[BADANIE] Przyszłość branży należy do trzech typów e-konsumentów

Najważniejszym czynnikiem decydującym o skorzystaniu z usług e-sklepów jest komfort – możliwość zrealizowania zakupów w każdym miejscu i o każdej porze. Jako preferowane miejsce dostawy, zaraz po dostarczeniu do domu (86 proc.), internauci wskazywali odbiór w punkcie (18 proc.), który wyprzedza tradycyjne placówki pocztowe (17 proc.).

– Za 85 proc. wszystkich transakcji w sieci odpowiada 45 proc. e-konsumentów. Są to tak zwani „regularni nabywcy” – wyjaśnia Jean-Claude Sonet, Dyrektor ds. Marketingu DPDgroup.

Wg raportu Barometr E-shopper 2019, przeprowadzona przez instytut badawczy GFK na zlecenie DPDgroup, najpopularniejszymi kategoriami wśród regularnych e-konsumentów jest odzież (58 proc.), obuwie (49 proc.) oraz książki (46 proc.). Ta grupa internautów aż 13,5 proc. wszystkich zakupów dokonuje online. 62 proc. z nich regularnie kupuje w zagranicznych e-sklepach – 67 proc. w Europie, a 60 proc. w Chinach. 78 proc. respondentów badanych konsumentów uważa, że ostatni zakup w sieci był udany.

Regularni e-konsumenci siłą napędową rynku

Mimo lokalnej specyfiki i odmiennych nawyków można wskazać trendy wspólne dla e-konsumentów w całej Europie i są to:

● Dynamiczna aktywność w sieci i mediach społecznościowych

Zakupy w sieci to tylko jeden z aspektów internetowej aktywności dzisiejszych e-konsumentów — miłośników nowoczesnych technologii. Są oni użytkownikami urządzeń mobilnych i chętnie udzielają się w mediach społecznościowych.

● Odbiór w punkcie coraz częstszą metodą dostawy

Choć europejscy e-konsumenci wciąż najczęściej decydują się na dostawę do domu, drugim najchętniej wybieranym miejscem dostawy są punkty odbioru.

● Szansa na bardziej ekologiczny charakter branży e-commerce

E-konsumenci w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z wpływu branży e-commerce na środowisko i są gotowi zapłacić więcej za usługi świadczone w sposób ekologiczny. Oczekują także odpowiedzialnych działań ze strony marek i firm.

– Według badań Barometr E-shopper 2019 odbiór w punkcie jest drugą, zaraz po doręczeniu na adres domowy, preferowaną metodą dostawy. Zauważamy to także ze względu na coraz większą popularność punktów Pickup i naszych oddziałów miejskich, tzw. urban depotów. Taka alternatywa zwiększa komfort e-konsumentów, którzy oczekują pewności odbioru, ale też swobody w wyborze terminu doręczenia. Ma to szczególne znaczenie w okresie świątecznego szczytu paczkowego, gdy odbiorca sam odbiera przesyłkę w dogodnym dla siebie momencie i miejscu – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Przyszłość branży e-commerce należy do trzech typów grup e-konsumentów

W badaniach Barometr E-shopper 2019 DPDgroup wyłoniły się trzy nowe definicje  e-konsumentów, które wpłyną na przyszłość europejskiej branży e-commerce:

„E-konsument entuzjasta”, fundament e-commerce:

  • doskonale radzi sobie z zakupami w zagranicznych sklepach internetowych, często kupuje online, jest zadomowiony w świecie cyfrowym i oczekuje sposobu dostawy dostosowanego do jego potrzeb.
  • 62 proc. „e-konsumentów entuzjastów” twierdzi, że w sieci kupuje niemal 100 proc. potrzebnych artykułów.

„E-konsument epikurejczyk”, klucz do przyszłego rozwoju:

  • nabywca umiarkowanie często kupujący online, wymagający i oczekujący sprawnej obsługi; ma także bardzo wysokie wymagania dotyczące sposobu dostawy, zwrotów i rekomendacji.
  • 57 proc. e-konsumentów epikurejczyków chętnie zapłaci więcej za usługi, które ułatwiają im życie.

„E-konsument świadomy ekologicznie”, wzrost troski o środowisko naturalne:

  • e-konsument wrażliwy na kwestie ochrony środowiska; kupuje okazjonalnie, gotów wybrać droższe usługi, jeśli będą bardziej ekologiczne; oczekuje wielu opcji dostawy.
  • 58 proc. e-konsumentów świadomych ekologicznie interesuje się wpływem e-commerce na społeczeństwo.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.