na wszystkich rynkach, na których prowadzi działalność. Lidl Polska działając w zgodzie z obowiązującymi w Polsce przepisami, odprowadza wszystkie wynikające z przepisów prawa polskiego należne podatki. Świadomość, że wpływy z podatku VAT realizowane za pośrednictwem  dużych przedsiębiorstw, a takim bez wątpienia jest Lidl Polska, są ważną częścią budżetu kraju, kierując się przy tym zasadą efektywności firma podjęła decyzję o stosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, czyli rozdzielenia płatności netto i VAT na dedykowane konto, w znacznie szerszym zakresie niż nakłada to na nią ustawodawca. Lidl chce, aby od 1 listopada 2019 była to podstawowa forma regulowania płatności w Polsce nie tylko z podmiotami, na które ustawodawca nakłada taki obowiązek, ale ze wszystkimi dostawcami. Ta nowa forma płatności będzie obejmowała każdą złotówkę transakcji (według wytycznych prawa przepis dotyczy transakcji od 15 tys. zł – w Lidl każdej transakcji). Sieć ma nadzieję, że ta decyzja istotnie przyczyni się do eliminacji nadużyć podatkowych w kraju i będzie motywacją dla innych przedsiębiorców do szerszego, niż wymagają tego przepisy, wprowadzania mechanizmu podzielonej płatności.

– Ze zrozumieniem przyjęliśmy nowe rozwiązanie zakładające obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności dla wybranych branż. Wprowadzany od 1 listopada 2019 roku mechanizm będzie naszym zdaniem skutecznym rozwiązaniem, które z jednej strony zapewni ochronę dla nabywcy towaru lub usługi, z drugiej, w sposób systemowy pomoże uszczelnić system podatkowy w Polsce – zauważa Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communication Lidl Polska. Zawsze dokładamy starań, aby współpracować wyłącznie ze sprawdzonymi dostawcami i usługobiorcami, jednak wiemy również, że ewentualne nadużycia podatkowe mogą być w praktyce trudne do zidentyfikowania. Podjęliśmy zatem decyzję, że od listopada 2019 „split payment” będzie podstawową formą regulowania płatności przez Lidl Polska – informuje Robaszkiewicz

W Dzienniku Ustaw opublikowano już nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług VAT, która ma uszczelnić system i ściągalność należnych pieniędzy. Podzielona płatność („split payment”) została wprawdzie wprowadzona już przed rokiem, ale  była do tej pory  dla przedsiębiorców tylko dobrowolna. Wszystkim przedsiębiorcom, zarejestrowanym podatnikom VAT banki założyły osobne konta vatowskie, na które trafia należny podatek z opłacanych faktur.  W momencie regulowania płatności metodą podzielonej płatności nabywca wykonuje przelew, na którym wskazuje numer faktury, numer NIP dostawcy, kwotę brutto oraz VAT. Konto vatowskie używane jest głównie do regulowania VAT-u, ale będzie można z niego również dokonywać regulacji innych danin np. opłacać podatek dochodowy, czy rozliczać się z ZUS-em. Nowelizacja ustawy wprowadza od 1 listopada 2019 roku obowiązek stosowania mechanizmu „split payment” w szczególnie wrażliwych branżach, tj. m.in.: w usługach budowlanych, obrocie stalą i surowcami wtórnymi, częściami samochodowymi i elektroniką użytkową.

Ponad 670 sklepów Lidl w Polsce

Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 30 krajach istnieje około 10.500 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 670.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl