[WYWIAD] ShopperTrak: zdiagnozować, zmierzyć i zrozumieć trendy

Rynek centrów handlowych, i generalnie cała branża retail, przechodzą obecnie duże zmiany. Zarówno zarządcy jak i właściciele centrów handlowych zdają sobie sprawę z konieczności stałego podnoszenia jakości świadczonych przez siebie usług. Wszystko po to, aby utrzymać wysoką odwiedzalność swoich obiektów.

Obecny trend polegający na modernizacji istniejących centrów handlowych, który widzimy w całej Europie, to świetna wiadomość dla najemców, którzy polegają w dużej mierze na wyglądzie i klimacie panującym w danym obiekcie. To jeden z kluczowych elementów, który przyciąga klientów i buduje sprzedaż. O trendach panujących na rynku retail opowiada Thomas Hillebrand, dyrektor generalny ShopperTrak na Europę.

Jakie dane i informacje najbardziej interesują zarządców i właścicieli centrów handlowych? 

Thomas Hillebrand: Wszyscy menedżerowie pracujący w branży centrów handlowych stoją obecnie przed kluczowym wyzwaniem – zdiagnozowaniem, zmierzeniem i zrozumieniem zmian i trendów, które zachodzą na rynku. Głęboka analiza struktury footfallu jest w tym wypadku nieodzowna. Podam przykłady. Dzięki analizie odwiedzin, menedżerowie centrów handlowych dostają jasną informację, w jakich godzinach w poszczególne dni panuje w galerii największy ruch. To umożliwia im lepsze zaplanowanie harmonogramu pracy dla całego personelu, co w rezultacie prowadzi do obniżenia kosztów operacyjnych.

Thomas Hillebrand, dyrektor generalny ShopperTrak na Europę

Co więcej, znając ścieżki klientów poruszających się po centrum handlowym, jasno można określić, które części obiektu cieszą się największą popularnością, które generują największą sprzedaż, a gdzie – być może – trzeba pomyśleć o zmianie tenant-mix. Kolejna sprawa – należy pamiętać, że w wielu centrach handlowych czynsz ustala się na podstawie ruchu generowanego przez danego najemcę. Dlatego posiadając dokładne statystyki dotyczące wskaźnika footfall, łatwiej jest negocjować z obecnymi i przyszłymi najemcami, a tym samym zbudować skuteczną strategię najmu. Jednym słowem, dokładny wgląd w ruch klientów w danym centrum jest niezbędny do monitorowania wielu kluczowych wskaźników wydajności (KPI).

Jakie zmiany i nowe trendy dostrzega Pan na rynku retail? Czego oczekują współcześni konsumenci? 

TH: Równowaga sił w na rynku handlu detalicznego ewidentnie  przesuwa się w kierunku konsumentów. Platformy internetowe umożliwiają im podejmowanie bardziej świadomych decyzji w oparciu o cenę, wygodę, etykę, jakość czy oceny innych użytkowników. Ale nie chodzi tylko o technologię. Ludzie chcą się bawić, oczekują rozrywki. Mówimy o tzw. doświadczeniu zakupowym. Centra handlowe stają się centrami rozrywki, a sklepy przestrzeniami oferującym nowe doświadczenia. Największe sukcesy odnoszą te marki, które stawiają na nowe podejście w relacjach z klientami: tworzą dedykowane eventy, zapewniają rozrywkę, różnego rodzaju atrakcje, komunikują się z nimi poprzez media społecznościowe. Technologie i innowacje mają duże znaczenie. Branża jest pod presją, aby dać kupującym więcej powodów do odwiedzenia ich sklepu czy galerii. Trzeba nieustannie dostarczać im argumentów, które przyciągną ich do danego obiektu i zachęcą do spędzenia w nim czasu i wydania pieniędzy.

Jak wpływa to na rynek nieruchomości handlowych?

TH: Taka sytuacja powoduje, że sektor nieruchomości handlowych szuka nowych rozwiązań i postawił na dywersyfikację. Rezultatem tego jest powstawanie coraz większej liczby projektów typu mixed-use. W miarę jak rynek dużych obiektów handlowych w Polsce się nasyca, deweloperzy zmieniają swoje strategie i rozwijają także sektor parków handlowych, zwłaszcza w postaci małych projektów w mniejszych miastach oraz w pobliżu osiedli mieszkaniowych na dużych obszarach miejskich. Małe parki handlowe to często jedyne nowoczesne miejsca zakupów oraz miejsce spotkań lokalnej społeczności w mniejszych ośrodkach.

Jedno jest pewne. Coraz większy nacisk kładziony jest na prospołeczną rolę centrów handlowych: ludzie szukają w nich usług wellness i sportowych, rozrywki, czy wyśmienitej kuchni. I chociaż centra handlowe rozumieją znaczenie, jakie odgrywa obecnie komponent “poza handlowy”, to muszą wiedzieć, na jakich typach rozrywki się skoncentrować i jak dodatkowo wzmocnić odwiedzalność tych miejsc.

Cały wywiad  będzie można przeczytać w listopadowym numerze SCF Magazine.

O firmie ShopperTrak

Firma ShopperTrak (wcześniej Footfall) od ponad 20 lat analizuje dane dotyczące handlu na całym świecie. Bazując na posiadanym doświadczeniu doradza klientom w jaki sposób maksymalizować zyski i podnosić współczynnik konwersji, a swoje decyzje opierać o rzetelne dane. Dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu analitycznemu ShopperTrak Analytics, firma zapewnia dostęp do szerokiej gamy raportów dotyczących branży retail.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl