[BADANIE] Gdzie Europejczycy robią świąteczne zakupy

Sklepy specjalistyczne pozostają ulubionym wyborem Europejczyków na zakupy świąteczne (średnio dla 43 proc. konsumentów), następne najchętniej odwiedzane są hipermarkety i supermarkety (średnio przez 40 proc. konsumentów) oraz domy towarowe (38 proc.) – tak wynika z badania „Zakupy świąteczne 2019”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

Sklepy specjalistyczne są również ulubionym wyborem Polaków (co stwierdziło 44 proc. polskich konsumentów). Domy towarowe przodują w Portugalii (67 proc. konsumentów i Hiszpanii (54 proc.), hipermarkety i supermarkety w Wielkiej Brytanii (50 proc.).

Tradycyjne sklepy jeszcze wygrywają z e-commerce

Polacy nadal wolą kupować prezenty świąteczne w sklepach stacjonarnych. Kanał online staje się jednak coraz bardziej popularny w Polsce jak i Europie. Przykładem jest umacniająca się pozycja sklepów bez punktów stacjonarnych (wzrost z 42 proc. do 51 proc. w Europie, z 25 proc. do 28 proc. w Polsce).

Konsumenci z Hiszpanii, Holandii i Portugalii najczęściej dokonują zakupów w sklepach stacjonarnych (wynik przekracza wynik dla całej Europy (65 proc.). W Polsce udział ten stanowi ok. 50 procent.

Plusy online i offline

Polscy konsumenci najbardziej cenią w zakupach w punktach stacjonarnych możliwość natychmiastowego otrzymania zakupionych produktów (wskazywane przez 77 proc. konsumentów), zasady wymiany i zwrotów (76 proc. konsumentów), jak również aspekt ochrony danych osobowych (75 proc. konsumentów).

W przypadku zakupów w kanale online, głównymi zaletami wymienianymi przez polskich konsumentów są: dostępność dostawy do domu (62 proc. konsumentów), małą czasochłonność zakupów (58 proc.), szerokość asortymentu (wskazywane przez 58 proc. konsumentów).

W przypadku Europejczyków, możliwość otrzymania spersonalizowanych porad pozostaje głównym powodem skłaniającym do zakupów w sklepach stacjonarnych. Główną zaletą wskazywaną w kanale online jest dostęp do recenzji i opinii.

Sklepy internetowe bez punktów stacjonarnych, takie jak Aliexpress, czy Zalando, na równi z wyszukiwarkami (po 50 proc.), traktowane są jako główne źródło pomysłów na prezenty w Europie. Dla polskich konsumentów, głównymi źródłami pomysłów są wyszukiwarki oraz porównywarki cen (po 48 proc.), sklepy internetowe bez punktów stacjonarnych znajdują się dopiero na trzeciej pozycji (z wynikiem 46 proc.).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.