Co czwarty Polak kupował już artykuły spożywcze przez internet [RAPORT]

Już niemal co czwarty Polak kupował żywność w sieci i choć na razie tylko 3 proc. respondentów deklaruje kupowanie jedzenia wyłącznie lub niemal wyłącznie przez internet, to wśród osób, które kiedykolwiek zamówiły produkty spożywcze w sieci, aż 49 proc. stwierdza, że w przyszłości może to być dla nich jedyny sposób kupowania żywności – wynika z kolejnego badania HX Study przeprowadzonego przez Starcom.

Prawie 1/3 kupujących to „weterani” – pierwsze produkty spożywcze zakupili w sieci ponad dwa lata temu. 8 proc. Polaków można zaliczyć do prawdziwej forpoczty – innowatorów, którzy nie tylko zmienili swoje nawyki związane z kupowaniem żywności, ale też propagują to wśród innych. 1/5 to tak zwani „laggardzi” – słyszeli o zakupach przez internet, ale nie ufają tej metodzie i nie zamierzają się przełamywać.

3 proc. respondentów kupuje jedzenie wyłącznie lub niemal wyłącznie przez internet

37 proc. respondentów robi w sieci zakupy produktów spożywczy od czasu do czasu, a 27 proc. – w wyjątkowych sytuacjach, tylko 3 proc. kupuje jedzenie wyłącznie lub niemal wyłącznie przez internet. Sklepy tradycyjne, w których artykuły możemy wybrać osobiście, dotknąć ich lub je porównać, wciąż pozostają więc naturalnym, dominującym wyborem.

Sieć wygrywa w określonych sytuacjach – gdy chcemy kupić produkty ciężkie do przeniesienia lub kupić ich dużo, wówczas perspektywa zakupów, które ktoś przyniesie nam na próg domu, staje się kusząca. Zaczynamy więc skłaniać się ku zakupom przez internet, gdy planujemy przyjęcie lub robimy zapasy. 1/3 kupujących (28 proc.) robi w ten sposób zakupy codzienne, bez szczególnych okazji. Ankietowani wskazywali też czasami na określone sytuacje wyjątkowe – w sytuacji choroby swojej lub dziecka, gdy nie mogą wyjść z domu – wówczas taka forma zakupów jest swego rodzaju wybawieniem.

– Zrobienie zakupów spożywczych przez internet wymaga przełamania barier, technologicznych, ale też psychologicznych. Kupujący musi zmierzyć się z samym zamówieniem, i tym, że kategorie produktów w e-sklepie są w innej kolejności niż półki w ulubionym dyskoncie, ale też na przykład. z tym, że widok fizycznych produktów inspirował do tego, co ugotować na obiad i czym napełnić koszyk – mówi Marta Górecka, strategy & innovations manager w Starcomie. – Widzimy jednak, że ci, którzy się przełamali, nie żałują – prawie połowa (49 proc.) deklaruje, że mogłaby w przyszłości kupować żywność tylko za pośrednictwem internetu. 41 proc., że kupowanie jedzenia przez internet zmniejszyło częstotliwość jego wizyt w sklepach stacjonarnych. Innowatorami nazywamy zaś tych, którzy nie tylko próbują i eksperymentują, ale też zachęcają do tego innych i przyczyniają się do tego, że dany rynek rośnie, a trend staje się codziennością. 70 proc. kupujących mówi, że poleciłaby taką formę zakupów bliskiej osobie, część przeszła od słów do czynów – 30 proc. rzeczywiście udało się do niej przekonać kogoś ze swojego otoczenia – dodaje Górecka.

Bariery kupowania online

Respondenci, którzy nie kupują artykułów spożywczych przez internet, wskazują na różne bariery – od technicznych (nieznajomość sklepów oferujących taką formę zakupów, brak umiejętności, zaznajomienia z kupowaniem przez internet w ogóle), przez cenowe, brak szerokiego wyboru, aż po koszty i problemy z dostawą. 40 proc. osób nie ma zaufania do jakości i świeżości produktów oferowanych w sklepach on-line. 57 proc. deklaruje, że woli osobiście wybrać produkty jakie kupi – co może oznaczać chęć porównania ich na miejscu, ich jakości oraz świeżości, ale też jest oznaką konkretnych przyzwyczajeń. Wizyta w sklepie stacjonarnym umożliwia krążenie między regałami, zaznajomienie się z promocjami i nowościami, a także podejmowanie decyzji zakupowych „na gorąco”, pod wpływem tego, co widzimy na półce. Wśród innych powodów, najczęściej wymienianym był brak dostępności zakupów spożywczych przez internet w miejscowości zamieszkania – większość dużych sklepów spożywczych dostarcza żywność na terenie dużych miast lub na określonych obszarach, które w praktyce znajdują się w rejonie ich magazynów.

Wygoda związana z taką formą zakupów wydaje się być szczególnie istotna dla osób posiadających dzieci – ma je aż 78 proc. kupujących on-line (wśród niekupujących jest to 63 proc.). Co ciekawe, kupowaniu produktów spożywczych w sieci sprzyja też bycie w związku, a także mieszkanie w dużym mieście – w głównej mierze jest to spowodowane obszarem dostaw dużych sklepów internetowych, ale też otwartością na nowe trendy. Prawie połowa kupujących online to mieszkańcy dużych i wielkich miast.

Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=989 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Badanie przeprowadzono metodą CAWI.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl